Jazz/World

Zene filmkísérettel

2009.10.15. 14:09
Ajánlom
Mátyássy Áron filmje, az idei szemlén látványos sikert arató Utolsó idők egy hét múlva mutatkozik be a mozikban, Márkos Albert és Harcsa Veronika díjnyertes zenéje azonban már előbb, 20-án hallható lesz a Müpában egy formabontó filmkoncert keretében.

A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben jövő kedden bemutatandó mintegy 80 perces koncerten nem csak a film zenéje, hanem az Utolsó időkhöz készült, de végül kimaradt vagy megvágott, illetve a film inspirációja nyomán született - számok is hallhatók lesznek. Márkos Albert, aki a film - jazz, folk, kortárs és klasszikus elemekből építkező - zenéjét jegyzi, a Müpában tartott sajtótájékoztatón elmonta, eljátsszák például G. Szabó Hunor eredetileg főcímzenének szánt számát.

Harcsa Veronika, aki nem csak mint énekesnő, de mint dalszerző és szövegíró is fontos szerepet vállalt a produkcióban, hozzátette: a filmet angolul kommentáló dalok ahhoz hasonló szerepet töltenek be, mint a görög drámákban a kórus. A film nélkül nem is igazán (vagy másként) működnek, olyannyira, hogy a filmzenét úgy is rögzítették, hogy közben projektoron nézték a jeleneteket.

Mátyássy Áron filmjének nyersanyagából Pater Sparrow készített videómontázst a zenészektől kapott próbaanyagokra. A dialógusoktól megfosztott, megbolygatott időrendben következő jeleneteket - mint egy barokk fúgában - tükrözések, fordítások, és párhuzamok segítségével szerkesztette a hangzóanyaghoz. A látvány tehát a szó szoros értelmében kísérni fogja a zenészeket, sőt, bizonyos effekteket a jövő keddi koncert hangulata, ritmusa szab majd meg.

Az október 20-i koncert minden szempontból egyedi, és - úgy tűnik - megismételhetetlen lesz. Arról ugyanis egyelőre nem tudott beszámolni Szepesi Mátyás producer, hogy máskor, máshol, vagy akár CD-lemezen (netán DVD-n?) megjelenne majd az anyag. Aki tehát nem váltott időben jegyet Harcsa Veronikáék koncertjére, október 22-től Mátyássy Áron filmjével kárpótolhatja magát a mozikban.

Utolsó idők - utolsó zenék filmkoncert

Harcsa Veronika - ének, de Coll Ágnes - hegedű, Jávorka Ádám - brácsa, Márkos Albert - cselló
Smárton Trió + 1 (Sütő Márton - gitár, Kovács Zoltán - nagybőgő, G. Szabó Hunor - dob, Premecz Mátyás - billentyűs hangszerek)

2009. október 20., 20:00 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.