Jazz/World

Világzene Csehországból

2005.11.18. 00:00
Ajánlom
A bécsi Mariahilfer Strassén van egy pici, világzenére és az ehhez illő ruhadarabokra, valamint műtárgyakra szakosodott bolt. Bánatában oda tér be az ember, miután a több ezer jazzlemezből álló választékot kínáló, de világzenében is meglehetősen erős Virgint sikerült valakiknek cipőbolttá átalakítani.

Az afrikai és ázsiai anyag itt, a boltocskában is elég gazdag. Viszonylag bő a francia és ír választék, sőt, különböző indián és cigányzenék is megvásárolhatók 15-20 euróért. Csehországnak azonban, ahogy láttam, nincs külön rekesze. Pedig – amennyire abból a néhány héttel ezelőtt a postámon érkezett három cseh világzenei produkcióból meg tudom ítélni –, az ottani világzenészek teljesítményei megérdemelnék a kis bécsi bolt figyelmét.

Kezdjük a bemutatót a Samamba együttessel. 2004-ben kiadott promólemezükről nehéz eldönteni, hogy csak válogatás egy nagyobb anyagból, vagy eredetileg is csupán 32-33 percesre készítették albumukat. Akárhogyan legyen is, profi matériával van dolgunk. Az együttes nem kötelezte el magát egyetlen stílus mellett; gyűjteményük elég változatos, és mindvégig képesek megragadni a hallgató figyelmét. Lemezük elején azt gondolhatnánk, hogy a latin zene kelet-európai szerelmeseit halljuk, akik nagyon jól értenek hangszereikhez, de később a latin motívum már csak villanásnyi időkre tűnik fel újra, hogy átadja a helyét a funkosabb, poposabb groove-oknak. S míg az első számban még úgy képzelhettük, elsőrendű szerepe lesz itt a (latin) fúvósoknak, később módosítanunk kell a felületes benyomást: a Samamba frontemberei valójában a ritmusszekció tagjai, akik a kompromisszumokat nemigen tűrő fúziós zenét izgalmasan keverik más műfajokkal. A négytagú zenekari mag: Jiri Levicek (billentyűs hangszerek, zongora), Vilém Spilka (gitár), Vlastimil Trllo (basszusgitár) és David Kretínský (dob). Ők írják a dalok nagy részét, formálják meg a zenekar repertoárját, és tudtommal ők is alakították meg a Samambát 2003-ban. A három fúvós viszont gazdagítja, színesíti a soundot: Hubert Ratschker (trombita, szárnykürt), Petr Herzán (altszaxofon) és Radim Hanousek (tenorszaxofon). A Samamba motorja a huszonegy éves Jiri Levicek, aki több más Samamba-taghoz hasonlóan a brnói JAMU zeneakadémián folytatott tanulmányokat. A Samambán kívül három másik zenekarban is játszik, computer-zenéket ír és Michel Petrucciani lemezeit hallgatja.

A Čankišou együttest brünni muzsikusok alakították meg 1998-ban. Az ő programjuk már sokkal több szállal kötődik a világzenéhez, mint a „modernista” Samambáé. Ősrégi zenei hagyományok után kutatnak, egzotikus nyelveket tanulmányoznak és muzsikájukban fontos szerepet biztosítanak a világ különböző távoli sarkaiból származó hangszereknek. Használnak didgeridoo-t és djembét; mandolint és yabbarát. Szaxofon, ütőhangszerek, bőgő és különböző fuvolák egészítik ki a hangszerparkot. Elsősorban arab, afrikai és balkáni zenei hatások érték őket, de hogy hangsúlyozzák muzsikájuk eredetiségét, német nyelvű önéletrajzukban az Ethnobigbeatblasorchester műfaj- és stílusjelölő definícióval látták el formációjukat, amely a ritmushangszereknek és a fúvósoknak egyformán fontos szerepet szánó tánczenét játszik. Előbb egy koncertlemezzel mutatkoztak be, majd kiadták Densé Ju című albumukat, melynek alapötletét az együttes énekese hozta magával Mongóliából. A címadó számot egy mongol népdal ihlette, mely arról szól, hogy a boldogtalan legénynek már nem ízlik a tea se, mert szívének választottja, Densé Ju nem szereti viszont. Az együttes legutóbbi albumát Umberto Eco Baudolino című regényének egyik hőse, Gamagaj ihlette. A csapat irányítója az énekes Karel Heřman, őt kíséri a hattagú zenekar – tizennyolc-húsz hangszeren. A Čankišou név egyébként egy népi elbeszélésekből és népdalokból ismert legendás nép, az „egylábúak” emlékét eleveníti fel, akik szokatlanul hosszúra nőtt végtagjukon nem csupán ügyesen haladtak előre a homokos talajon, hanem – legalábbis John Mandevill orvosdoktor 14. századi útikönyvének tanúsága szerint – pihenés közben árnyékolásra is használták egyetlen lábukat.

A cseh postámban megbúvó harmadik lemezen a vérbő etnozenét, illetve népzenét játszó Czaldy-Waldy Quartet hallható. Az együttes egy 14. századi cseh táncról kapta a nevét. Ahogy az gyakran megtörténik manapság, klasszikusan iskolázott és elsősorban komolyzenéből élő zenészek álltak össze kvartetté, s elhatározták, hogy kisegyüttesükkel mindenekelőtt a kelet-szlovák és nyugat-ukrán népzenéket népszerűsítik majd. A szövegeket meghagyták eredetiben, ezekhez írtak új hangszereléseket. Saját szerzeményeik, főleg Aleš Mrázek fuvolista-énekes instrumentális kompozíciói szintén kelet-európai népi dallamokra épülnek. Emellett alkalmanként spanyol, arab és balkáni elemeket is felfedezhetünk a saját számokban. A Czaldy-Waldy Quartet repertoárja szolgálhat a legtöbb érdekességgel az etnozenék rajongói számára, ugyanakkor az ő zenéjük esik a legtávolabb attól, amit általában etnojazznek szoktak nevezni. Ez okból, valamint a nyelvi akadályok miatt zenéjük alaposabb megítélését inkább szakemberre bízom.

Ha mindehhez még hozzáveszem, milyen izgalmas zenei élményeket szereztem mostanában Milan Svoboda (Tony Lakatos egykori partnere) és Jiři Bárta (cselló), a Vertigo Quintet, Elena Suchankova és a John Coltrane-féle soundból kiinduló Ondrej Štveraček Quartet lemezeit hallgatva, be kell, hogy lássam: a mai cseh jazz- és világzene-kínálatot nem csupán a bécsi kis etnoboltban, hanem minden jobb európai lemezüzletben hozzáférhetővé kellene tenni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Klasszikus

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Zenés színház

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Klasszikus

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)
Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.