Jazz/World

Vukán Villámló Vihar-szvitje

2013.07.29. 07:03
Ajánlom
Shakespeare műve kapcsán Vukán György és triója egyszerre villantja fel fantasztikus ábrázoló erejét és oly sok kísérőzenéjében megcsodált dramaturgiai képességét – írja Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

A jubileumi várszínházi nyári évad kezdetére jelent meg Gyulán Vukán György triójának A vihar címmel készült felvétele. A két legpatinásabb nyári gyulai rendezvény, a Shakepeare- és a Jazz és Bluesfesztivál közös mezsgyéjén található ez a produkció: ugyanis a tavalyi Shakespeare-fesztiválon mutatta be az együttes a művet (Vukán persze többször fellépett a Jazzfesztiválon is). A jazzrajongók mindig nagyon odafigyelnek arra, hogy a felvétel hol és mikor készült - nos, ez nem hangversenyfelvétel, hanem stúdió, ez a Gyulai Várszínház harmadik saját kiadású CD-je.

A vihart, amelyet csak a huszadik század sorolt a legnagyobb Shakespeare-művek közé, ugyan vígjátékként tartják nyílván, de a színművek vegyes műfajához is közel áll. Szövegére eddig közel ötven operát írtak, és ezernyi feldolgozás készült a darabból minden művészeti ágban, ezeket egészen a tavalyi Londoni Olimpia megnyitóján látott show-ig bezárólag lehetne sorolni. Már kétszáz évvel ezelőtt is párhuzamot vontak a dráma írója és a főszereplője között; Prospero alakja elárulhat valamit nekünk a rejtélyes Shakespeare-ről. Mindezt alátámasztja, hogy amikor a trónfosztott herceg a szigeten mágussá válik, varázslatait lépten-nyomon a színjátszás, a szerepformálás metaforáival írja le. Ha pedig még azt is számításba vesszük, hogy nem csak Ariel, hanem a boszorkányivadék, a "bennszülött" Caliban is jelképes figurájává vált egy szellemi irányzatnak, igazán messzire mutató vonatkozási pontok rajzolódnak ki a darab kortárs jelentőségét illetően.

A Kossuth-díjas zeneszerző-zongoraművész Vukán György életműve kolosszális jelentőségű a magyar film és színház története felől nézve is. Csak egy példa: az öröklistákon első, nem avuló Tanúnak is ő írta a zenéjét, több mint félszáz másik mellett. A viharból most Vukán nem kísérőzenét, hanem saját lábán megálló szvitet komponált, az alkalomnak megfelelően. A lemezben a legfantasztikusabb az - és ez bizonyára a tavalyi koncerten is így volt -, hogy ha valaki nem tudja, hogy mit hallgat, elejétől végéig egy jól felépített, szólókkal és izgalmas, változatos témákkal teletűzdelt jazzkoncertet élvezhetett. De ha valaki a lemezborítón követi a számok címeit, netán még jó ismerője is ennek az önreflektív modernségében kitűnő, kései Shakespeare-darabnak, akkor igazi szellemi kalandban lehet része. Vukán és két társa, Pecek Lakatos Krisztián nagybőgős és Balázs Elemér dobos eljátszották az egész darabot, mondhatnánk kis túlzással.

A bevezető Vihar és az epilógusnak megfeleltethető rövid Ráadás keretezik azokat a tételeket, amelyekben a zeneszerző ugyan utal a cselekményre is, de nem arra irányítja figyelmünket, hanem a figurákra, a tételek ugyanis egy-egy szereplő nevét viselik. Ariel témájában felharsan egy különleges, döbbenetesen meglepő hangszín és hangszer: a zongorista szintetizátoron egy énekhangra emlékeztető regisztert kapcsolt be, széles vonásokkal megfestve az alakot, akinek neve nem véletlenül hasonlít a levegő szóra. Vukán sokszor ült (át) szintetizátorhoz, még önálló ilyen lemezt is készített (Vukán and His Korg), hangszereléseiben is előfordul, csak mivel a triója alapvetően akusztikus felfogású, ő is mindenekelőtt mint („akusztikus") zongorista ismert.

