Jazz/World

Zene a hét tengeren át

2007.09.11. 00:00
Ajánlom
Kevés olyan ember van, akinek ne pezsdítené fel vérkeringését a hagyományos roma zene bármelyik formája. A magyar cigányság zenéje összetéveszthetetlen karakterrel rendelkezik, mégsem kell elmélyült kutatás ahhoz, hogy számtalan közös vonást találjunk benne a perzsa vagy az indiai zenével. Homályos mítoszok keringenek a zenekedvelők köreiben a cigány nép és a cigány zene indiai eredetéről. Mik a közös pontok, mik az altérések, és vajon hol helyezkedik el ezen a nagyívű zenei térképen a Kárpát-medence romáinak tradíciója?

Csávó, séró, bungaló, kaja, pia – csak néhány szanszkrit eredetű szó, amely a cigány nyelveken keresztül került a magyarba. Ezek még a laikus figyelmét is felhívják a magyar és az indiai cigány
kultúra közös gyökerére. A cigányok hatását, amelyet az európai kultúrára és benne a zenére gyakoroltak, aligha lehet megkérdőjelezni. Gondoljunk az andalúziai flamencóra vagy a francia
jazzre, amit Django Reinhardt óta tartunk számon, vagy éppen a magyar cigányzene száz virágként virágzó műfajaira, a kifinomultabb városi, "vendéglátós" stílusra, az autentikusabb, "kannás" zenére, vagy a jazzen belül kiemelkedő szerepet vállaló cigány előadóművészekre. Debussy, Stravinsky látensebben, Brahms, Liszt, Bartók, Albéniz, Sarasate és még oly sokan nyíltan használnak cigány elemeket ugyanúgy, mint Lorca költészete vagy Gaudí építészete.

Az elementáris hatás mögött meghökkentő kapcsolódási pontok rejtőznek, amelyek a cigány zene ősi gyökereit igazolják. A perzsa eredetű, de Indiában rendkívül népszerű klasszikus indiai hangszernek, a szanturnak Európában csak a cigányoknál van megfelelője: a cimbalom. Az Európában egzotikusnak tartott cigány skálát (más néven kétszeresen harmonikus mollt) az észak-indiai klasszikus zene Bhairavi néven a tíz legfontosabb, kanonizált skála között tartja számon. Az indiai ritmustanulás során használt, speciális szótagok gajdolása, a konnakolnak nevezett különleges szájritmus-technika megdöbbentő hasonlóságot mutat a cigány kannások és kanalasok szájbőgőzésével.

Mégis, amellett, hogy a földrajzi távolság gyarapította a kulturális különbségeket az évszázadok során, a rokonság mellett számos olyan adat is ismert, amely eleve komoly ellentmondásokkal árnyalja a közvetlen cigány-indiai rokonság szivárványszínű ideálját. Ha egy cimbalmos és egy szanturos egyszerre lépne színpadra, csak komoly kompromisszumok árán tudnának egymással zenélni – ugyanez igazminden európai, illetve indiai zenészre. Egy régi hagyomány a cigányokról úgy tartja, hogy az ókori Egyiptomból származnak, erre legnyilvánvalóbb bizonyság a cigány angol megfelelőjének – gypsy – alaki hasonlósága Egyiptom nevével. Érdekes, hogy a magyarországi cigány hagyomány is őrzi ezt a származási elképzelést. A cigányság korántsem egységes genealógiáját számos törzs tagolja önálló nyelvi és kulturális identitással – gondoljunk akár az itthoni cigányság két legfontosabb nyelvi ágára, az oláhra és a beásra. Mindezek alapján akár nem is elképzelhetetlen, hogy a cigányok egy része Egyiptomból, más része Indiából származik. Még valószínűbb az az elképzelés, miszerint az egységes indiai kivándorlás később szétválással és Európába több útvonalon keresztül történt beáramlással zajlott le.

