Jazz/World

Zenekar születik – A Jägermeister Brass Band meghallgatásán jártunk

2019.11.04. 16:35
Ajánlom
Mi kell ahhoz, hogy nyolc vadidegen zenész jól tudjon együttműködni? Ez még nem derült ki a Jägermeister Brass Band élő meghallgatásán, de sok minden más igen.

Egy szép szőke lány csukott szemei mögül, belső átéléssel próbál megformálni szaxofonján egy egzotikus, összetett ritmusú dallamot, miközben a zsűri támogató attitűddel figyeli őt.

A dallam a Safina című etióp melódia, ami Mulatu Astatke repertoárjából is ismerős lehet, a helyzet pedig a Jägermeister Brass Band első élő meghallgatása, ahol Kapusi Viktor tenorszaxofonos, a The Best Bad Trip vezetője, és a Mordai tagja, Ávéd János tenorszaxofonos, a Modern Art Orchestra zeneszerzője és oszlopos tagja, valamint Kovács Attila, a Lángoló Gitárok szerkesztője alkotják a zsűrit. A cél összeállítani egy olyan nyolcfős zenekart, ami majd különböző bulikon ismert popdalok fúvószenekari átirataival népszerűsíti a vadászok italát. Ebbe a zenekarba első körben videóval lehetett jelentkezni, majd a meghallgatás alapján a különböző zenekari posztokra három-három zenészt választott ki a zsűri, akik közül a közönség választhatja ki a kedvencét ide kattintva.

A reklámcéllal létrejött művészeti produktum ötlete kapcsán persze sokan ráncolhatják a homlokukat, pedig van ebben bőven kihívás, főleg, ha a művészeti vezetés igyekszik tartalommal megtölteni a formát. Ahogy a zsűrivel való beszélgetésekből kiderült, mindannyian azokat a kiskapukat keresik, amin keresztül ez az alapvetően német viszonyokra kitalált, marketingalapon létrejövő produkció speciálisan ránk jellemző, egyedi és izgalmas lehet. Hiszen Németországban nagy tradíciója van a fúvószenekaroknak, az eredeti elképzelés tehát valószínűleg a Jägermeister történetéhez híven a hagyomány és a modernitás összekapcsolása lehetett. Itthon ilyen alapon magyar népi hangszereken kellene előadni Lady Gagát a szilvapálinka reklámozásának céljából, azonban az adaptáció nem ilyen radikális. Inkább arra tesznek kísérletet az ötletgazdák, hogy a magyar Jägermeister Brass Band kicsit közelítsen a berlini underground vonalhoz. Nem véletlenül kérték fel művészeti vezetőnek Kapusi Viktort, aki mindig is a kényelmetlenebb, expresszív formák iránt vonzódott a free jazz és az underground szcénában mozogva. „Mivel ennek alapvetően bulizenének kell lennie, nem zajzenét meg free jazzt fogunk játszani, hanem ismert és kevésbé ismert popszámokat. De

ezekben a zenékben is remekül lehet alkalmazni olyan technikákat, amiket experimentális zenékből tanultam. Az érdekel például, hogy az elektronikus effekteket, a szintetizátorral előállított hangszíneket, vagy egy acid basszust hogy lehet fúvósokon megszólaltatni.

Szerencsére rengeteg ilyen technika van, például a Slap Tongue, amivel perkusszív hangzást lehet előidézni szaxofonon, de a szordínóval is érdekes hangszíneket lehet varázsolni. Vagy ott van a kortárs zenében használt irányított improvizáció, amikor egy közös jelrendszert követve jelenidőben lehet dallamokat, de akár zenei szerkezeteket is komponálni. Ennek zenei funkciója van, de mellesleg nagyon látványos is” – árulta el Kapusi Viktor a koncepciójával kapcsolatban.

