Jazz/World

Wogram begyújt pozanon

2014.05.22. 07:25
Ajánlom
A Goethe Jazz idei második estjén a harsonás Nils Wogram, az európai jazz egyik igazi kolosszusa következik sorra, rém funkys triójával - írja Zipernovzsky Kornél ajánló cikkében. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

A negyvenegy éves német harsonás ugyan mindent tud a harsonázásról, meg még annál is többet, mégsem a virtuozitása emeli ki az európai mezőnyből, hanem zeneszerzői és zenekarvezetői teljesítménye, lenyűgöző produktivitása. Amit például a Nils Wogram Septettel hallhatunk tőle, párját ritkítóan izgalmas, modern, mégis közérthető, lüktetése magával sodró - bár nem mindig ennyire balkáni jellegű, mint ebben a számban.

Wogram sokáig klasszikus zenét tanult, de már 1990-ben felvették a Német Szövetségi Jazz-zenekarba. Tanulmányait a New York-i New Schoolban, utána a Kölni Konzervatóriumban folytatta. Első saját lemezét húsz éve adta ki, talán legtöbbet szereplő zenekara pedig, amelyet már megcsodálhattunk a BMC által szervezett budapesti jazzfesztiválon, a Root 70, az ezredfordulón alakult. Tíz éve tanít a luzerni akadémián, idejét megosztja Svájc és Németország között. Elismeréseinek se szeri se száma. A 2012-es Berlini Jazzfesztivál azzal tisztelte meg, hogy négy zenekarával együtt egész koncertciklusra hívta meg. Tavaly megkapta a német jazznagydíjat, amit Albert Mangelsdorffról neveztek el, idén pedig a Jazzaheaden szerepelt, ami ugyancsak az egyik legrangosabb esemény.

A berlini fesztiválon interjút is készítettem vele, ahol a stílus szempontjából is különböző zenekaraira vonatkozó kérdésemre a harsonás elmondta, hogy mindegyik zenekarában egy kicsit másképp kell játsszon. Azért működik jól az a négy különböző formáció egyszerre, bár egyáltalán nem igyekszik különbözővé tenni őket (duó a zongorista Simon Nabatovval, a Szeptett, a Root 70 és a Nostalgia Trio), mert megpróbálnak mindent kihozni - nem csak magukból, hanem egymásból is. Zenekarai, hiába van olyan sok, hogy aktuálisan a honlapján nincs is mindegyik felsorolva (pl. a Vertigo harsonakvartett), arra épülnek, hogy alaposan megismerjék egymást zeneileg és emberileg. Egy dokumentumfilmben, amelyet Jana Heinlein forgatott róla a berlini fesztiválciklus kapcsán, zenésztársa megerősítette ezt: Claudio Puntin svájci muzsikus a szeptettből egyértelműen neki tulajdonítja a szikrát, ami mindegyik zenekarában begyújtja a tüzet.

A legtöbb olyan együttes, amelybe belevágott, most is megvan, és szinte változatlan felállásban. Igaz ez a most az Opusban fellépő Nils Wogram Nostalgia trióra is, amelyben mellette a holland Arno Krijger hammondozik, és a frissen Echo-díjjal kitüntetett szerb származású német dobos, Dejan Terzic játszik.

A zenekar nevében a Nostalgia arra utal, hogy Wogram Harlemben járva találkozott olyan zenékkel, amelyek ezt az érzést felébresztették benne, hiszen azért a Hammond akkor volt a legnépszerűbb, amikor ő született. De ne várjon senki belesüppedést a feneketlen groove-okba, a zenekar tipikus Wogram-formáció annyiban, hogy a nosztalgiát is kortárs nyelven szólaltatja meg, ez a zene most történik. Elmélyedés legfeljebb abban várható, ahogyan a témákat ők hárman kibontják, a trió/duó/szóló minden lehetőségét kihasználva.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.