Lényeges, hogy az indiaiak magukat nem tartják cigánynak. Úgy tartják, hogy a Radzsasztánban élő, színes ruhákba öltöző, nomád, zeneileg kifinomult nép India cigánysága. Nem kizárt, hogy India az európai előítéletektől határolódott el ezzel a nézettel, de az sem elképzelhetetlen, hogy a cigányok valóban a szubkontinensnek csupán egy kis tartományából indultak útjukra, amely viszontagságokkal volt teljes, ám a zenei világot egyszer és mindenkorra átformálta. Radzsasztán legnépszerűbb hangszere, az észak-indiai zenében korábban kissé lenézett, főként vokális kíséretre használt, de ma már teljes jogú klasszikus zenei hangszernek elismert szárangi India legfontosabb vonós hangszere. Ustad Sultan Khan, az isteni adottságokkal megáldott, világhírű (már majdnem annyira elismert, mint amilyen csodálatos) szárangimester legtöbb koncertjén előad egy-egy radzsasztáni dalt, közülük sokat rögzítettek lemezre is. Ezek a dalok európai fül számára kellemes hétfokú skálában vannak, páros üteműek, olykor háromnegyedes lejtésű, de könnyen befogadható ritmusban. A dalok első hallásra nem tűnnek cigányosnak, de a gazdag díszítettség és az erős hajlítások megfelelnek az európai cigány előadói gyakorlatnak.

India messze van Európától. De elég meghallgatni a Musafir és a Romano Drom énekeseit, dallamaik egyre gyorsuló tempólüktetését, és világossá válik: a két stílust láthatatlan, de eltéphetetlen szálak kötik egymáshoz, és ezeket a szálakat az Ázsián át vándorló cigány muzsikusok fonták az évszázadok során.

2007. szeptember 13. 19:30 Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Szekérnyom - a Romano Drom és a Musafir együttes koncertje;
Tagjai: Kovács Antal, Balogh József (gitár, ének), Rafael Zsigmond (kanna, szájbőgő, tánc), Kovács Antal Máté (kanna, derbuka, ütőhangszerek), Farkas Róbert (hegedű, harmonika); Chugge Khan (kasztanyetta, doromb), Jamil Khan (ének, harmónium), Gewar Khan (dob), Sadiq Khan, Sadar Khan (ének, sarangi), Hameed Khan (tabla);
Km.: Rekha (tánc), Banay Singh Kumar (fakír)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Online színházi közvetítések Shakespeare születésnapja alkalmából

Április 23-án William Shakespeare születésnapjára, és halálának ugyanerre a napra eső évfordulójára emlékezik a színházi világ. A Pannonia Entertainment online csatornáján két legautentikus Shakespeare-színház: a Royal Shakespeare Company és a Globe Színház egy-egy előadásának felvételével tisztelegnek a világhírű drámaíró előtt.
Vizuál

Élő koncertélmény online a Zsolnay Negyedből

Egyedülálló koncertekkel jelentkezik a pécsi Zsolnay Negyed, amely április 21-től a nézők otthonába varázsolja a kulturális fesztiválok hangulatát.
Színház

Stumpf István visszalépett, elmaradt az SZFE-s vita

A magyar egyetemi polgárság április közepén beszélgetéssorozatot indított Infosztrájk címmel, hogy választ kapjon a felsőoktatást érintő legfontosabb kérdésekre. A négynapos programsorozat meghívott vendégei között volt Stumpf István is, aki az esemény előtt egy nappal mondta vissza a részvételt.
Klasszikus

A 100 éve született Cziffra György előtt tiszteleg Balázs János

Először lép a hazai közönség elé ImprovisArt című szólóestjével Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész, aki koncertjével az improvizációra épülő romantikus hagyományt szeretné megidézni.
Vizuál

Haditudósítói felvételekből nyílt kiállítás Budapesten

A Budapest Fotó Fesztivál részeként megnyílt kültéri tárlaton az 1941 és 1944 közötti időszak felvételei láthatóak, a budapesti Hadtörténeti Intézet és Múzeum ezzel emlékezik Magyarország II. világháborúba lépésének 80. évfordulójáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Két új Dresch-lemez jelent meg a Fonó jóvoltából

Egyszerre látott napvilágot Dresch Mihály két különböző felállásának új albuma a Fonó gondozásában. Az Árnyékban című lemez a klasszikus jazz-kvartett felállással készült, míg az Ongaku című album a fúvós pár éve elindított, népzenészekkel közös Vonós Quartetjének munkája.
Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.