Jazz/World

Zene a krokodil szájában

2008.11.07. 00:00
Ajánlom
Nyugat-Afrika ritmusai és blues-szerű dallamai sokaknak ismerősen csenghetnek, Mali muzsikusai világszerte a legkeresettebb előadók közé tartoznak. Tavasszal a tuareg harcosokból álló Tinariwen együttes járt itt, ezúttal pedig egy gitáros-énekes fenomént láthatunk Habib Koité személyében.

Amikor Dee Dee Bridgewatert 1999-ben az ENSZ jószolgálati nagykövetévé nevezték ki, a fekete kontinens nagy részét beutazta, Nigériától Kongón át Madagaszkárig. Jazz-zenészként természetesen óriási zenegyűjtésbe fogott, hamar túl nagyra is nőtt a könyvtára. Miután szelektálnia kellett, hogy be tudja fogadni a rengeteg zenét, egy országnál kötött ki; amint fogalmazott, Mali muzsikája minden alkalommal szíven ütötte. Kötődéséből rendkívüli zenei kezdeményezés indult, helyi muzsikusokkal közös produkciójával a Müpa közönségét is megbűvölte, épp egy éve. Az ország kultúráját persze már Bridgewater előtt felfedezte a világ, Salif Keita és Abdoulaye Diabaté több évtizedes nemzetközi pályafutása mellett a legendás timbuktui gitárosról, Ali Farka Touréról elég annyit említeni, zenéjét Martin Scorsese a blues DNS-ének nevezte. Ebből a közegből is kiemelkedik Habib Koité, aki együttesével, a Bamadával húsz éve koncertezik.

Koité gyerekként nem tanult zenélni, sőt, kis híján mérnök lett. Azonban mégsem egészen véletlen, hogy ma hazája egyik legtöbbre tartott muzsikusa. Tizenhét testvérével együtt "magába szívta" a zenét, édesanyja a griot kaszt tagjaként szinte folyamatosan gitározott és énekelt. A griot-k különleges szerepet töltenek be a régióban, történetmondóként, genealógusként és persze zenészként hívják őket minden társadalmi eseményre; Koité ezt a családi hivatást így foglalja össze: "mennyivel jobb úgy beszélgetni, hogy valaki közben zenél".

A fiatal Habib gitáros nagyapjától is elleshetett pár fogást, a mérnöki pályától azonban nagybátyja "mentette meg", aki tizennyolc éves korában felismerte tehetségét, és rávette, költözzön Kayes-ből a fővárosba, Bamakóba, és iratkozzon be a Nemzeti Művészeti Intézetbe. Négy évvel később már egy mester lépett ki az intézményből, Koité a sokféle mali stílus mellett a bluest, a flamencót és az afro-kubai zenét is ismerte, hamarosan pedig olyan neves előadók hívták saját formációikba, mint Toumani Diabaté vagy Kélétigui Diabaté, akivel máig együtt játszik.

1988-ban alapított saját együttest Bamada néven, ami Bamako városlakóinak vicces beceneve, és annyit tesz: a krokodil szájában. Mali vidéki tradícióit ötvözte a népszerű városi ritmussal, a danssával, így lett saját stílusa a danssa doso. Az ének és a gitár mellett a lantszerű n’goni, a xilofon-szerű balafon és a hárfa-szerű kora is megszólal, de hegedűvel és ütőhangszerekkel dúsítják tovább a hangzást, az összetett ritmusok és a tiszta, elegáns dallamok varázslatos hangulatot teremtenek. A sikerre nem sokáig kellett várniuk, 1991-ben megnyerték a francia Voxpole Fesztivál díját, ezt követte az RFI elismerése, a kilencvenes évek végén már a világzenei toplisták élén álltak lemezei, Koité pedig a WOMEX, a Montreux-i Fesztivál és a Sziget színpadán, de a legjelentősebb koncerttermeket is sorra veszi be, novemberben a Müpa következik…

(2008. november 11. Művészetek Palotája - Fesztivál Színház 19:30 - Habib Koité & Bamada (Mali); tagjai: Habib Koité (ének, gitár), Boubacar Sidibe (ének, gitár, harmonika), Kélétigui Diabaté (balafon, hegedű), Abdoul Wahab Berthe (basszusgitár, kamele n’goni, ének), Mahamadou Kone (ütőhangszerek), Souleymane Ann (dob)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.