Jazz/World

Világzene szinkrontolmáccsal

2014.08.16. 07:07
Ajánlom
Boban Markovic nem csak az úttörője ennek a műfajnak, de a megújítója is. Ebben pedig most már nem csak követője, hanem inspirálója is fia, a világfi muzsikus Marko.

Én már pár éve temettem a balkáni rezes kultúrát. Amikor hirtelen a szerb és román lakodalmas exportcikké vált, elárasztották a közönséget a rezes romák, akik ugyan eredeti dolgokat játszottak - de talán túl eredetit is egy „nem eredeti" közönségnek. A világzenében alapvetően az a teher, hogy a nevével ellentétben nem működik a világban huzamosabb ideig. Egyszerűen nem tud lélegezni idegen közegben. Olyan mintha egy másik nyelvet hallgatnál. Szép a zenéje, szép a ritmusa, de hogy miért is szól ez nekünk valójában...?

Boban Markovic az elsők között volt, aki színes, szélesvásznú, életnagyságú formában hozta el a világzenét a magyar közönségnek. A Fonó Budai Zeneház mítoszát nem kis részben ő teremtette meg - ezres közönséggel tömött extázis a Hangárban a kilencvenes évek közepétől. Akkor az elragadtatott kritikusok arról a libabőrös borzadállyal vegyes, kérlelhetetlen sodrásról beszéltek, amit utoljára talán a végvári katonák élhettek át, amikor a janicsársor zurnakórusa elindította a gyalogsági rohamot.

Ennek a zenének a műfaji kellékei közé tartozott a varacskos rézfúvós hangzás, az észbontó tempók, a túlvezérelt hangerő és egyfajta gátlástalanul eklektikus ízlésvilág. Azt megtanultuk, hogy ez a zene nagyjából a cirkumcsízió piros betűs napjain szól keresztelőtől esküvőn át temetésig, amikor természetes közegében szól. Mégis sokszor úgy tűnt, a balkáni rezes zene beszorul saját keretei közé, és egy idő után nem tudja hozni futószalagon azt a bizonyos mágikus hangulatot.

A fiatal Marko Markovic szerepe a zenekarban kísértetiesen emlékeztet engem arra a jelenségre, ahogy Londonban született, másodgenerációs indiai zenészek ágyazzák bele az ősi, családi tradíciót abba a helyi szubkultúrába, amelybe belenőttek. Marko tökéletesen elsajátította apja hagyatékát, technikája virtuóz és van saját hangja is. Itt aztán nem állt meg, hanem kinyitotta az internetet, és csurig töltötte az iPodját mindenféle zenével. Talán nem túlzok, ha azt írom, hogy a művészi nyitottság egészen új távlatokat, fenntartható fejlődési utakat nyit a balkáni rezes muzsikának - mint világzenei műfajnak.

Marko Markovic művészeti vezetésével a koncert lassú, megfontolt felütéssel indult, és meglepő önuralommal adagolta az energiákat egészen a koncert végére borítékolt megdicsőülésig. Apja szeretetére, zenei alázatára jellemző, hogy bőséges teret hagyott fia szólói számára. Ezek a szólók pedig olyan sokoldalúak voltak, amelyek a hangszer egész irodalmának ismeretét feltételezik a latin zenétől egészen a legmodernebb skandináv trombitások progresszivitásáig.

A zenekar tökéletes összhangját a két Markovic teljes egyetértésben irányította. Kitűnő választásnak bizonyult Palya Bea színpadra hívása a koncert vendégeként: Bea választott dalait - nem meglepő módon - a zenekarral közös, elevenen lélegző kommunikáció jellemezte.


Boban és Marko Markovic Orkestar: Örömzene

2014. augusztus 10., Margitszigeti Szabadtéri Színpad

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Palesztinpárti tüntetők gyújtogattak Schiff András párizsi koncertjén

November 6-án este az Izraeli Filharmonikus Zenekar Schiff András szólójával lépett fel a Párizsi Filharmóniában, mikor palesztinpárti tüntetők fáklyákkal és skandálással zavarták meg a koncertet. A beszámolók szerint egy helyen a székek is lángra kaptak.
Könyv

„És akkor ott álltam a reflektorfényben, apám helyett” – interjú Grecsó Krisztiánnal

Az Egy életem című stand-upban Grecsó Krisztián önironikusan mesél a sikerhez vezető kudarcokkal teli útjáról, leszámol az irodalmi toposzokkal, és rámutat, miért fontos, hogy a humor segítségével beszéljünk a legnehezebb kérdésekről. Az előadás az ötvenedik esthez közelít, ennek kapcsán kérdeztük.
Klasszikus

Fiatal művészeket díjaztak a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén

José Cura, Miklósa Erika és Balázs János hangversenyével zárult a Cziffra Fesztivál 10. jubileumi sorozata november 5-én a Müpában. Az ünnepi hangversenyen átadták a Cziffra Fesztivál Ifjú Tehetség díját és az Innovatív Zenei Projekt díját.
Színház

Színpadra viszi a Csengetett, Mylord?-ot az Orlai Produkció

A tervek szerint 2026 februárjában mutatja be Csengetett, Mylord?-előadását az Orlai Produkció. A Magyarországon évtizedes népszerűségnek örvendő sitcom először kerül a deszkákra.
Klasszikus

Maria João Pires befejezi zongoristakarrierjét

A világhírű zongoraművész már korábban is mondott le koncerteket egészségügyi okokból kifolyólag, most azonban bejelentette, végleg felhagy az előadóművészi pályával.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Borbély Mihály: „A szaxofon a fő hangszerem, a tárogató meg az identitásom”

Borbély Mihály a focipályát a zenei pályára cserélte. Bár jazzt játszik, zenéjében a kortárs klasszikus zenén kívül bőven megtalálható az a sokféle szerb, sváb, tót vagy roma hatás, ami a Pomáz–Szentendre tengelyen érte gyermekkorában.
Jazz/World ajánló

Újszerű zenei közösségi élményt kínál Harcsa Veronika Flow By című lemeze

Harcsa Veronika új zenei projektje a közönség és az előadó közötti határokat kívánja feloldani. A Flow By című album megjelenése azonban egyszerre zenei és vizuális kísérlet, ugyanis Vancsó Zoltán slideshow-jával debütál.
Jazz/World ajánló

Erkel találkozik a jazzel a Modern Art Orchestra sorozatában

A MAO-XX születésnapi sorozat második koncertjére október 31-én kerül sor, Erkel Duettek címmel, tisztelegve a magyar nemzeti opera zeneszerzője előtt.
Jazz/World hír

Magyar fókusz a Jarasumon: a Dresch Quartet koncertje nyitotta a dél-koreai jazz fesztivált

A Dresch Quartet adta a dél-koreai Jarasum Jazz Fesztivál nyitókoncertjét a nagyszínpadon, míg a Jazz Lounge helyszín nyitónapi főfellépője a Gyémánt Bálint Trió, a Jazz Station színpadé pedig Lukács Miklós volt.
Jazz/World ajánló

The Necks – Ausztrália legkülönlegesebb improvizációs triója érkezik a MOMkultba

Improvizatív minimalizmus, kortárs jazz, repetitív ambient, avantgárd forma – de leginkább: csak a The Necks. November 5-én a MOMkult színpadán hallhatja őket újra a magyar közönség.