Jazz/World

Volt coolabb zenész Miles Davisnél

Valójában Lennie Tristano volt a cool stílus szülőatyja. Pallai Péter és Kerekes György szakírók elmesélik.

Sok szakember és kritikus Miles Davis személyéhez és munkásságához köti a cool stílus kialakulását. Ugyanakkor, ha elég mélyre ásunk a kor sorsfordító zenészeinek munkásságában, egyet kell értenünk a korszak talán legjelentősebb baritonszaxofonosa, Gerry Mulligan véleményével: Mint olyan zenésznek, akinek köze van a cool születéséhez, az a véleményem, hogy Lennie Tristanónak sokkal nagyobb a szerepe a (cool) stílus kialakításában, mint Miles Davisnek. Semmiképpen nem mondanám, hogy Tristano zenéje érzelemmentes, de igaz, hogy van benne némi hűvösség, pontosan olyan, mint ő maga. Lennie mindig önmagán belül maradt, soha nem lépett ki a nagyvilágba."

Némileg a Mulligan által elmondottakat igazolja az a tény is, hogy a cool elnevezést először Tristano játékára használták a kritikusok és újságírók akkor, amikor a Parker tiszteletére létrehozott Birdlandben lépett fel. Tristano nagyon alaposan foglalkozott zeneelméleti kérdésekkel is, különösen a harmóniai struktúrák építése és a harmóniaközök kitöltésének problémája izgatta, de az egyébként a bebopban alkalmazott ritmusbeli újításoknál is radikálisabb változtatásokra törekedett. Alapvető célja az volt, hogy lebontsa a zenei korlátokat, többek között az atonalitás határait feszegette (atonalitásról akkor beszélünk, amikor a zenében nem érvényesülnek a hangnemhez tartozás törvényszerűségei). Kísérleteiben futurisztikus elemeket és újszerű harmóniai fordulatokat alkalmazott, továbbá a komolyzenében alkalmazott változatokat használt, amivel teljesen új dimenziót épített be a jazzbe. A zeneszerző és karmester Gunther Schuller szerint Tristano a jazz történetének legprofétikusabb muzsikusa volt, aki a cool és később a free jazz kialakulásának legjelentősebb személyisége lett. Ám nemcsak a tanítványok és zenésztársak tartották őt a korszak meghatározó muzsikusának, hanem a klasszikus zene olyan kiválóságai is, mint Aaron Copland, aki a következőket nyilatkozta a Down Beat című újságnak: „Szeretem (Tristano) érzékeny harmóniai szabadságát és képességét arra, hogy darabjai úgy fejezzék ki konkrét mondanivalóját, hogy közben nem tompulnak, nem válnak unalmassá. Úgy érzem, hogy az ő szerzeményei mindig tudatosan és soha nem véletlenül születnek."

(Részlet Kerekes György és Pallai Péter „A Jazz Évszázada" c. kiadásra váró könyvéből.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.