Jazz/World

Visszatérés big bandben

2014.05.21. 22:41
Ajánlom
Oláh Szabolcs több év elvonulás után visszatérésre készül hazánk jazz életébe. Május 23-án az Opusban tartott koncerten felcsendül majd a Sorrow of the Witness című szám is, amivel Szabolcs épp a héten nyerte meg a Magyar Jazz Szövetség VI. Jazz Zeneszerző és Hangszerelő versenyét zeneszerző kategóriában. Minderről, a terveiről és természetesen a soundjáról kérdezte őt kollégánk. HANGSZERELEM

- A visszatérésed megálmodni sem lehetne jobban, kérlek fogadd gratulációm a versenyen elért eredményhez. Ha jól tudom a zeneszerzői versenyen elindított kompozíciód bigband formációra írtad, és így is lesz majd előadva május 23-án az Opusban Jazz Klubban a Modern Art Orchestra által.

- Valóban a versenyre nagyzenekari hangszereléssel adtam már be a kompozíciót, de eredetileg nem bigbandre íródtak a számok. Amikor felmerült a gondolat, akkor kiválasztottam nyolc számot a már megírtak közül, amit meghangszereltem nagyzenekarra. Régebben is hangszereltem sokat, szeretek ezzel foglalkozni a gitározás mellett.

- Én azt figyeltem meg, hogy jellemzően mindig csak egy gitárosnak van munkája, valahogy többet nem kíván hazánk jazzélete, ha valaki kikerül ebből a körből, szinte teljesen munka nélkül marad.

- 2009-ben legalább hat-nyolc zenekarban játszottam, Fekete Kovács Kornéllal több felállással, Dés Andrissal, Szalóky Ágival, Szőke Niki triójában. Saját döntésem volt, hogy kiszálltam anno ezekből a zenekarokból, de valóban, ahogy mondod, most tényleg nem játszom túl sokat. Sokan sajnálták akkor, hogy visszavonulok, talán ezzel nehéz helyzetbe is hoztam a zenésztársakat, de egészségügyi okokból muszáj volt ezt tennem.

- Hadd kérdezzelek röviden a visszavonulásod okairól. Mi az, amit ezzel kapcsolatban megosztanál?

- Zeneileg szükségesnek tartottam, hogy megújuljak, és a magánéletem alakulása is indokolta ezt a döntést. Egészségügyi problémáim is voltak, úgyhogy ez egy elég nehéz időszak volt számomra, legalábbis az elején. Aztán átalakult egy alkotói periódussá, ami viszont igen gyümölcsöző volt.

- Amikor azt mondod, hogy gyümölcsöző volt a feltöltődési időszak, akkor inkább a gitárosként vagy zeneszerzőként érzel magadon megújulást?

- Elsősorban kompozíciós kérdésekben szerintem, de sok olyan dologra is jutott idő, amire előtte nem. Például gyakoroltam sztenderdeket, ami úgy érzem régebben hiányosságom volt, lévén elsősorban saját kompozíciókat megszólaltató zenekarokban játszottam. Foglalkoztam Tristano és Coltrane zenéjével is, olyan zenészekkel, akik nagyon sokat adtak a jazznek. Koncepcióm, hogy elsősorban nem gitárosokból inspirálódok.

- A MAO-val vannak hosszú távú terveid is, vagy csak erre az egy koncertre térsz vissza a zenekarba?

- Természetesen nem szeretném kifúrni Komjáti Áront, aki most a MAO gitárosa, és nem is beszéltünk erről még Kornéllal, de számíthat rám a zenekar a jövőben is, ha lesz folytatás.

- Kis országban élünk, közvetve részese voltam annak, amikor eladtad azt a gitárodat, amin hosszú évekig játszottál előtte. Nem szeretted már annyira, azért váltál meg tőle, vagy anyagi okok tették szükségessé.

- Mindkettő. Egyrészt akkoriban alig kerestem pénzt, így szükséges volt eladni, másrészt nem sokkal előtte került hozzám Juhász Gabi gitárja, amit nagyon szeretek, és amit a mai napig is használok. Egyből úgy szólt a kezemben, ahogy szerettem volna. A 335-ösnek nagyobb attactja van és többrétű hangszer, mint a Howard Roberts modell volt, ami alapvetően egy tradicionális gitár.

- Egy jobban effektezhető hangszer ezek szerint?

- Igen, bár jelenleg egy hangerő pedálon és reverb-ön kívül mást nem használok.

- Emlékszem akkoriban árultad a Hendriksen erősítődet is, azzal mi történt?

- Végül megtartottam és azon játszom. Egyszer azért készülök majd venni egy Fender Twin Reverb-öt. Koncerten, ha lehet, mindig azt kérek. Stúdióban nagyon szeretem a Hendriksent is, de élőben jobb a Twin.

- Milyen gitárhangot keresel, van egy etalon, amit szeretnél megközelíteni?

- Nagyon sokat kísérleteztem már ezzel. Főleg a pengetéssel és a húrokkal, több év kemény munka van ebben. Aztán elengedtem ezt a kérdést, amikor már úgy éreztem, túlnő rajtam. Hetente cserélgettem a húrokat például.

- Kicsit áttérve a saját zenekarodra, egy zongoristával bővült a kvartetted, mi ennek az oka?

- Régóta szerettem volna, hogy legyen harmóniai alátámasztás. Ez most Cseke Gabi személyében megvalósult.

