Jazz/World

Zenekar születik – A Jägermeister Brass Band meghallgatásán jártunk

2019.11.04. 16:35
Ajánlom
Mi kell ahhoz, hogy nyolc vadidegen zenész jól tudjon együttműködni? Ez még nem derült ki a Jägermeister Brass Band élő meghallgatásán, de sok minden más igen.

Egy szép szőke lány csukott szemei mögül, belső átéléssel próbál megformálni szaxofonján egy egzotikus, összetett ritmusú dallamot, miközben a zsűri támogató attitűddel figyeli őt.

A dallam a Safina című etióp melódia, ami Mulatu Astatke repertoárjából is ismerős lehet, a helyzet pedig a Jägermeister Brass Band első élő meghallgatása, ahol Kapusi Viktor tenorszaxofonos, a The Best Bad Trip vezetője, és a Mordai tagja, Ávéd János tenorszaxofonos, a Modern Art Orchestra zeneszerzője és oszlopos tagja, valamint Kovács Attila, a Lángoló Gitárok szerkesztője alkotják a zsűrit. A cél összeállítani egy olyan nyolcfős zenekart, ami majd különböző bulikon ismert popdalok fúvószenekari átirataival népszerűsíti a vadászok italát. Ebbe a zenekarba első körben videóval lehetett jelentkezni, majd a meghallgatás alapján a különböző zenekari posztokra három-három zenészt választott ki a zsűri, akik közül a közönség választhatja ki a kedvencét ide kattintva.

A reklámcéllal létrejött művészeti produktum ötlete kapcsán persze sokan ráncolhatják a homlokukat, pedig van ebben bőven kihívás, főleg, ha a művészeti vezetés igyekszik tartalommal megtölteni a formát. Ahogy a zsűrivel való beszélgetésekből kiderült, mindannyian azokat a kiskapukat keresik, amin keresztül ez az alapvetően német viszonyokra kitalált, marketingalapon létrejövő produkció speciálisan ránk jellemző, egyedi és izgalmas lehet. Hiszen Németországban nagy tradíciója van a fúvószenekaroknak, az eredeti elképzelés tehát valószínűleg a Jägermeister történetéhez híven a hagyomány és a modernitás összekapcsolása lehetett. Itthon ilyen alapon magyar népi hangszereken kellene előadni Lady Gagát a szilvapálinka reklámozásának céljából, azonban az adaptáció nem ilyen radikális. Inkább arra tesznek kísérletet az ötletgazdák, hogy a magyar Jägermeister Brass Band kicsit közelítsen a berlini underground vonalhoz. Nem véletlenül kérték fel művészeti vezetőnek Kapusi Viktort, aki mindig is a kényelmetlenebb, expresszív formák iránt vonzódott a free jazz és az underground szcénában mozogva. „Mivel ennek alapvetően bulizenének kell lennie, nem zajzenét meg free jazzt fogunk játszani, hanem ismert és kevésbé ismert popszámokat. De

ezekben a zenékben is remekül lehet alkalmazni olyan technikákat, amiket experimentális zenékből tanultam. Az érdekel például, hogy az elektronikus effekteket, a szintetizátorral előállított hangszíneket, vagy egy acid basszust hogy lehet fúvósokon megszólaltatni.

Szerencsére rengeteg ilyen technika van, például a Slap Tongue, amivel perkusszív hangzást lehet előidézni szaxofonon, de a szordínóval is érdekes hangszíneket lehet varázsolni. Vagy ott van a kortárs zenében használt irányított improvizáció, amikor egy közös jelrendszert követve jelenidőben lehet dallamokat, de akár zenei szerkezeteket is komponálni. Ennek zenei funkciója van, de mellesleg nagyon látványos is” – árulta el Kapusi Viktor a koncepciójával kapcsolatban.

A látványosság tehát nem utolsó szempont, már csak azért sem, mert egy vizuális ingerekre épülő fogyasztói társadalomban élünk. Ezért a zenei felkészültség mellett a meghallgatás során a megjelenést, a „karaktert” és nem utolsó sorban az improvizációs készséget is figyelték. Ezek az adottságok és készségek azért is fontosak, mert a bulihelyzetből adódóan várhatóan a zenészek és a közönség közötti interakcióra is sor kerülhet, amihez nem árt az erőteljesebb szereplési vágy és a jó reakcióidő. Ávéd János a magyar jazz élvonalából érkezett a zsűribe, a Modern Art Orchestra oszlopos tagjaként nemcsak szaxofonosként, de zeneszerzőként is fontos munkát végez, emellett kétségtelenül ő az egyik legkeresettebb szólista, akinek egyedi soundja messziről felismerhető. Ő elsősorban a technikai felkészültségért felel, de azt is megtudom tőle, miért került be az improvizáció a szempontrendszerbe.  „Az improvizáció az alkalmazkodási készség miatt fontos. A zenén kívül is sokszor szeretik használni ezt a fogalmat abban az értelemben, hogy miként tudunk a nem várt eseményekre reagálni, mennyire vagyunk képesek kreatívan válaszolni a világban történő változásokra. A meghallgatás során ezért kértünk mindenkitől önálló rögtönzést is.

