Jazz/World

Wayne Shorter és Herbie Hancock 10 tanácsa a fiatal zenészek számára

2018.02.14. 09:12
Ajánlom
2016-ban a Nemzetközi Jazznapon tett közzé egy nyílt levelet Wayne Shorter jazzszaxofonos és Herbie Hancock zongorista, amelyben 10 örök érvényű tanácsot fogalmaztak meg a zenész-lét felelősségével kapcsolatban.

1. Ébreszd fel az emberségedet

Nem bújhatsz el a szakmai felkészültséged, vagy a hangszered mögé: embernek kell maradnod. Összpontosítsd az energiádat arra, hogy a lehető legjobb emberré válj. Koncentrálj az empátiaérzéked fejlesztésére. Ezen a folyamaton keresztül olyan gazdag inspirációt nyersz, ami a létezés komplexitásában és kíváncsiságában gyökerezik – ez jelenti tulajdonképpen a földi létezés alapját. A zene csak egy csepp az élet óceánjában.

Wayne Shorter és Herbie Hancock

Wayne Shorter és Herbie Hancock

2. Hódíts meg járatlan utakat

Ne engedd meg magadnak azt a luxust, hogy általános retorikákat követsz, vagy hamis hiteket és illúziókat teszel magadévá arról, hogyan is kell élni az életet. Tőled függ, hogy úttörővé válsz-e. 

Legyen szó új hangzások, ritmikák, harmóniák felfedezéséről, vagy szokatlan kollaborációkról, arra bátorítunk, hogy kerüld az ismétlés mindenfajta negatív formáját.

Törekedj arra, hogy a zenében és az életviteledben is újszerű megközelítésmódokat alkalmazz. Soha ne kényelmesedj el.

3. Üdv az Ismeretlenben

Minden kapcsolat, akadály, interakció az életed elkövetkezendő kalandjaira készít fel. Minden összefügg. Minden épít. Soha semmi nem megy kárba. Ez a fajta gondolkodás bátorságot feltételez. Légy bátor és ne hagyd elveszni a jókedvedet.

4. Értsd meg az akadályok valódi természetét

Van egy elképzelésünk a hibázásról, de ez csak egy hamis illúzió. Az olyan szavak, mint „siker”, vagy „hiba”, csupán bélyegek.

Amit te hibaként értékelsz, az valójában csak egy új lehetőség, egy új kártya, amit húztál, egy új vászon, amire festhetsz.

Minden pillanat egy új lehetőség. Emberként nincsenek határaid.

5. Ne félj közreműködni azokkal, akik különböznek tőled

A világnak több különböző származású ember közötti, szemtől szembeni interakcióra van szüksége. Nagyobb hangsúlyt érdemelnének ezek a találkozások a művészetben, oktatásban, kultúrában. Egyedül abban egyezünk, hogy különbözőek vagyunk. Kapcsolódnunk kell egymáshoz, tanulnunk egymástól, megtapasztalni a világot a magunkétól eltérő szemszögön keresztül. Nem élhetünk addig békében, amíg nem tudjuk megérteni a másik ember fájdalmait.

6. Kezdeményezz napirenden kívüli párbeszédeket

A művészet minden formája eszköz a párbeszédre, ami egy nagyon erős fegyver. Itt az ideje, hogy a zenei élet is olyan „hangzó stratégiákat” építsen, amik feloszlathatják a minket körülvevő misztikus ködöt. Amikor mi, művészek a saját titokzatosságunkról beszélünk, valójában csak arra reflektálunk, hogy mennyire nem tudunk szembenézni a saját félelmeinkkel, amik megakadályoznak minket a bennünk rejlő bátorság felfedezésében. Igen, elég vagy a változtatáshoz. Igen, számítasz. Igen, ki kell tartanod.

7. Óvakodj az Egótól!

A művészek gyakran hajlamosak az arroganciára, de nincs igaza annak a művésznek, aki azt hiszi, hogy a státusza másoknál fontosabbá teszi őt,

sem annak, aki csak azért, mert kreatív területen dolgozik, felhatalmazva érzi magát bizonyos kiváltságokra. A kreativitás nem tud áramolni, ha csak az egót szolgáljuk.

8Gondolkozz a meglévő üzleti modelleken túli lehetőségekben

Mi, zenészek arra vagyunk kárhoztatva, hogy egy olyan rendszerben próbáljuk „értékesíteni” a zenénket, amiben a „fogyasztók” hozzá vannak szokva, hogy azokat a termékeket vásárolják meg, amiket az értékesítők eladhatónak tekintenek. Ebben a rendszerben a pénz diktál.

De ha kreatív integritással alkotunk, az olyan előnyöket és hasznot szülhet, amiről soha nem is álmodtunk.

9. Tiszteld az előtted járó generációkat

A nálad idősebbek segíteni tudnak téged. A bölcsesség kiapadhatatlan forrásai ők. Ne pazarold az időd arra, hogy az általuk elkövetett hibákat ismételgeted. Ehelyett vedd számításba, amit ők tettek és ez ösztönözzön arra, hogy egy jobb világot építs az eljövendő generációk számára.

10. Végül reméljük, hogy az állandó csodálkozás állapotában élsz

Ahogy telnek-múlnak az évek, a képzeletünk lassan elhomályosul. A szomorúságtól, az állandó küzdelemtől vagy a társadalmi körülmények miatt, de valahol az út mentén az emberek elfelejtik, hogyan kapcsolódjanak a bennük lakozó varázslathoz.

Ne hagyd, hogy a képzeleted elszürküljön.

Wayne Shorter és Herbie Hancock nyílt levele teljes terjedelmében, angolul itt olvasható

A mindkettejük élet- és művészetszemléletét meghatározó buddhizmusról pedig itt írtunk. 

Mi köze van a buddhizmusnak a jazzhez?

Kapcsolódó

Mi köze van a buddhizmusnak a jazzhez?

John Coltrane, Herbie Hancock, Wayne Shorter, Sonny Rollins – csak néhány név a jazz legnagyobbjai közül, akik a buddhizmus alaptéziseit a magukénak vallották, vallják. De mi köze van a két dolognak egymáshoz?

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Oláh Szabolcs: "A zenét spirituális útnak tartom"

A Fidelión debütál a gitáros-zeneszerző Oláh Szabolcs kvintettjének új sessionvideója, mely a szeptember 6-án megjelenő – de az iTunes-on már előrendelhető – Crystal Brook című lemezen szereplő Dawn Rider című kompozícióhoz készült. Ennek apropóján fel is tettünk néhány kérdést Oláh Szabolcsnak.
Jazz/World magazin

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?
Jazz/World balatonfüred

Kedden kezdődik a Balatonfüredi Prímásverseny

Ebben az évben a cigányprímásokon a sor, hiszen a 7. Prímásverseny nekik szól. A versenyre idén tíz prímás jelentkezett az ország több pontjáról.
Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.