- Nehéz kérdés, hogy mit csináljon két harmónia hangszer egyszerre, amikor egy szaxofonost, a te zenekarod esetében Ávéd Jánost kell kísérnie. Legtöbbször a gitár és a zongora akkor kerül egy formációban, ha duóznak.

- Így van, én a Jánost nem is szoktam kísérni viszont szeretek úgy játszani, ha szólnak alattam a harmóniák. Ritkán azért én is játszom harmóniákat, figyelve nyilván egymásra a zongorával. Az a koncepcióm, hogy a gitár alapvetően mintegy fúvósként jelenik meg a zenekarban, ellenszólamokat, témát játszik, és nem annyira a ritmusszekció tagja.

- John McLaughlin azt nyilatkozta, hogy őt a gitár nem harmóniai hangszerként érdekli, hanem hozzád hasonlóan, csak a dallam játék érdekli a hangszerén. Ilyesmire gondolsz? 

- Nem fogalmaztam meg még magamnak, de valóban nálam is így alakult.

- Otthon erősítővel gyakorolsz?

- Nem, fülhallgatóval. Azt a hangerőt nem tudom a szomszédok miatt otthon produkálni, mint színpadon, viszont a fülhallgató segítségével pont azt a hangképzést tudom gyakorolni, amit koncerten is használok.

- Szoktál alapokra is gyakorolni?

- Igen, pont ezzel a fejhallgatós módszerrel ez nagyon könnyen megoldható.

- Végezetül, visszatérve még a május 23-i koncerten elhangzó számokra. Hangszerelőként a tradicionális Count Basie és Duke Ellington fémjelezte vonalat követed, akik a saját hangszerükön, a zongorán alkottak, vagy a gitár harmóniák itt megjelennek a zenédben, hasonlóan Bill Frisell vagy John Scofield nagyzenekari munkáihoz?

- Írni és hangszerelni is elsősorban zongorán szoktam. Ismerem a hagyományos hangszerelési technikákat, amiktől persze azért elrugaszkodom. A gitár harmóniákat, mint színt szoktam használni, és természetesen sokszor a lead-et a témában vagy a szólókat a gitár játssza. Vegyesen alkalmazom ezeket a technikákat. Annyi lehetőség van a bigband zenében, főleg ahogy ezt a MAO kezeli. Nagyon szép és kreatív dolgokat lehet létrehozni. Ráadásul jól ismerem a zenekar tagjait, tudom, mit tudnak jól eljátszani, így rájuk gondolva tudok hangszerelni, ami nagyon fontos. Tudom, hogy a Kovács Peti például fantasztikus tubás, akinek lehet a megszokottnál trükkösebb szólamokat is írni. Keresgélem az utam, és úgy érzem nagy lépés, mérföldkő volt az életemben ez a mostani nagyzenekari hangszerelés. Megerősített abban, hogy érdemes folytatni.


Díjak:

- 2014: Jazz bigband hangszerelő és zeneszerző verseny, Budapest - zeneszerzés 1. díj

- 2008: Artisjus Zenei Alapítvány Díja a magyar zeneművek bemutatása és megismertetése érdekében végzett kimagasló tevékenységéért

- 2007: Barga Jazz International Jazz Competition, Olaszország - 1. díj az Oláh Szabolcs Quartettel

- 2006: Ablakos Lakatos Dezső Jazz előadóművészeti ösztöndíj

- 2004: Jazz bigband hangszerelő és zeneszerző verseny, Budapest - legjobb hangszerelés

- 2004: Belvárosi Lipót-Napok Jazz-combo verseny, Budapest - 1. díj az Oláh Szabolcs Quartettel

- 2000: Ifjúsági Jazzfesztivál, Budapest - legjobb szólista

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ünnepváró forgatag a Hagyományok Házában

Karácsonyhoz közeledve ünnepi díszbe öltözik a Hagyományok Háza, ahol december 9. és 11. között adventi élményhétvégére hívják az érdeklődőket. Ünnepváró forgatagjukban többek között koncertek, bábelőadások, ringató, színpadi műsorok, mese, gyerektáncház, múzeumpedagógiai foglalkozások várják a családokat.
Jazz/World ajánló

Macskák között forgatta új klipjét a Fenyves Quartet

A zenekar novemberben megjelenő új, negyedik nagylemezükkel ünnepli ötödik születésnapját november 30-án az Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Pajtatulajdonosok és fesztiválszervezők találkoztak a Magyar Zene Házában

Kihívásokkal teli időszak következik a kultúrában és az élet minden területén, kérdés azonban, hogy milyen programok lehetnek életképesek. Ezzel a felvetéssel indult a Magyar Fesztivál Szövetség és a Pajtakult által szervezett kétnapos konferencia az elmúlt napokban a Magyar Zene Házában.
Jazz/World ajánló

Új időpontban a 100 Tagú Cigányzenekar ünnepi koncertje

2023. április 23-án tartja meg az eredetileg januárra tervezett Arénás koncertjét a 100 Tagú Cigányzenekar. A szervezők a zenekarral és a helyszínnel egyetértésben, az emelkedő energiaárak miatt döntöttek a halasztás mellett. így az esemény a fűtési szezonon kívüli időpontban lesz megtartva.
Jazz/World ajánló

Az LGT dalaiból ad koncertet a Csík Zenekar a Kongresszusi Központban

December 28-án óévbúcsúztató koncert keretében hallhatják az érdeklődők a Csík Zenekar LGT-dalokból született feldolgozásait, Presser Gábor és Karácsony János közreműködésével. A Budapesti Kongresszusi Központban A dal a miénk című album kompozíciói csendülnek fel.