Jazz/World

Vándorúton a Hargitai Nemzeti Székely Nép Együttes

2014.09.25. 14:04
Ajánlom
Kéthetes magyarországi turnéjának utolsó állomásaként a budapesti Hagyományok Házában lép színpadra a Hargita Nemzeti Székely Népi Együttes szeptember 28-án 15 és 19 órától. A Vándorúton – Otthonról haza című előadásuk útkeresés: bánattal, könnyekkel, örömmel, kacajjal, érzelmekkel, amelyekkel megtöltjük életünket. A műsor folyamán különböző tájegységeink táncai elevenednek meg a színpadon, megállva egy-egy táncra életünk fordulópontjainál a születéstől a halálig.

A Hargita Együttes 1990 óta működik hivatásos táncegyüttesként. Az együttes mindenkori elsődleges célja népi kultúránk feltárása, ápolása, hiteles bemutatása, népszerűsítése és átörökítése. A mindig hiteles anyagból felépített folklórműsoraiban földrajzi helyzetéből adódóan Erdély, és azon belül a Székelyföld folklórja szerepel a legnagyobb hangsúllyal, de megjelenik az egész Kárpát-medence és keleten átnyúlva a Kárpátokon a moldvai csángóság is. Az együttes autentikus folklórműsoraival és táncszínházi koreográfiáival egyaránt hatalmas sikerrel vendégszerepelt szerte a világon, Nyugat-Európától a Távol-Keletig.

A Vándorúton - Otthonról Haza című darab az egész Életen át tartó vándorlásról szól: elődeinkkel és utódainkkal mind egyek vagyunk, részei az Életnek, e nagy körforgásnak, amiben születés és enyészet természetes rendben követik egymást. A természet érzéktelen, mi töltjük meg érzelmekkel, miközben járjuk az utakat, keressük helyünket a világban. Mindannyian elgondolkodunk néha az élet értelmén, örök téma ez a művészet minden ágában. Ezt tapogatja le, járja körül Szűcs Gábor rendező-koreográfus is a Hargita Együttes új műsorában, megállva egy táncra életünk egy-egy kulcspontjánál a születéstől a halálig, vagy inkább az újraszületésig. Velünk, bennünk él kultúránk. Örököljük, gyarapítjuk és átörökítjük utódainknak. A műsor folyamán különböző tájegységeink táncai elevenednek meg a színpadon: Felcsík, Jászság, Nyírség, Szilágyság, Kalotaszeg, Bonchida, Mezőkölpény, Vajdaszentivány sorakoznak egymás után. Különbözünk, mégis oly hasonlóak vagyunk. Hasonlóak érzéseink és gondolataink, és bár szokásaink, táncaink részleteikben néha nagyon is különböznek, mégis felismerjük őket mieinknek, egyformán részei közös örökségünknek. Ez a műsor úgy szórakoztat, hogy közben gondolkodásra sarkall.

Művészeti vezető: András Mihály

Rendező-koreográfus: Szűcs Gábor

Alkotótárs: Szűcsné Urbán Mária

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.