Jazz/World

Vörös Niki (Le)grand lemeze

2012.10.06. 12:45
Ajánlom
Grandiózus ráfogással rögtön egy teljes Legrand-anyagot vállalt be bemutatkozó lemezén Vörös Niki - írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Milyen viszonya lehet a 2010-ben diplomázott magyar jazzénekesnek a nyolcvan éves film- és musicalszerző Michel Legrand-hoz? Elég meglepő, sőt karakán választás azok szemében, akik a "belevavló csaj" Vörös Nikit és a már régen klasszikusnak számító dalszerzőt is ismerik.

Legrand még most is termő kútja szinte kiapadhatatlan. A klasszikus képzettségű zongorista és zeneszerző egy olyan lemezzel futott be '59-ben, amelyen Kern, Hammerstein, Porter valamint francia szerzők és előadók (pl. Piaf) dalait dolgozta fel  zongorás trióval, de úgy, hogy mindegyik kifejezetten Párizsról szóló nóta volt. Amúgy előtte már egy féltucat lemezt letett az asztalra, alapozásként... Legrand több mint kétszáz (betűvel írom, merthogy nem tévedés) filmzenét szerzett. A Cherbourg-i esernyők, 1964 óta, ami az első végig énekelt (film-)musical volt, szétkapkodják a rendezők, és annyit dolgozhatott Hollywoodban, amennyit akart. A hatvanas évektől kezdve minden valamirevaló világsztár együttműködött vele, Oscar Petersontól Barbra Streisandig, hogy olyan francia nagyságokat ne is említsünk, mint Stéphane Grappelli. Molnár Ferenc Lilliomából (meghagyva a magyar címet, de a harmincas évek Amerikájába áttéve a helyszínt) nemrég mutattak be egy Neumeier-balettet Hamburgban természetesen az ő zenéjével, tavasszal lesz a párizsi premier. Azt a rengeteg zenét, amit alkotott, nehéz egy kalap alá venni, egyféle jellegzetességét megfogni, miközben persze az is igaz, hogy könnyű felismerni a szerzői stílusát, hiszen mindenek előtt dalszerző. Egyszer s mindenkorra megfogadta, amire tanára, Nadia Boulanger intette: Tegyél bármit, amit akarsz a kíséretbe, a dallam alá vagy fölé, de végül úgyis minden a melódián múlik. Sok szekunndal és prímmel lépegető, gyakran szexttel és oktávval ugró melódiái közül alig van, amelyikből nem lett sláger, és amikor a zenéjére oly jellemző hatvanas évek-beli életérzés elmúlt, népszerűsége semmit sem csökkent, sőt. Sting ugyanolyan szívesen énekelte dalait, mint Iggy Pop, Alison Moyet, Natalie Dessay - akivel Novemberben turnézik -, vagy éppen Jamie Cullum.

Vörös Niki frappánsan csak annyit közöl lemezének borítóján, hogy azért választotta Legrand-t - mifelénk elég szokatlanul - egyedüli szerzőnek a lemezre, mert rájött, hogy régóta benne, vele élnek ezek a dallamok, tehát nem kell tovább keresnie. Nikit a lemezen is szereplő, 2005-ben alakult saját jazzkvartettjén kívül leginkább az Ez a divat frontembereként ismeri a közönség - ami valami egészen más. Ettől a lehető legtávolabbi póluson kezdi, az I'll Wait for You bevezetőjével, halk, de intenzív, feszültséget árasztó, csak basszusgitár kísérte szöveg nélküli énekkel, és innen indítja az első strófát, csak a strófa végén kapcsolódik be a zongora, majd a refrénben a dob. A dallamot, ezt végig érezni, Niki ugyanolyan becsben tartja, mint a híres zeneszerző. A lemezre egy-két kivétellel a leghíresebb Legrand-slágerek kerültek, de ezeket inkább standardnek kell neveznem, mert Niki is így közelít hozzájuk. Énekesnőként pedig számonként végiggondolt karaktereket ad, de nem akar versenyre kelni a filmek és a musicalek pilláikat rebegtető "grande dame"-jaival. 

Már az első számban odatesz egy minden szempontból jól sikerült, szépen végiggondolt és kivitelezett imprót, amely érettségről és összeszokottságról tanúskodik... főleg a zongoristával, Vörös Lászlóval, aki persze Niki fivére. Ezeket az erényeket a Watch What Happens, a Sea and Sky és az Ask Yourself Why is felmutatják, ezek szerintem a lemez csúcsai. Talán éppen a zárószámban jutnak el a legizgalmasabb szintre az imprók. Ebben és még néhány számban Kováts Gergő, valamint Strausz Eszter fúvós hangszereken közreműködik, szólamaikat szerencsés kézzel rakták fel a hangszerelők (Niki, László és a basszusgitáros Péterfi Attila). A dobos valamivel idősebb a csupa fiatal, többnyire frissen diplomázott, választékos zenésznél, ugyanis ő Jeszenszky György, aki többüknek tanára volt a tanszakon. Beült hozzájuk, és "ottragadt", time-ja nagyon is kell a zenekarba. A kisebb pontatlanságok, amelyekre felfigyeltem, inkább ritmikai jellegűek a zongoránál (az első) és a szaxofonnál (a negyedik számban).

Legrand feldolgozásánál az egyik veszély éppen az, hogy a barokkos, csembalós, hogy ne mondjam loussier-s, a hatvanas évek óta azért már bizonyos szempontból meghaladott hangzást az előadó mennyire veszi át, vagy mennyire tudja áthasonítani, újrafogalmazni. Erre a veszélyre csak egy helyen (#5) lettem figyelmes, és ott is csak az intróban, a basszgitár utána megmenti a darabot. Összességében Nikiék nagyon sok és jó munkával tették magukévá az anyagot, úgy használták standardként őket, ahogy kell. Feltételezem, hogyha sokat játszhatják az anyagot élőben, ezzel még messzebre is jutnak.

Niki élőbeszéd-természetességű előadásmódja, és finoman, mindig kellő mértékben adagolt díszítései visszaadják Legrand sokoldalúságát és egyformaságát, mélységeivel együtt, de a drámai, vagy a melodramatikus idegen tőle. Természetesen felmerül, hogy egy teljes Legrand-lemezt legalább részben franciául is kellene énekelni, de Niki Legrand-verziója így sem teljesen nélkülözi a sanzon-szerűséget, ezért, és a jazz standard típusú megközelítés miatt érvényes az angol nyelvű változat is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Szabad Hangok - Dés László Free Sounds Quartet

Dés László és zenekara csak hangszeres tudásukra, a fülükre és érzékenységükre hagyatkozva, minden előzetes próba, egyeztetés nélkül játszanak, a teljes szabadság örömével május 27-én az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.
Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.