Jazz/World

Zene össznépi felejtés ellen – Megjelent a Bujdosó Trió új lemeze

2019.10.19. 16:50
Ajánlom
Még a betlehemes egyházzenei témából is avantgárd jazz lesz a Bujdosó Trió új albumán, a National Amnesia Institute címűn. Meghallgattuk a lemezt, és a zenekarvezetőt is megkérdeztük arról, mi járt a fejében, miközben ezeket a zenéket írta.

Kétféle művész van: az egyik szerint a művészet fenségterületére nem mászkálhatnak be koszos lábbal a mindennapok, a másik szerint pont arra való az alkotás, hogy mint egy törölközőbe, beletöröljük a kezünket, ezzel mégiscsak valamiféle lenyomatát képezve a minket körülvevő történéseknek. Utóbbiak közé tartozik Bujdosó János, a legnépmeseibb nevű gitárosunk is, aki legújabb, National Amnesia Institute című lemezébe azt a dühöt is belefogalmazta, ami az aktuális társadalmi-politikai helyzettel kapcsolatban nem hagyta nyugodni.

„Mindig is létezett a történelemhamisítás jelensége, de ma minden nap szembe jönnek velünk az álhírek, és ez engem borzasztóan idegesít. Alkotó emberként úgy éreztem, hogy ennek a témának meg kell jelennie az új anyagban is.

Az, hogy homokba dugjuk a fejünket, nem annyira klassz. Mondhatja az ember, hogy nem érdekli őt a politika, ha a politika nagyon is érdeklődik őiránta” – mondta az anyag kapcsán, ami sokkal ziláltabb és punkosabb hangvételű lett, mint előző lemeze, az alapvetően pszichedelikus világzenei Gold For Leslie, amin görög rembetika hangulattól a közel-keleti hangzásokig sokféle tradicionális érzés megjelent. Az irányváltás tehát tudatos a részéről: „Én most egy sötétebb, dühösebb, komorabb lelkületű lemezt akartam csinálni, ezért a szűrőmön is azokat a témákat engedtem át, amik ebbe az irányba mutatnak. Nem pedig a mediterrán mámor és latinos önfeledtség felé, mint az előző lemezen”.

Az előző lemez egyik dala:

Pedig a szépség ott van ezen a lemezen is, de az a benyomása az embernek, mintha az otromba valóság folyamatosan kéretlenül rányitna az örökkévalóságban éppen feloldódni készülő zenészre és vele együtt a hallgatóra.

Így aztán a harmónia, a megbékélés Bujdosó Jánosnál is legfeljebb addig tart, míg ki nem nyitja a dobozt, hogy meglássa, él-e még a macska, vagy már halott. Merthogy akár erről is szólhat a lemez utolsó dala, ami egy záró szám feladatát teljesítve megnyugvást hozna, ha nem lenne ott a - Schrödinger macskájára utaló - cím (Shoebox harmony) és ezzel együtt az irónia, „ez a nyugalom is csak addig tart, amíg ez a szám: 5 perc 10 másodpercig”.

Mintha Bujdosó azt a folyamatot rögzítené a zenéjével, ahogy a dolgok elveszítik formájukat. Abba is társadalomkritika vegyül például, ahogy a rá régóta jellemző népzenei ihletésű dallamok széttartó, avantgárd lázadássá esnek szét, vagy éppen nőnek fel – nézőpont kérdése. Így a lemeznyitó Human Wurlitzer Virus is, amit Bujdosó János elmondása szerint egy Bartók által is feldolgozott magyar dallam ihletett, és ami arról szól, hogy „az emberek csak mondják a magukét meggyőződésből vagy kötelességből, ugyanazokat a szavakat ismételgetve, amiket a fejükbe vertek”.

filter-091750.jpg

Bujdosó Trió: Klausz Ádám - ütőhangszerek, Bujdosó János - gitár, Szerető Dániel - bőgő (Fotó/Forrás: Révai Sára)

Máshol, a The Holy Left Hand Gives the Finger című nótában pedig már egy egyházi, betlehemes dallamot fordít ellentétére. Ez a dallam eredetileg a gitáros-zeneszerző nagyszabású jazzszvitjének részét képezte. „Egy bábszínházi munkám során ismertem meg ezeket a betlehemes dallamokat, és ledöbbentem, hogy mennyire bele tudtam hallani ezt a free jazzes, kortárs cuccot. Írtam is belőlük egy ötven perces, betlehemes jazz-szvitet”.

Bujdosó Jánosnak egyébként nagyon jól áll a népdalok melankóliája, kevesen tudják ezt olyan organikusan és egyedien beleoltani abba a spleenes életérzésbe, ami az általa is játszott avantgárd jazzhez kell.

„Engem a népzenék mindig is érdekeltek. Én is pop és rockzenéken nőttem fel, de aztán lecsatlakoztam erről a vonalról, és ma már nem követem annyira követem a kortárs cuccokat, inkább a népzene és a jazz az, amiben újdonságot és kihívást találok. A népzenének borzasztó érdekes logikája van, inspirál és rengetegszer adott már nagyon jó kiinduló alapot”.

Bujdosó János zenéjében van valami a folk pszichedeliájából, abból, ami például Jankovics Marcell Fehérlófia című filmjét is naggyá tette. A lényében pedig megbújik valami a legkisebb szegénylegény dacából, akinek eleinte egyáltalán nem fűlik a foga a világmegváltáshoz, de kénytelen-kelletlen csak végigverekszi magát az oda vezető próbatételeken. Végül is sikerült neki, ha azt nézzük, hogy a lemezbemutató két nappal a választások előtt volt, és lám, ha pillanatokra is, de talán "felébredtünk" a nemzeti amnéziából.

