Jazz/World

Winand Gábor titkai

2011.01.16. 08:40
Ajánlom
Megújult Gearbox rovatunkból megtudhatják, hogy milyen hangszeren játszanak és milyen eszközöket használnak a legismertebb zenészek. Ezúttal a szaxofonosként indult fantasztikus énekes, Winand Gábor fedi fel nekünk hangzásideálját kollégája, Párniczky András faggatózásának engedve.

- Régóta szerettem volna megkérdezni tőled, hogy abban a koncepcióban, ami a Gadó Gábor vezette Joy zenekart jellemezte, nevezetesen, hogy a gitár és az énekhang két egyenrangú hangszerként jelent meg, mennyi volt a szerepe annak, hogy te először fúvósokon kezdtél zenét tanulni? A szólóidat kifejezetten a hangszer-szerű megszólalás jellemezte és jellemzi a mai napig is.

- Ennek nem volt túl sok köze ahhoz, hogy gyerekként furulyán kezdtem és nem sokkal később klarinéton folytattam a zenetanulást. Azért nem, mert klasszikus zenét tanultam, ahol az improvizáció egyáltalán nem került szóba. Sokkal később találkoztam először a jazzel, hiszen énekesként is először a klasszikus darabok és az operák érdekeltek. Tizenhét éves lehettem, amikor a szüleim, látva, hogy nem bírok beilleszkedni a klasszikus énektanulási metódusba, azt tanácsolták, hogy menjek a Jazz Tanszakra. Úgy is mentem el felvételizni, hogy nem sok fogalmam volt a jazzről. Gonda János, a Tanszak vezetője akkor azt tanácsolta, hogy menjek el a Postásba - ez az azóta a Bartók konziba beolvadt Postások Erkel Ferenc Zeneiskolája volt -, ahol megismerkedtem a jazz alapjaival. Ebben az egy évben szerettem meg ezt a zenét, köszönhetően a tanáromnak, az azóta már Norvégiába költözött Geri Editnek.

- A te ének tónusod két hang után is felismerhető. Az orgánum nyilván adottság kérdése, viszont, gondolom, a hangképzés tudatos folyamat.

- A magam tapasztalatából és tanárként is azt szűrtem le, hogy a tanulási folyamat része, hogy elkezdünk ismert énekeseket utánozni. Nekem Ray Charles volt a kedvencem, majd Al Jarreau, akkoriban megpróbáltam úgy énekelni, olyan vibrátót használni, mint ők.

- Ez jó értelemben nem sikerült...

- De törekedtem rá... és ha akkor, a '80-as években hallottál volna, biztos neked is feltűnt volna. Ahogy egyre több tapasztalatot szereztem, és a zenei ízlésem fejlődött, azzal együtt alakult ki a saját hangom. A hangszínt tényleg kaptam, de az, hogy mit kezdek vele, az az ízlésem által meghatározott.

- Azért feszegetem ezt a kérdést, mert nálad nagyon szembeötlő, hogy a hangszeres zenészekhez hasonlóan az ének improvizációidban skálákban, akkordfelbontásokban gondolkozol.

- Sokan feltételezik, hogy azért énekelek így, mert szaxofonozok, de ez egyáltalán nem így van, hiszen sokkal előbb énekeltem már hasonlóan, minthogy elkezdtem volna szaxofonon játszani. Igazából szerintem minden muzsikus hasonlóan zenél. Először bennünk születnek meg a dallamok, és azt próbáljuk meg megszólaltatni, amit belül hallunk. Engem már a kezdetek óta érdekelt, hogy az instrumentális zenészek hogyan gondolkoznak. Egy idő után jóval több instrumentális zenét hallgattam, mint énekest.

- Gondolom, ezért merült fel benned az igény, hogy elkezdj szaxofonozni.

- Igen, ez katona koromban történt, ahol katonazenész voltam és ismét klarinétoztam. A laktanyában volt egy szaxofon, és mivel volt másfél évem, elkezdtem rajta gyakorolni.

- Borzasztó érdekes helyzetben vagy, hiszen van olyan élményed a zenélésben, amikor te magad vagy az instrumentum. Ez általában a hangszeres zenészeknek nem adatik meg. Mennyire tudod felhasználni a szaxofonozás közben, hogy te magad hangszerként funkcionálsz egy zenekarban, amikor énekelsz?

- Sajnos nincs annyi időm, ami ahhoz kellene, hogy ugyanolyan szintre kerüljek a szaxofonon, mint ahogy éneklek. Ez napi hat óra gyakorlást feltételezne, így inkább az éneklésben próbálom megvalósítani, hogy egyáltalán vagy legalább is alig legyenek korlátaim abban, amit meg szeretnék valósítani. Ez maradt nekem, ez vagyok én.

