Jazz/World

Villan(t)ások – 1. nap a Szigeten

2008.08.14. 00:00
Ajánlom
A három nappal ezelőtt indult Sziget Fesztiválnak tegnap volt az első napja. Nulladik nap tavaly is volt (az LGT irdatlan tömeget vonzott), ám idén a szervezők előrukkoltak a mínusz egyedik nappal is. Így valahogy csak kijön az egy hét! - FÉNYKÉPES BESZÁMOLÓ A SZIGET FESZTIVÁLRÓL

Más újdonságot is kaptunk: a vip/staff/crew/artist/press feliratú hetijegyeket immáron nem fröccsöntik, hanem hímezik. Manufaktúra legyen a talpán, ki ezt hamisítani bírja! Egyébként szép, ízléses. Remélem, tartós is. (Kedves kék sátor jelzi rajta, hogy evvel akár aludhatnék is kint. Ezt a szolgáltatást nem veszem igénybe.)

Az első nap délutánján azon lepődtem meg, hogy nem lepődtem meg semmin. Minden ugyanott van, mint tavaly. A MOME sátrában ugyanaz a srác magyarázza az idei installációkat, a Vándor Vurstli megint tele van önjelölt zsonglőrökkel, és az Octopus Nagysátor előtti kis asztalnál ugyanúgy egész nap anagrammával játszik ugyanaz a hölgy, mint tavaly. Egy változás tűnt csak fel: a jazz sátrat átköltöztették, így egy picit messzebb került. De bírható.

 
 

Délután – bemelegítésként – Bartha Tóni bábszínházával kezdtem. Ő az ország egyik legavatottabb "paprikajancsistája". Ezer hangszínen beszél, tud betyárul, bárónőül, uraságul, csendőrül, szellemül... Ötletesek és szépek a bábok, habár kicsit megviseltek már. A díszletül szolgáló nagybajuszos betyárfej jól funkcionál, egyrészt jó miliőt teremt Sisa Pista címeres betyár igazságos kincslopásához, másrészt elfér rajta több kis rejtekajtó, melyek jelképezhetik a palota ajtaját, a kincs rejtekhelyét, a betyár pipájából lesz a kémény, a kezében tartott borospohárból pedig a Halál képében híres betyárok szellemei bújhatnak elő. Sajnáltam, hogy a mikroport ellenére nehezen lehetett érteni a mesét a közeli sátrakból áthallatszó különböző féle-fajta zenék miatt.

 
 

A Színház- és Táncsátor melletti dombon idén sem maradtunk mászószám nélkül. A svájci Georg Traber kapaszkodott fölfelé a saját maga által épített vertikális labirintusán. A péknek vagy gyrososnak öltözött fiatalember elképesztő koncentrációval, rezzenéstelen arccal kötözgette egymáshoz, egymásra, keresztbe-kasul, a nézői szemmel teljesen logikátlan sorrendben következő rudakat. A közönségtől is nagy türelmet igényelt a produkció, ugyanis húsz perce néztem már, de még csak az első emeleten járt. Nem is tudtam végignézni, mert hívott a kötelesség az Octopuson.

 
 

Német nyelvű felolvasáson és beszélgetésen vettem részt, habár egy szót sem tudok németül. Nem, mégis tudok: a köszönés megy, és a 23. zsoltárt is remekül fújom, hála Schubert kórusművének. Ezzel itt nem sokra mentem. Inkább Márton Lászlóra hagyatkoztam, aki fordította a beszélgetést oda-vissza. Hans-Henning Paetzke és Wilhelm Droste Magyarországon élő német irodalmár-írók voltak a partnerei, akikről kiderült, teljesen jól beszélnek magyarul. Sebaj, a közönségből az a négy ember, aki beszélt németül, hallgathatott egy kis élő anyanyelvet. Egészen furcsa volt, hogy két német ember milyen meghatottan és lázasan beszél a magyar irodalomról, Adyról, Krúdyról, Konrád Györgyről és Nádas Péterről. Talán fontosabb nekik, mint nekünk… Ez tanulságos és elgondolkodtató.

