Jazz/World

Zene életünk filmjéhez – Interjú Horváth “Tojás” Gáborral

2018.09.29. 10:00
Ajánlom
Soundtrack címmel készítette el harmadik nagylemezét a zongorista Horváth “Tojás” Gábor és triója a Hunnia Records gondozásában, ami most a Fidelión is meghallgatható. Hogy mit is takar az elsőre zavarbaejtő cím, arról a zenekarvezető mesélt.

Azt írod, a Soundtrack című lemezed az életünk filmjének kísérőzenéje is lehet. A te életed filmje milyen műfajú lenne és milyen szerepet tölt be életed filmjében ez a lemez?

Az biztos, hogy romantikus vígjáték lenne. Szerintem ez amúgy az egyik legnehezebb műfaj, mert nehéz egyszerre viccesnek és romantikusnak is lenni úgy, hogy az őszinte és hiteles is maradjon, de ne csorduljon át giccsbe. Ezt az új lemezt mérföldkőnek érzem a trió életében, mert egyrészől az összes válogatott kedvenc dalunkat felvettük, amik az elmúlt évek során születtek, de még sosem szerepeltek lemezen, tehát egyfajta “best of”-ként is tekinthetünk rá. Másrészről újabb kompozíciók is helyet kaptak rajta, amikkel együtt egy közös dramaturgiai koncepció is kirajzolódott.

A legfontosabb pedig, hogy sikerült egy olyanfajta, kollektív interakciókon alapuló improvizációt és szabadságot megvalósítani a lemezen, amely őszinteségében igazán én vagyok.

Miközben olvasgatsz, hallgasd meg a szóban forgó lemezt!

Filmzenei felkéréseknek is tettél már eleget. Ezek a munkák is terelték a zenei gondolkodásodat a filmes zenei gondolkodás irányába?

Elsősorban nem, de valahol mégis, hiszen gyerekkorom óta imádom a filmzenéket is, nagy kedvencem Hans Zimmer, és még sokan mások, szóval ezek hatnak rám. Ezen a lemezen a dalok harmóniavilága sokkal inkább a filmzenéből jön, nem pedig a jazz-zenei strutktúrákból, de persze az akusztikus hangzás és az impróvizációk nagyon is a jazz-en alapulnak. Minden kompozíció valamilyen személyes történeten, élményen, vagy hangulaton alapszik, amelyet megpróbálok a lehető legpontosabban megfogalmazni zeneileg. Ugyanakkor ezek a témák univerzálisak, ezért a hallgató könnyen bele tudja magát érezni a zenénkbe.

A lemezt is úgy építetted fel, hogy dramaturgiája, történetíve legyen?

Igen. Amikor összeválogattam a lemezre a számokat és azok sorrendjét, akkor kirajzolódott előttem egy nap, ahol az első dal hangulata a reggeli ébredésé és elindulásé, majd a munka következik, aztán egy kis probléma, egy kis románc, aztán egy buli, utána egy hazaérés, és így tovább. Szerintem akik szeretik a filmzenét és a jazzt, érezni és érteni fogják ennek a lemeznek a történetét.

Tanítasz is, és több formációban – többek között Gereben Zita mellett – vagy zeneszerző-zongorista. Ezek az elfoglaltságok hogyan egészítik ki a saját triódban végzett munkádat?

Mondhatnám hogy a trió abszolút az első helyen szerepel, de nem szeretek rangsorolni. Kedvelem a változatosságot a zenében, ha csak egyfélét csinálnék, hamar ráunnék. Ezek a különböző zenekarok, zenei stílusok inkább egymást egészítik ki nálam, egymást inspirálják bennem.

kep_hun_img_530-153516.jpg

Horváth "Tojás" Gábor Trio: Gálfi Attila, Horváth "Tojás" Gábor, Horváth Balázs (Fotó/Forrás: BJC)

Sokat emlegeted a világhírű zongoristát, Joey Calderazzót. Vele hogyan ismerkedtél meg, és hogyan hatott rád?

Ő egy meghatározó zongorista a számomra. Még 2005-ben kirepültem egy több napos szólózongora sorozat koncertjére Londonba. Az első napon már kora délután elmentem a helyre, ahol játszott, megismerkedtünk, és odaadtam neki egy saját dalom kottáját amit az ő stílusában, és tiszteletére írtam. Waltz for J.C. volt a címe.

A koncertje első számaként a kottából blattolva rögtön el is játszotta ezt a darabot, nagyon megtetszett neki. A koncert után megkért, hogy én is játszam el, utána leült mellém, és még órákig zongoráztunk. Másnap pedig már vele együtt léphettem fel a koncertjén, ahol négykezes verzióban adtuk elő a dalt.

Azóta számos koncertet adtunk közösen a Transform Quintet zenekarommal, és egy lemezt is készítettünk Another Child címmel. Azóta is jó barátságban vagyunk.

Mikor mutatjátok be a lemezt és mik a további terveid?

November elsején lesz a lemezbemutató koncertünk a Budapest Jazz Club-ban.

Terveink között szerepel egy videoklip, és már jövőre egy új lemezfelvétel egy gitáros vendégművésszel, amiről még egyenlőre nem árulhatok el semmit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.