Prospero témájában mutat meg Vukán legtöbbet a dalszerző vénájából. Amikor ezt a témát hallgatom, nagyon könnyen el tudok képzelni egy egész musicalt Vukán zenéjével és ezzel a librettóval. Caliban viszont egy még ennél is dögösebb, blues-osabb témában nyeri el zenei alakját, és itt hallunk a fantasztikumot szépen felidéző bőgőszólót is. Miranda bizonytalansága, egyéniségét nulláról kitalálni kénytelen lénye is pompásan megmutatkozik, a tétel a zongorát hárfaszerűen használó expozícióval indul, majd érkezik a téma és vele a szving - a zeneszerző talán épített Gerhswinre és Debussyre ebben a részben, hiszen mindkettejükkel elmélyülten foglalkozott.

A nimfák tánca, a Szentivánéjire emlékeztető, vaskosságot és bűbájt egyesítő hangulat után a szvit csúcspontja a kétrészes Ferdinand című darab. Szerkezete úgyis felfogható, hogy az eddig zenében megismert karakterek itt találkoznak, ütköznek össze (hatalmas dobszóló!) és békülnek ki, illetve lesznek egymáséi. A Shakespeare-i világ másik talpköve, hogy a tétel névadója személyében és dinasztikus házasságában hordozza az előtte járó generációk megbékítését. A darabot a szerző statikus, óvatosan mozgó-induló blokkardokkal kezdi, a hősszerelmes vonás kidomborítását pedig megint az énekhangot imitáló szintetizátorra bízza. A zárórészben, a feloldásban visszatér a szving, egyengeti a kizökkent idő helyreállításának útját, a hazatérést - önbizalomtól és erőtől duzzad már Ferdinandunk ebben a részben, amelyben azért az utolsó szó Prosperóé, közvetlenül az epilógus előtt. Méltatásom ugyan mindeddig főleg a zeneszerzőről szólt, de a trió két egészen nagy empátiával társuló tagját, Balázs Elemér dobost és Pecek Lakatos Krisztián bőgőst többet kellett volna emlegetnem, mivel alkotótársakként egészen magas színvonalon járultak hozzá a produkcióhoz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Vizuál

Ingyen nézhetőek a Cirko filmjei online

A négyzet, a Táncterápia, a Férfiak fecskében, vagy személyes kedvencünk, a Tű, cérna, szerelem is bekerültek a Cirko Film új online videotékájába, ahol március 30-ig az is kényelmesen mozizhat, aki valami miatt nem jut el a moziba.
Klasszikus

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!
Klasszikus

Lépjen fel a Google-re, és komponáljon valamit Bach stílusában

Bach születésénak 334. évfordulóján a Google mesterséges intelligenciája egysoros zeneművet komponál az Ön dallamából is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Fekete-Kovács Kornél: „Amikor improvizálunk, akkor meditálunk”

Fekete-Kovács Kornél a „jógikus” lét tíz alapvető szabályát foglalta zenébe a Foundations című új, tíztételes művében, amit március 17-én mutatnak be a Müpában. A Modern Art Orchestra mellett olyan vendégművészek működnek közre az üzenet átadásában, mint Harcsa Veronika, Szakcsi Lakatos Béla, Fenyvesi Márton, Dés András és Szalai Péter.
Jazz/World gyémánt bálint trió

Íme a megújult Gyémánt Bálint Trió első videója!

Az egyik legismertebb jazzgitárosunk, Gyémánt Bálint új zenei koncepciójához új zenésztársakat hívott: Bartók Vince basszusgitárossal és Szabó Dániel Ferenc dobossal április 10-én a BJC-ben veszi kezdetét közös zenei utazásuk. Addig is hallgasd debütáló dalukat, a Pyramidiont!
Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.