 
 

Elindultam a Klubrádió jazz sátra felé, Budapest Bár koncertre, de belebotlottam egy bájos zsenibe. A Vándor Vurstli színpadán Matthias Romir, egy német zsonglőr állt, aki ellenállhatatlan humorral, hamiskás mosollyal hipnotizálta a közönséget. Nem is a produkció volt a fontos, hanem a körítés. Azzal nyert. A hangulat olyan volt, mint a Nagyszínpad előtt. Ha azt kérte a közönségtől, hogy kiabálják: Rock and roll, mindenki teli tüdőből ordítani kezdett. Sikítoztak, mint egy rock koncerten. A srác pedig édes volt, játszi könnyedséggel dobálta a labdákat és a buzogányokat, muszáj volt végignézni. Kihasználta a zenéből adódó poénokat, azonnal reagált a közönségre, sőt, „sztárt” csinált egy kisfiúból. Először ráadott egy sok számmal nagyobb, preparált dzsekit. Aztán elmondta a sztárság három feltételét. 1. Be cool! – és föltett rá egy napszemüveget. 2. Be very cool! – és föltett rá egy simlis sapkát. 3. Be very, very, very cool! – és a sapka simlijét oldalra húzta. Aztán benyúlt a dzseki két ujjába, és elkezdett labdákat dobálni, mintha a fiú zsonglőrködne. A kissrác tényleg sztár lett. Ha azt a büszke, de egyben zavart mosolyt le lehetne írni...!

 
 

Budapest Bárra éppen beestem, de nem maradtam le semmiről, a közönség még csak szállingózott. Valahogy nem azt szoktuk meg, hogy a "kultzenekarok" az első napon fél nyolckor lépnek fel. (Kedves barátaim is elvétették, fél kilencre emlékeztek, úgyhogy rohantak egy jóízűt.) A koncert röviden: finom és rendben van. Az elhangzott dalok szerzőinek (Eisemann, DeFries Károly, Polgár Tibor, Zerkovitz, Horváth Jenő, Fényes Szabolcs) életművét a leghíresebb filmzenéiken túl is elég jól ismerve kijelenthetem, hogy ezekhez a dalokhoz nyúlni életveszélyes. Nem egy feldolgozást hallottam már, amiben aláraktak egy dobgépet, a gitárt elektromosra cserélték, időnként ráküldték a japán szoftver hatásos effektjeit, és már kész is van az újragondolt, felturbózott slow-fox. (Mindig el szokták mondani, hogy milyen érdekes, hogy egy mai huszonéves zenész mit gondol a régi dalokról. Hát ezt ne!) Farkas Róbert és zenekara viszont éppen csak megbolondította, a cigányzene alapjaira helyezte a kíséretet, ami, valljuk be, nem idegen sem a stílustól, sem a magyar virtustól – ennek ellenére kihalóban, elfogyóban van. Jutasi Tamás DJ-ként ízlésesen szól közbe. Keleti András remek Stux, egy kicsit később a lírai énjét is megmutatja, akár ars poétikának is felfogható Kola József dala. Hiszen minden muzsikusnak dalból van a lelke. Lovasi András kedvesen flegma, Németh Juci szeleburdi, de ellenállhatatlan, Szalóki Ági és Rutkai Bori törékenyek. Semmi móka, "csak" énekelnek, a közönség a tenyerükből eszik. Kollár-Klemencz László Vén cigánya megállná a helyét bármelyik régi moziban. Frenk élveteg mélabúval közli: Drágám, néha téved az ember...

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A zenekar (Farkas Mihály – cimbalom, Ökrös Károly – harmonika, zongora, Farkas Richárd – nagybőgő) lesi az énekesek és a prímás minden szemvillanását. Ahogy az kell. Tudják, mi a dolguk, érzik, mikor villanthatnak. És akkor meg is teszik. És aki azt mondja, hogy a Hajmási Péter avítt, ciki, és hakniszám, az jöjjön el legközelebb, és nézze meg az operettre tomboló fiatalokat! Persze Honthy Hanna vigyázó szemei előtt...

 
 

(A szerző fotói)

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Jazz/World ajánló

Biblia Show a Zsidó Művészeti Napokon

Bibliai témájú történetekre, értékekre épülő pop-sanzonokból készít estet Kováts Kriszta színművész-énekesnő, a dalok zeneszerzője Wolf Péter, szövegírója Fábri Péter író lesz.
Jazz/World ajánló

Bacsó Kristóf és David Dorůžka közreműködésével folytatódik a MAO jazz sorozata

Folytatódik a Modern Art Orchestra "Art of Virus" elnevezésű zenei projektje. A nagyzenekarra hangszerelt, friss kortárs és jazz kompozíciók december 12-én este a Budapest Music Centerben hallhatók, a MAO 2021/22-es évadban zajló koncertsorozatának részeként.
Jazz/World ajánló

25 év után újra színpadon a Sziámi együttes

Müller Péter Sziámi egykori zenekara az 1991 és 1997 közötti felállásban a zenész december 4-i koncertjén tér vissza.
Jazz/World hír

Növények „zenélnek” két budai villamosmegállóban

Egy klímaváltozás elleni kampány részeként különleges installációt telepítettek két budai villamosmegállóba, ahol – szonifikációs technológia segítségével – növények biorezgéseiből generált zene szól.