- És ami a megszólalást illeti? Sok szaxofonos használ Selmert, ez nyilván egyfajta minőséget jelent, de egyéni hangszínt semmiképpen sem.

- Egy Selmer Bundyn játszom, ami a márka olcsóbb, alsó kategóriás szériája. Ez nem jelenti azt persze, hogy ne lenne jó, de értékét tekintve jóval alatta van a normál szériáknak. Bennem volt igény és most is van, hogy ha már a kezembe veszem a szaxofont, ahogy most pénteken például a Budapest Jazz Club születésnapi koncertjén, akkor egy jó szaxofonhangot halljak.

- Mit értesz az alatt, hogy jó hang? Van egy konkrét hangkép a fejedben, amit szeretnél visszahallani?

- Nem, nincs, mert annyi szaxofonost szeretek, akik különböző hangot fújnak, hogy nincs egyetlen közülük, akit, akinek a hangját a legjobban szeretném. Egy tisztességes szaxofon hanghoz kell egy viszonylag jó hangszer, és ami talán ennél is fontosabb, egy kitűnő fúvóka - és aztán már mindössze törekedni kell arra, hogy fejlődjünk. Borbély Misi mondta egyszer, hogy úgyis az a sound fog megszólalni, amit te akarsz. Végeredményben minden hangszeren vagy fúvókán ugyanaz szólal meg. Elsősorban mégis énekes vagyok, az éneklésben próbálom meg a lehető legszélesebbre kitolni a határaimat mind az improvizációban, mind a megszólalást illetően.

Életrajz

Winand Gábor 1964-ben született Budapesten. Zenei tanulmányait furulyán és klarinéton kezdte, majd az általános iskola elvégzése után az éneklés felé fordult. Tizenkilenc éves korában felvételt nyert a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola jazzének szakára, ahol tanára Garai Attila lett. Az iskola elvégzését követően rögtön bekerült a magyar jazzélet egyik nagy egyénisége, a gitáros Babos Gyula zenekarába. Ezt követően Gadó Gábor Joy nevű zenekarával dolgozott, ami a '90-es évek egyik meghatározó formációja volt. Játszott a Trio Stendhallal, a Gőz László vezette ESP zenekarral, illetve Vukán György zongoristával. Időközben hangszeres képzését folytatva, megtanult szaxofonon, majd fuvolán is játszani.

2001 óta tagja a Balázs Elemér Groupnak, amellyel hét sorlemezt rögzített. A zenekarral fellépett a világ számos fesztiválján, valamint alkalma nyílt olyan vendégszólistával dolgozni, mint Charlie Mariano. Szintén 2001-ben a Magyar Rádió énekversenyén zsűritagként működött közre. A versenyt követő gálakoncerten történt szereplésének hozadékaként a zsűri elnöke, Al Jarreau saját koncertjén is a színpadra invitálta Winandot egy közös fellépésre.

Jelenlegi formációi között található a Bosambo zenekar; a kubai énekesnő, Elsa Valle együttese, valamint saját csapata, a Winand Quartet, amelyben társai Rozsnyói Péter (zongora), Barcza Horváth József (nagybőgő) és Dés András (ütőhangszerek). Az utóbbi években ismét együtt játszik Gadó Gáborral, akivel saját neve alatt megjelenő lemezeit készítette. Corners of My Mind című albuma 2002-ben az egyik legnívósabb jazzmagazin, a francia Jazzman Choc de L'année díját nyerte el, melyet az év legkiemelkedőbb lemezeinek ítélnek oda. Az elmúlt időszakban saját lemezeinek anyagával, például a Ramon Valle (zongora), Eric Vloimans (trombita) triólemezzel számos helyre kapott meghívást Franciaországba (Jazz Festival de Souillac, Jazz Festival de Tours, Mittel Europa Jazz Festival Schiltingheim, Párizs, Valenciennes). Olyan előadók lemezein működött közre, mint Dely Róbert, Lantos Zoltán, Oláh Kálmán, Dés László vagy Horváth Kornél.

Tenorszaxofon:

- Selmer Bundy
- Fúvóka: fém Otto Link 10*
- Nád: Rico Royal 3

Szopránszaxofon:

- Stagg
- Fúvóka: Bari 74
- Nád: Rico Royal 3

Fuvola:

- Trevor James

Mikrofon:

- Sennheiser e835
- AKG, Shure (lehetséges alternatívák koncerteken)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Klasszikus

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.