Jazz/World

Volt coolabb zenész Miles Davisnél

2015.04.19. 09:26
Ajánlom
Valójában Lennie Tristano volt a cool stílus szülőatyja. Pallai Péter és Kerekes György szakírók elmesélik.

Sok szakember és kritikus Miles Davis személyéhez és munkásságához köti a cool stílus kialakulását. Ugyanakkor, ha elég mélyre ásunk a kor sorsfordító zenészeinek munkásságában, egyet kell értenünk a korszak talán legjelentősebb baritonszaxofonosa, Gerry Mulligan véleményével: Mint olyan zenésznek, akinek köze van a cool születéséhez, az a véleményem, hogy Lennie Tristanónak sokkal nagyobb a szerepe a (cool) stílus kialakításában, mint Miles Davisnek. Semmiképpen nem mondanám, hogy Tristano zenéje érzelemmentes, de igaz, hogy van benne némi hűvösség, pontosan olyan, mint ő maga. Lennie mindig önmagán belül maradt, soha nem lépett ki a nagyvilágba."

Némileg a Mulligan által elmondottakat igazolja az a tény is, hogy a cool elnevezést először Tristano játékára használták a kritikusok és újságírók akkor, amikor a Parker tiszteletére létrehozott Birdlandben lépett fel. Tristano nagyon alaposan foglalkozott zeneelméleti kérdésekkel is, különösen a harmóniai struktúrák építése és a harmóniaközök kitöltésének problémája izgatta, de az egyébként a bebopban alkalmazott ritmusbeli újításoknál is radikálisabb változtatásokra törekedett. Alapvető célja az volt, hogy lebontsa a zenei korlátokat, többek között az atonalitás határait feszegette (atonalitásról akkor beszélünk, amikor a zenében nem érvényesülnek a hangnemhez tartozás törvényszerűségei). Kísérleteiben futurisztikus elemeket és újszerű harmóniai fordulatokat alkalmazott, továbbá a komolyzenében alkalmazott változatokat használt, amivel teljesen új dimenziót épített be a jazzbe. A zeneszerző és karmester Gunther Schuller szerint Tristano a jazz történetének legprofétikusabb muzsikusa volt, aki a cool és később a free jazz kialakulásának legjelentősebb személyisége lett. Ám nemcsak a tanítványok és zenésztársak tartották őt a korszak meghatározó muzsikusának, hanem a klasszikus zene olyan kiválóságai is, mint Aaron Copland, aki a következőket nyilatkozta a Down Beat című újságnak: „Szeretem (Tristano) érzékeny harmóniai szabadságát és képességét arra, hogy darabjai úgy fejezzék ki konkrét mondanivalóját, hogy közben nem tompulnak, nem válnak unalmassá. Úgy érzem, hogy az ő szerzeményei mindig tudatosan és soha nem véletlenül születnek."

(Részlet Kerekes György és Pallai Péter „A Jazz Évszázada" c. kiadásra váró könyvéből.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Jazz/World

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Vizuál

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.
Zenés színház

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World quincy jones

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.