Jazz/World

"Visszaadni a mindennapok impulzusait a zenében"

2015.07.30. 10:06
Ajánlom
Idén egy kettős jubileum kapcsán - 25 éves a Művészetek Völgye fesztivál és 10 éves a MAO - Modern Art Orchestra udvar alakult Kapolcson. A Gástya udvar minden nap megtelik jobbnál jobb jazz és nem csak jazz muzsikával. A Völgy legfrissebb udvargazdáját, a Modern Art Orchestrát vezető Fekete-Kovács Kornélt kérdeztük. INTERJÚ

- Hogyan kezdődött kapcsolatod a Völggyel? Milyen emlékeid vannak a korábbi fesztiválokról?

- Nagyon sokszor jártam a Völgyben. Talán az Oláh Kálmán Sextettel voltam itt először valamikor 1993 és '96 között. Akkor egészen más volt a fesztivál jellege, sokkal kisebb volt minden. Kevesebb ember volt és minden a házak körül zajlott. Akkora színpaddal akkor én nem is találkoztam itt, mint amelyen például most is játszunk.

- A jazznek talán nem volt még ekkora tere itt a Művészetek Völgyében. Hogyan látod, mennyire képes a közönség itt ráhangolódni erre a műfajra?

- Korábban voltak olyan próbálkozások a Művészetek Völgyében, amelyek jazz-színpadként próbálták a műfajt népszerűsíteni, de valahogy nekem már akkor is az volt az érzésem, hogy ezek nem voltak elég látogatottak. Miután a szervezői oldalról is belefolytam a fesztiválba, láttam a számadatokat, amik szintén ezt igazolták. Ehhez képest mi a Modern Art Orchestrával próbáltunk egy olyan programot összeállítani, amely nem korlátozódik kifejezetten a jazz műfajára. Ez egybevág azzal az ars poeticával, amellyel a zenei életben közlekedni próbálunk: azt valljuk, hogy a műfajok elnevezéseire és ezek kategorizálására nem a zenészeknek van szüksége. Egy kreatív muzsikusnak, aki nyitott szemmel és füllel jár a világban, kötelessége mindent meghallgatni, majd ebből kiválasztani azt, ami az ő személyiségéhez valóban közel áll. És aztán azokat az impulzusokat, amik naponta érnek minket, azt valamilyen módon, akár előadásmódban, akár pedig az alkotásaiban, a kompozíciókban, vagy improvizációkban megpróbálni visszaadni. Ezért nagyon fontos, hogy itt a különböző műfajok -klasszikus zene, kortárs klasszikus zene, jazz, színház, improvizáció, rockzene- egy színpadon találkoznak. Aki ismer engem, az láthatja, hogy mindez egyfajta keresztmetszet is arról, amivel én eddigi életem során foglalkoztam. Ezek a dolgok nemcsak megférnek egymás mellett, de táplálkoznak is egymásból.

- A tíz nap alatt mintha egy mini MAO-évadot láthatnánk itt rengeteg szerzői esttel, amelyen a tagok zeneszerzői oldalukról is megmutatkoznak. Mi az oka, hogy ilyen termékeny a zenekar? Van, aki konkrétan a te hatásodra kezdett el zenét írni?

- Ez a fajta visszacsatolás csak nagyon ritkán jut el az emberhez direkt módon, de talán Subicz Gáborról - akinek hétfőn volt egy nagyszerű szerzői estje- elmondható ez. Emellett nem hinném, hogy ez feltétlenül az én személyemhez kötődik, sokkal inkább a zenekar létezéséhez. Erre nagyon sok példát látok. Hétről hétre érnek olyan megkeresések, amelyekben egy-egy zeneszerző általunk szeretné színpadra állítani a szerzeményeit. Ez egy nagyszerű dolog, és a MAO kiváló platform arr, hogy a friss szerzemények megszólalhassanak és ne egy fiókban porosodjanak.

- Hajós Andrással, aki az udvar másik házigazdája, évek óta dolgoztok együtt Zenehajó projekten. Honnan indult ez az együttműködés?

