Jazz/World

Zene Terezínben

2014.01.31. 07:09
Ajánlom
Mi ellensúlyozhatná jobban az embertelenséget, mint a zene? - teszi fel kérdést a Refuge In Music című új DVD kapcsán, a Holokauszt emléknap alkalmából Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

- De honnan voltak hangszereid?

- Tudod, a koncentrációs táborokban rengeteg hangszer volt, mert sok zenész abban a hiszemben érkezett hangszerével együtt ide, hogy munkatáborba jön. Aztán azonnal az érkezéskor be is gyűjtötték tőlük azokat.

Így emlékezik Coco Schumann német jazzgitáros arra, hogy egy Rheinhardt-gitáron játszhatott Theresienstadtban/Terezínben. Schumann akkor a Ghetto Swingers tagjaként kávéházi zenét játszott, privilegizált helyzete volt. Amikor zene szólt a táborban, akkor az emberek egy kicsit vissza tudtak helyezkedni a normalitásba. Pedig abban a kávéházban nem kávét szolgáltak fel, hanem csak barna vizet, de a zenét nem hamisították. A szabadság illúzióját jelentette a táborlakóknak, még akkor is, még ha csak szigorúan kiporciózott adagban is hallgathatták. Volt olyan gyermek-opera előadás, gyermek és felnőtt résztvevőkkel, amelyet lázasan próbáltak a főpróbáig. Csak az előadást nem tartották meg, mert a teljes szereplőgárdát egyik napról a másikra elszállították Theresienstadtból Auschwitzba.

Coco (Heinz Jakob) Schumann is Auschwitz-Birkenauba került 1944-ben, nem maradhatott a munkatábornak, gettóparadicsomnak átfestett, valójában a pokol előszobájaként működő Prága melletti erődvárosban. A tábort a német hatóságok a hazai és a külföldi közvélemény, meg a komolyan aggódó Nemzetközi Vöröskereszt átverésére használták. A nácik Theresienstadttal kapcsolatos propagandájáról, amelyet az ördögi cinizmus újabb jeleként át is neveztek Bad Theresienstadtnak, fürdővárosnak, tanulmányok szólnak. A szerencsétlen zsidókkal telezsúfolt katonai erődnek akkor hatezer helyett több mint hatvanezer lakosa volt, de az ottani embertelenség a náci propagandában, a porhintésként terjesztett filmeken mint idilli hely jelent meg. Az egyik ilyet Kurt Gerron rendezte (Theresienstadt - Ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlungsgebiet), Schumann is feltűnik benne a kávéházi zenekar, a Martin Roman zongorista által vezetett Ghetto Swingers tagjaként. 

Amikor Schumannt Auschwitzba deportálták 1944-ben, és látta a magas kéményeket, kicsit megnyugodott, hiszen nem tudta, hova szállították. Ha kémények vannak, gondolta, akkor ez biztos egy nagy gyár. De az Obersturmbannfuhrer, aki felsorakoztatta őket, azonnal megkezdte a kínzásukat azzal, hogy rámutatott a kapura, majd a kéményre: "Maguk itt jöttek be, és ott fognak távozni, mert ez egy megsemmisítő tábor."

Dorothee Binding és Benedict Mirow megkapó dokumentumfilmet rendeztek arról, hogy mit jelentett a theresienstadtiaknak a zene, és hogyan állított az áldozatoknak emléket Anne Sophie von Otter, a világhírű svéd szoprán, aki kamarazenész-társaival a DVD-n teljes egészében reprodukált koncertet adott. A műsor Bachtól a kupléig és a kávéházi repertoárig terjed. Nem azért csináljuk, mondja von Otter, hogy a közönséget letaglózzuk, vagy hogy mások által elkövetett emberiségellenes bűnökért szégyellje magát az, aki meghallgatja, hanem a zene gyógyító erejének életre hívása érdekében.