Névjegy

Bujdosó János hatéves korában elhatározta, hogy zenész lesz (akárcsak az újszászi kontrás nagypapa), az otthoni pianínó és nővére klasszikus gitárja voltak az első hangszerei. A család megnyugtatására ugyan diplomát és szabályos polgári mesterséget is szerzett, elhatározásától semmi sem téríthette el. Hamar kiderült, hogy az intézményes, formális képzést nem neki találták ki, zenei világképét a folyamatos kalandozás, a kíváncsiság alakította. Az első, tizenéveskori progresszív alterock kísérletezéseket követő Pop Ivan zenekarban a free jazz, a kortárs zene és a balkáni rezeskultúra keveredett. Az alternatív-underground zenekari állomások – Specko Jedno, Egy Kiss Erzsi Zene, Kistehén, Bardo, Ági és a Fiúk, Európa Kiadó – mellett/közben írt színházi és filmzenéket, rádiós mesejáték-dalokat. 

2011 telén alakította meg trióját Vajdovich Árpád bőgős/basszusgitárossal és Németh Csabával, aminek „bizánci szörf dzsesszként” jellemzett zenéje egyebek közt magyar, közel-keleti, latin elemeket ötvöz. A zenekar Gold for Leslie című bemutatkozó lemezét „ellenállhatatlanul vonzó albumként” üdvözölte a kritika. Új lemezén új tagokkal vette magát körbe Bujdosó János: Szerető Dániel játszik basszusgitáron, a mindössze tizenkilenc éves Klausz Ádám pedig dobol. 

(fejléckép: Jancsovics Máté)

Bujdosó János:

Kapcsolódó

Bujdosó János: "Részt kell venni benne"

Március elsején sérült és ép előadók két előadásban is közösen lépnek színpadra az ArtMan Mozgásterápiás Közhasznú Egyesület estjén a Trafóban. Az előadások egyike, a Gál Eszter és Farkas Dorka rendezte Fehér a kiszolgáltatottság és a letisztultság témáit feszegeti. Ennek kapcsán az előadás zenéjét szerző Bujdosó Jánost kérdeztük szociális érzékenységről, kívülállásról, a zene terápiás alkalmazásáról és színházi zeneszerzésről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Ha sztrájkolunk, ha lejjebb kapcsolunk, nem lesz magyar operaéneklés” – interjú Ókovács Szilveszterrel

Új évadról, sztrájkról, szereposztásokról és az Eiffel Műhelyházról is kérdeztük Ókovács Szilveszter főigazgatót, aki azt is elárulta, mit gondol az elmúlt időszak néhány olyan kínos ügyéről, amit felkapott a sajtó.
Klasszikus

Elhunyt Fekete Győr István

A Magyar Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett zeneszerző, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola zeneszerzés tanára 88 éves volt.
Plusz

Ugorjon fejest a szabadtéri szezonba a júniusi Fidelióval!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a 2024. júniusi Fidelio. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Jazz/World

Fedél nélkül – Simon Kornél zenekara ad koncertet a 6SZÍN-ben

Simon Kornél és Tótváradi Zsolt szerzőpáros együttese, a Boughris május 30-án tartja meg bemutatkozó estjét a terézvárosi játszóhelyen. A zenekar átmenetet képez a Pink Floyd és John Mayer stílusa között. 
Színház

A művészet szabaddá tesz – interjú Venyige Sándorral

Pest megye legnagyobb szabadtéri összművészeti fesztiválját kínálja Budapesttől mindössze 25 kilométerre a Mézesvölgyi Nyár. A fesztivál alapító-igazgatóját, Venyige Sándort kérdeztük az idei programokról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World kritika

Testvérek közt is jó – beszámoló a Wooten Brothers budapesti koncertjéről

A JazzFest Budapest keretében adott koncertet a Wooten Brothers május 15-én az Erkel Színházban, ahol telt ház fogadta őket. Mohai Szabolcs és Várkonyi Judit írta meg benyomásait a látottakról.
Jazz/World ajánló

Fedél nélkül – Simon Kornél zenekara ad koncertet a 6SZÍN-ben

Simon Kornél és Tótváradi Zsolt szerzőpáros együttese, a Boughris május 30-án tartja meg bemutatkozó estjét a terézvárosi játszóhelyen. A zenekar átmenetet képez a Pink Floyd és John Mayer stílusa között. 
Jazz/World videó

Ritka hangszeren játszik konkoi az új live session videójában 

Harmóniumra írt dalt ad elő konkoi új videójában. A most megjelent live session videóban szereplő hangszert legközelebb május 24-én, a Fiumei úti sírkertben hallhatja a közönség. Videópremier.
Jazz/World hír

Western dalok – új lemez jelenik meg Cseh Tamás kiadatlan felvételeiből

Cseh Tamás a nagyközönség számára ritkán vagy soha nem hallott, vadnyugati témájú dalait gyűjt egybe a májusban megjelenő album, amelynek felvételeit a hatvanas és hetvenes években rögzítette a zeneszerző.   
Jazz/World interjú

A hangok határtalansága – beszélgetés Snétberger Ferenccel

Különleges élménnyel gazdagodtak azok, akik jegyet váltottak április 28-ára az Erkel Színházba, ahol Snétberger Ferenc a kiváló svéd bőgős, Anders Jormin társaságában, a JazzFest Budapest fellépőjeként zenélt a nagyérdeműnek. Az interjút a Berlinben élő gitárművésszel budapesti koncertje előtt pár nappal készítettük.