Azt gondolom, hogy az improvizáció művészete a zenei alkalmazkodás és gyors, minőségi döntéshozás készségeit is magában foglalja”

– fogalmazott Ávéd János. Hozzátette: „Itt most az is a feladatunk, hogy kiválasszuk azokat az embereket, akik szélsőséges helyzetekben is képesek előadni a zenét, és közben bulihangulatot teremteni ”. Kapusi Viktor az improvizációt a produkcióban is alkalmazná. „Ez egy nagyon jó show elem. Tegyük fel, hogy van egy Gorillaz szám, amiben a rap részt improvizációval fogjuk helyettesíteni. Úgy, hogy a hangszeren rapszerűen, ritmikusan kell játszani. (…)Másrészt vizuálisan is nagyon izgalmas az, ha egy olyan duóhelyzet áll elő, amiben az egyik zenész játszik egy rögtönzött szólót, amire a másik válaszol neki. Mint egy viadalban” – mondta.

A meghallgatásra érkeztek lelkes amatőrök, frissen végzett konzisok, egyetem mellett önszorgalomból önfejlesztők, Zeneakadémiát végzettek, keresett zenészek, hangszerészek és még ki tudja, ki mindenki. Az életkor és zenei háttér szempontjából is nagy változatosságot mutattak, ami külön izgalmat jelent egy csapat összeállításánál.

„Már mind viszonyulnak valamilyen irányban a zenéhez, ezért sem szeretnénk egy verseny hangulatát kelteni. Itt egy fúvószenekar tagjait szedjük össze, ahol az egyik legnagyobb kérdés, hogy kik fognak a legjobban zenéjükben és személyiségükben is a leghatékonyabban összepasszolni”

– árulta el Ávéd János. Most pedig rajtunk, a közönségen a sor, hogy kiválasszuk azokat, akik között a legjobb kémiát feltételezzük, és aki a leginkább elnyeri a tetszésünket. Állítsd össze a kedvenc zenekarodat az alábbi linkre kattintva!

https://jagermeister.brassband.hu/

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ünnepváró forgatag a Hagyományok Házában

Karácsonyhoz közeledve ünnepi díszbe öltözik a Hagyományok Háza, ahol december 9. és 11. között adventi élményhétvégére hívják az érdeklődőket. Ünnepváró forgatagjukban többek között koncertek, bábelőadások, ringató, színpadi műsorok, mese, gyerektáncház, múzeumpedagógiai foglalkozások várják a családokat.
Jazz/World ajánló

Macskák között forgatta új klipjét a Fenyves Quartet

A zenekar novemberben megjelenő új, negyedik nagylemezükkel ünnepli ötödik születésnapját november 30-án az Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Pajtatulajdonosok és fesztiválszervezők találkoztak a Magyar Zene Házában

Kihívásokkal teli időszak következik a kultúrában és az élet minden területén, kérdés azonban, hogy milyen programok lehetnek életképesek. Ezzel a felvetéssel indult a Magyar Fesztivál Szövetség és a Pajtakult által szervezett kétnapos konferencia az elmúlt napokban a Magyar Zene Házában.
Jazz/World ajánló

Új időpontban a 100 Tagú Cigányzenekar ünnepi koncertje

2023. április 23-án tartja meg az eredetileg januárra tervezett Arénás koncertjét a 100 Tagú Cigányzenekar. A szervezők a zenekarral és a helyszínnel egyetértésben, az emelkedő energiaárak miatt döntöttek a halasztás mellett. így az esemény a fűtési szezonon kívüli időpontban lesz megtartva.
Jazz/World ajánló

Az LGT dalaiból ad koncertet a Csík Zenekar a Kongresszusi Központban

December 28-án óévbúcsúztató koncert keretében hallhatják az érdeklődők a Csík Zenekar LGT-dalokból született feldolgozásait, Presser Gábor és Karácsony János közreműködésével. A Budapesti Kongresszusi Központban A dal a miénk című album kompozíciói csendülnek fel.