A koncerten közreműködő, és a dokumentumfilmben főszerepet vállaló brit Daniel Hope hegedűs (akinek nagyapja 1939-ben Berlinben inkább öngyilkos lett, mit hogy sem emigrált volna, mert nem tudott volna a német kultúra nélkül élni) szerint Viktor Schulhoff, Pavel Haas, Viktor Ullmann, Robert Dauber és Gideon Klein a zenetörténet fekete lyukában tűntek el. Hamis történelemben élünk, rémlik fel a dokumentumfilm egyik párbeszédében (Domokos Mátyás terminusával) a leltárhiány, mert eltérítették a történelmünket, hiszen mennyivel más kellett volna legyen a mi életünk is. Más lett volna, ha a művészeket, és ha a gyermekeket, milliónyi gyermeket, nem ölik meg a népirtás során. Ha élhettek volna, megírhatták volna azokat a zenéket, megalkothatták volna azokat a műveket, amelyeket soha nem alkothattak meg, amelyek nélkül szegényebb maradt a világ. Hope szerint például Schulhoffnak nincs az utókor felől nézve arra szüksége, hogy állandóan a vészkorszakra hivatkozzunk, hogy jobban befogadják az emberek, mert önmagában való szépsége akkor is hat, ha nincs erről a hallgatónak semmi tudomása. Hope is úgy kedvelte meg, sőt személyesen érezte magát a zene által megszólítva, hogy nem ismerte a zeneszerző életének történetét. Viszont a történelmi tudás óriási mélységet ad neki, mondja a kiváló hegedűs.

Az egész életében a szvingre felesküdött gitáros Coco Schumann annak a dokumentumfilmnek (La Paloma, 2008) is az egyik fontos szereplője, amelyik erről a dalról szól: Auschwitzban ugyanis, közvetlenül a halál torkában, Mengele ördögi működése közben, a gázkamrák bejáratában éppen ezt kellett nap nap után játsszák. Amúgy eddig négy különböző válogatáslemez jelent meg a szám feldolgozásaiból, állítólag ez volna a leggyakrabban játszott dal a világon.

Schumann megmenekült, ma is él, és boldog, hogy zenész maradhatott. Hosszú hallgatás után emlékiratait is megírta és kiadta, a Ghettoswingert színpadra is alkalmazták. Azóta is szívesen eljátssza a La Palomát, mondván: nem a dal tehet róla, hogy mire használták. Megmenekülése óta életfilozófiája is ez: "Zenész vagyok, aki koncentrációs táborba került, nem pedig egy táborlakó, aki zenél."

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Világhírű mesterpáros a Várkert Bazár színpadán

Augusztus 1-én a Zenélő Budapest nyári évadának második nagykoncertjén Tony Lakatos és Szakcsi Lakatos Béla kápráztatja el a jazz zene rajongóit.
Jazz/World lemez

Jazz, punk attitűddel: itt a Barabás Lőrinc Quartet új lemeze!

A világ nyitott tér a játékra a Barabás Lőrinc Quartet új lemezén, amelyet nem utolsósorban Miles Davis fúziós hangja ihletett. Hallgassa meg az Open című album dalait!
Jazz/World interjú

Kizökkenés a mából – Megjelent Orbán Bori első albuma

A Kaláka Kiadó gondozásában látott napvilágot Orbán Bori első lemeze Ma chanson címmel. Az album készüléséről, terveiről és vágyairól faggattuk a fiatal énekesnőt.
Jazz/World ajánló

Sztárprodukciók a Vajdahunyadvárban

A Budapest Bár és a 100 Tagú Cigányzenekar koncertjeivel zárul a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál, amely idén összesen 8 koncerttel örvendeztette meg a közönséget.
Jazz/World ajánló

Nyári jazz meglepetés a Müpa videócsatornáján

Újranézhetők az idei Jazz Showcase felfedezettjeinek koncertjei, péntektől kezdve három héten át minden pénteken két koncertfelvételt tesz elérhetővé a Müpa videómegosztó felületén.