Jazz/World

Zene életünk filmjéhez – Interjú Horváth “Tojás” Gáborral

2018.09.29. 10:00
Ajánlom
Soundtrack címmel készítette el harmadik nagylemezét a zongorista Horváth “Tojás” Gábor és triója a Hunnia Records gondozásában, ami most a Fidelión is meghallgatható. Hogy mit is takar az elsőre zavarbaejtő cím, arról a zenekarvezető mesélt.

Azt írod, a Soundtrack című lemezed az életünk filmjének kísérőzenéje is lehet. A te életed filmje milyen műfajú lenne és milyen szerepet tölt be életed filmjében ez a lemez?

Az biztos, hogy romantikus vígjáték lenne. Szerintem ez amúgy az egyik legnehezebb műfaj, mert nehéz egyszerre viccesnek és romantikusnak is lenni úgy, hogy az őszinte és hiteles is maradjon, de ne csorduljon át giccsbe. Ezt az új lemezt mérföldkőnek érzem a trió életében, mert egyrészől az összes válogatott kedvenc dalunkat felvettük, amik az elmúlt évek során születtek, de még sosem szerepeltek lemezen, tehát egyfajta “best of”-ként is tekinthetünk rá. Másrészről újabb kompozíciók is helyet kaptak rajta, amikkel együtt egy közös dramaturgiai koncepció is kirajzolódott.

A legfontosabb pedig, hogy sikerült egy olyanfajta, kollektív interakciókon alapuló improvizációt és szabadságot megvalósítani a lemezen, amely őszinteségében igazán én vagyok.

Miközben olvasgatsz, hallgasd meg a szóban forgó lemezt!

Filmzenei felkéréseknek is tettél már eleget. Ezek a munkák is terelték a zenei gondolkodásodat a filmes zenei gondolkodás irányába?

Elsősorban nem, de valahol mégis, hiszen gyerekkorom óta imádom a filmzenéket is, nagy kedvencem Hans Zimmer, és még sokan mások, szóval ezek hatnak rám. Ezen a lemezen a dalok harmóniavilága sokkal inkább a filmzenéből jön, nem pedig a jazz-zenei strutktúrákból, de persze az akusztikus hangzás és az impróvizációk nagyon is a jazz-en alapulnak. Minden kompozíció valamilyen személyes történeten, élményen, vagy hangulaton alapszik, amelyet megpróbálok a lehető legpontosabban megfogalmazni zeneileg. Ugyanakkor ezek a témák univerzálisak, ezért a hallgató könnyen bele tudja magát érezni a zenénkbe.

A lemezt is úgy építetted fel, hogy dramaturgiája, történetíve legyen?

Igen. Amikor összeválogattam a lemezre a számokat és azok sorrendjét, akkor kirajzolódott előttem egy nap, ahol az első dal hangulata a reggeli ébredésé és elindulásé, majd a munka következik, aztán egy kis probléma, egy kis románc, aztán egy buli, utána egy hazaérés, és így tovább. Szerintem akik szeretik a filmzenét és a jazzt, érezni és érteni fogják ennek a lemeznek a történetét.

Tanítasz is, és több formációban – többek között Gereben Zita mellett – vagy zeneszerző-zongorista. Ezek az elfoglaltságok hogyan egészítik ki a saját triódban végzett munkádat?

Mondhatnám hogy a trió abszolút az első helyen szerepel, de nem szeretek rangsorolni. Kedvelem a változatosságot a zenében, ha csak egyfélét csinálnék, hamar ráunnék. Ezek a különböző zenekarok, zenei stílusok inkább egymást egészítik ki nálam, egymást inspirálják bennem.

kep_hun_img_530-153516.jpg

Horváth "Tojás" Gábor Trio: Gálfi Attila, Horváth "Tojás" Gábor, Horváth Balázs (Fotó/Forrás: BJC)

Sokat emlegeted a világhírű zongoristát, Joey Calderazzót. Vele hogyan ismerkedtél meg, és hogyan hatott rád?

Ő egy meghatározó zongorista a számomra. Még 2005-ben kirepültem egy több napos szólózongora sorozat koncertjére Londonba. Az első napon már kora délután elmentem a helyre, ahol játszott, megismerkedtünk, és odaadtam neki egy saját dalom kottáját amit az ő stílusában, és tiszteletére írtam. Waltz for J.C. volt a címe.

A koncertje első számaként a kottából blattolva rögtön el is játszotta ezt a darabot, nagyon megtetszett neki. A koncert után megkért, hogy én is játszam el, utána leült mellém, és még órákig zongoráztunk. Másnap pedig már vele együtt léphettem fel a koncertjén, ahol négykezes verzióban adtuk elő a dalt.

Azóta számos koncertet adtunk közösen a Transform Quintet zenekarommal, és egy lemezt is készítettünk Another Child címmel. Azóta is jó barátságban vagyunk.

Mikor mutatjátok be a lemezt és mik a további terveid?

November elsején lesz a lemezbemutató koncertünk a Budapest Jazz Club-ban.

Terveink között szerepel egy videoklip, és már jövőre egy új lemezfelvétel egy gitáros vendégművésszel, amiről még egyenlőre nem árulhatok el semmit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kerekes Vica: „Olyan, mintha több száz éve lennék itt a Földön” 

Bemutatták Szász Attila új, romantikus történelmi thrillerét, az Apró meséket. A II. világháború utáni zűrzavaros időkben játszódó szerelmi háromszög női főszereplőjével, Kerekes Vicával beszélgettünk szerepekről, visszatérésről és az erőszakos jelenetek megéléséről is. 
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

A Kossuth-díjas karmester szeretné, hogy az Operaház órabérben foglalkoztatott korrepetitorai nagyobb megbecsülést kapjanak.
Plusz

Kiderült, hogy a hanghullámoknak is van tömegük

Eddig a fizika egyik alapvetése volt, hogy a hangnak nincs tömege, de kiderült, hogy van, és hat rá a gravitáció is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.
Jazz/World szakértők zenekar

Legendás magyar színházi zenék találkoznak egy női szaxofonbandával

A nemrég New Yorkot megjárt Szakértők összefogva az amerikai The Tiptons Sax Quartettel végre összekalapálják a New York – Budapest – Kaposvár – Tel-Aviv tengelyt március 17-én a TRIP hajón.