- Andrással nagyon rég óta ismerjük egymást. Ő még a'90-es évek első felében, egyetemistaként járt az Oláh Kálmán Sextett-es koncertjeinkre. Saját elmondása szerint már akkor elhatározta, hogy egyszer elhív a leendő zenekarába, akár csak egy felvétel erejéig is. És amikor az Emil.Rulezzel elkészítették  első albumukat, akkor ez a vágya teljesült is - kb. 2000 óta vagyonk barátságban, és azóta dolgozunk együtt. 2011 augusztusának végén összetelefonáltunk valami teljesen hétköznapi dolog kapcsán és András elmesélte, hogy az egyik fellépése után, amikor a program szerint őt követő Gryllusék elkéstek, rámaradt egy teljes gyerekközönség, akiket neki kellett szórakoztatni. Írt velük egy dalt egy szál gitárral és mivel ez óriási élvezet volt számára, eszébe jutott, hogy közösen kellene valami gyerekeket megszólító programot csinálnunk. Mi épp akkor érkeztünk el a zenekarral ahhoz a pillanathoz, amikor éreztük, hogy a korábbi, nagyon "tanítós" koncepciót át kell értékelnünk. Kötetlenebb formára vágytunk, amely sokkal inkább azt szolgálja azt, hogy ez a zene valóban el tudjon jutni az ifjúsághoz. Ezek mentén született meg ez a produkció, ami akkor még a Zeneladik nevet viselte. Szerencsére azóta is nagy sikerrel játsszuk, immár Zenehajó címen.

- Hogy látod, mennyire egyedülálló a világban ez a forma, hogy egy bigband egy showmannel kiegészülve az improvizáció mentél hozza közel a zenét a fiatalokhoz?

- Én azt gondolom, hogy ilyen nem nagyon van máshol. Persze ennek az egyedisége nagyrészt András személyiségéből fakad. Ő egy picit zenész, picit előadó, picit humorista - az elegy, ami benne összpontosul, feltétlenül alkalmassá teszi arra, hogy ezt a produkciót, ahol zeneileg és színészileg is nagyon gyorsan kell reagálni mindenre, nagyon jó irányba elvigye.

- A MAO udvarban a hét során megfordultak már olyan sztárok, mint David Liebman, lezajlott számos szerzői est, volt közös improvizációs est a Momentán társulattal és még rengeteg minden. Mi várható még itt a MAO udvarban a hét hátralevő részében?

- A csütörtök este programja egy bemutató: Dedication címmel 2005-ben kezdtem el komponálni egy olyan szvittet, amely folyamatosan bővül. A szvitt minden egyes tétele egy-egy ajánlás egy bizonyos személynek. Ahogy teltek-múltak az évek, ez a szvit elég tetemes terjedelműre dagadt. A darab aktuális állapotát fogjunk bemutatni csütörtök este. A péntek esténk ismét egy izgalmas dolog lesz. G. Dénes György alias Zsüti idén ünnepelné 100. születésnapját. Különleges módon szeretnénk megemlékezni róla: összegyűjtöttünk tizenkét dalt, melyeknek ő írta a szövegét, ezeket meghangszereltük a Modern Art Orchestra apparátusára, majd megszólítottuk a Völgy előadóit, hogy mint egy "big band karaoke", jöjjenek hozzánk pénteken este, és énekeljenek. Szombaton Szirtes Edina Mókus szerzeményeiből válogatunk össze egy koncertre valót. Edinával az elmúlt években kétszer sikerült már a BMC-ben fellépnünk és második alkalommal az a megtiszteltetés ért minket, hogy kifejezetten a MAO-nak dedikálva írt egy három tételes darabot. Ez is elhangzik majd szombaton este. Majd minden délelőtt Zenehajó előadásokat tartunk Hajós Andrással, és Hobo 21:00-óras idősávját követően a Kőbányai Zenei Stúdió növendékei lépnek fel minden éjjel 23:00-tól.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy katonatiszt lett az SZFE új kancellárja, de nem engedték be az egyetemre

Szarka Gábor a honvédelmi miniszter kabinetfőnöke volt korábban.
Klasszikus

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Plusz

Málta magának követeli az őscápafogat, amelyet György brit herceg kapott ajándékba

Katalin és Vilmos kisfia, a hétéves brit herceg a hétvégén kapott egy különleges ajándékot Sir David Attenborough-tól a világhírű természetfilmes új filmjének bemutatása alkalmából. A műkincsek és a kulturális örökség részét képező tárgyak kérdése amúgy is sok vita tárgya, de abban talán megegyezhetünk, hogy a máltai reakció marketing szempontból meglehetősen elhibázott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Nő a kreativitás – női történetek a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon

Nincs hiány ikonikus nőalakokban és női történetekben a fesztivál idei programkínálatában.
Jazz/World Jerry Lee Lewis

85 éves Jerry Lee Lewis, a zongorák gyilkosa

Szeptember 29-én lett nyolcvanöt éves az amerikai rock and roll egyik legendája, a botrányairól is ismert Jerry Lee Lewis. A később a country műfajába is elkalandozó énekes-zongoristát nevezték a szülők rémének és gyilkosnak is, igaz, ez utóbbi kitételt azért ragasztották rá, mert gyors ütemben fogyasztotta a zongorákat. A hangszert állva, ülve, sőt cipősarkával is püfölte, még arra is volt példa, hogy az előadás végén felgyújtotta. 
Jazz/World interjú

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Jazz/World hír

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.
Jazz/World hír

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.