Jazz/World

Vukán Villámló Vihar-szvitje

2013.07.29. 07:03
Ajánlom
Shakespeare műve kapcsán Vukán György és triója egyszerre villantja fel fantasztikus ábrázoló erejét és oly sok kísérőzenéjében megcsodált dramaturgiai képességét – írja Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

A jubileumi várszínházi nyári évad kezdetére jelent meg Gyulán Vukán György triójának A vihar címmel készült felvétele. A két legpatinásabb nyári gyulai rendezvény, a Shakepeare- és a Jazz és Bluesfesztivál közös mezsgyéjén található ez a produkció: ugyanis a tavalyi Shakespeare-fesztiválon mutatta be az együttes a művet (Vukán persze többször fellépett a Jazzfesztiválon is). A jazzrajongók mindig nagyon odafigyelnek arra, hogy a felvétel hol és mikor készült - nos, ez nem hangversenyfelvétel, hanem stúdió, ez a Gyulai Várszínház harmadik saját kiadású CD-je.

A vihart, amelyet csak a huszadik század sorolt a legnagyobb Shakespeare-művek közé, ugyan vígjátékként tartják nyílván, de a színművek vegyes műfajához is közel áll. Szövegére eddig közel ötven operát írtak, és ezernyi feldolgozás készült a darabból minden művészeti ágban, ezeket egészen a tavalyi Londoni Olimpia megnyitóján látott show-ig bezárólag lehetne sorolni. Már kétszáz évvel ezelőtt is párhuzamot vontak a dráma írója és a főszereplője között; Prospero alakja elárulhat valamit nekünk a rejtélyes Shakespeare-ről. Mindezt alátámasztja, hogy amikor a trónfosztott herceg a szigeten mágussá válik, varázslatait lépten-nyomon a színjátszás, a szerepformálás metaforáival írja le. Ha pedig még azt is számításba vesszük, hogy nem csak Ariel, hanem a boszorkányivadék, a "bennszülött" Caliban is jelképes figurájává vált egy szellemi irányzatnak, igazán messzire mutató vonatkozási pontok rajzolódnak ki a darab kortárs jelentőségét illetően.

A Kossuth-díjas zeneszerző-zongoraművész Vukán György életműve kolosszális jelentőségű a magyar film és színház története felől nézve is. Csak egy példa: az öröklistákon első, nem avuló Tanúnak is ő írta a zenéjét, több mint félszáz másik mellett. A viharból most Vukán nem kísérőzenét, hanem saját lábán megálló szvitet komponált, az alkalomnak megfelelően. A lemezben a legfantasztikusabb az - és ez bizonyára a tavalyi koncerten is így volt -, hogy ha valaki nem tudja, hogy mit hallgat, elejétől végéig egy jól felépített, szólókkal és izgalmas, változatos témákkal teletűzdelt jazzkoncertet élvezhetett. De ha valaki a lemezborítón követi a számok címeit, netán még jó ismerője is ennek az önreflektív modernségében kitűnő, kései Shakespeare-darabnak, akkor igazi szellemi kalandban lehet része. Vukán és két társa, Pecek Lakatos Krisztián nagybőgős és Balázs Elemér dobos eljátszották az egész darabot, mondhatnánk kis túlzással.

A bevezető Vihar és az epilógusnak megfeleltethető rövid Ráadás keretezik azokat a tételeket, amelyekben a zeneszerző ugyan utal a cselekményre is, de nem arra irányítja figyelmünket, hanem a figurákra, a tételek ugyanis egy-egy szereplő nevét viselik. Ariel témájában felharsan egy különleges, döbbenetesen meglepő hangszín és hangszer: a zongorista szintetizátoron egy énekhangra emlékeztető regisztert kapcsolt be, széles vonásokkal megfestve az alakot, akinek neve nem véletlenül hasonlít a levegő szóra. Vukán sokszor ült (át) szintetizátorhoz, még önálló ilyen lemezt is készített (Vukán and His Korg), hangszereléseiben is előfordul, csak mivel a triója alapvetően akusztikus felfogású, ő is mindenekelőtt mint („akusztikus") zongorista ismert.

Prospero témájában mutat meg Vukán legtöbbet a dalszerző vénájából. Amikor ezt a témát hallgatom, nagyon könnyen el tudok képzelni egy egész musicalt Vukán zenéjével és ezzel a librettóval. Caliban viszont egy még ennél is dögösebb, blues-osabb témában nyeri el zenei alakját, és itt hallunk a fantasztikumot szépen felidéző bőgőszólót is. Miranda bizonytalansága, egyéniségét nulláról kitalálni kénytelen lénye is pompásan megmutatkozik, a tétel a zongorát hárfaszerűen használó expozícióval indul, majd érkezik a téma és vele a szving - a zeneszerző talán épített Gerhswinre és Debussyre ebben a részben, hiszen mindkettejükkel elmélyülten foglalkozott.

A nimfák tánca, a Szentivánéjire emlékeztető, vaskosságot és bűbájt egyesítő hangulat után a szvit csúcspontja a kétrészes Ferdinand című darab. Szerkezete úgyis felfogható, hogy az eddig zenében megismert karakterek itt találkoznak, ütköznek össze (hatalmas dobszóló!) és békülnek ki, illetve lesznek egymáséi. A Shakespeare-i világ másik talpköve, hogy a tétel névadója személyében és dinasztikus házasságában hordozza az előtte járó generációk megbékítését. A darabot a szerző statikus, óvatosan mozgó-induló blokkardokkal kezdi, a hősszerelmes vonás kidomborítását pedig megint az énekhangot imitáló szintetizátorra bízza. A zárórészben, a feloldásban visszatér a szving, egyengeti a kizökkent idő helyreállításának útját, a hazatérést - önbizalomtól és erőtől duzzad már Ferdinandunk ebben a részben, amelyben azért az utolsó szó Prosperóé, közvetlenül az epilógus előtt. Méltatásom ugyan mindeddig főleg a zeneszerzőről szólt, de a trió két egészen nagy empátiával társuló tagját, Balázs Elemér dobost és Pecek Lakatos Krisztián bőgőst többet kellett volna emlegetnem, mivel alkotótársakként egészen magas színvonalon járultak hozzá a produkcióhoz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Fidelio Tours

Több mint félszáz program a Zempléni Fesztiválon

Komolyzenei és jazzkoncertek, színházi és irodalmi estek, kiállítások mellett családi és gasztronómiai kínálat várja az érdeklődőket augusztus 14. és 23. között.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.