A látványosság tehát nem utolsó szempont, már csak azért sem, mert egy vizuális ingerekre épülő fogyasztói társadalomban élünk. Ezért a zenei felkészültség mellett a meghallgatás során a megjelenést, a „karaktert” és nem utolsó sorban az improvizációs készséget is figyelték. Ezek az adottságok és készségek azért is fontosak, mert a bulihelyzetből adódóan várhatóan a zenészek és a közönség közötti interakcióra is sor kerülhet, amihez nem árt az erőteljesebb szereplési vágy és a jó reakcióidő. Ávéd János a magyar jazz élvonalából érkezett a zsűribe, a Modern Art Orchestra oszlopos tagjaként nemcsak szaxofonosként, de zeneszerzőként is fontos munkát végez, emellett kétségtelenül ő az egyik legkeresettebb szólista, akinek egyedi soundja messziről felismerhető. Ő elsősorban a technikai felkészültségért felel, de azt is megtudom tőle, miért került be az improvizáció a szempontrendszerbe.  „Az improvizáció az alkalmazkodási készség miatt fontos. A zenén kívül is sokszor szeretik használni ezt a fogalmat abban az értelemben, hogy miként tudunk a nem várt eseményekre reagálni, mennyire vagyunk képesek kreatívan válaszolni a világban történő változásokra. A meghallgatás során ezért kértünk mindenkitől önálló rögtönzést is.

Azt gondolom, hogy az improvizáció művészete a zenei alkalmazkodás és gyors, minőségi döntéshozás készségeit is magában foglalja”

– fogalmazott Ávéd János. Hozzátette: „Itt most az is a feladatunk, hogy kiválasszuk azokat az embereket, akik szélsőséges helyzetekben is képesek előadni a zenét, és közben bulihangulatot teremteni ”. Kapusi Viktor az improvizációt a produkcióban is alkalmazná. „Ez egy nagyon jó show elem. Tegyük fel, hogy van egy Gorillaz szám, amiben a rap részt improvizációval fogjuk helyettesíteni. Úgy, hogy a hangszeren rapszerűen, ritmikusan kell játszani. (…)Másrészt vizuálisan is nagyon izgalmas az, ha egy olyan duóhelyzet áll elő, amiben az egyik zenész játszik egy rögtönzött szólót, amire a másik válaszol neki. Mint egy viadalban” – mondta.

A meghallgatásra érkeztek lelkes amatőrök, frissen végzett konzisok, egyetem mellett önszorgalomból önfejlesztők, Zeneakadémiát végzettek, keresett zenészek, hangszerészek és még ki tudja, ki mindenki. Az életkor és zenei háttér szempontjából is nagy változatosságot mutattak, ami külön izgalmat jelent egy csapat összeállításánál.

„Már mind viszonyulnak valamilyen irányban a zenéhez, ezért sem szeretnénk egy verseny hangulatát kelteni. Itt egy fúvószenekar tagjait szedjük össze, ahol az egyik legnagyobb kérdés, hogy kik fognak a legjobban zenéjükben és személyiségükben is a leghatékonyabban összepasszolni”

– árulta el Ávéd János. Most pedig rajtunk, a közönségen a sor, hogy kiválasszuk azokat, akik között a legjobb kémiát feltételezzük, és aki a leginkább elnyeri a tetszésünket. Állítsd össze a kedvenc zenekarodat az alábbi linkre kattintva!

https://jagermeister.brassband.hu/

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Vizuál

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.
Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Vizuál

Antonio Banderas abszurdnak tartja, hogy szexszimbólumnak bélyegezték

A talán legsikeresebb hollywoodi karriert befutó spanyol filmszínész, Antonio Banderas augusztus 10-én ünnepli hatvanadik születésnapját. 
Vizuál

Raffaello nem szerette az orrát, ezért retusálta azt önarcképein

A reneszánsz olasz festő valószínűleg saját orrának "idealizált" változatát festette meg önarcképein, vélik olasz kutatók.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World koronavírus

Ezek a zenekarok adnak majd raktárkoncertet

A 13 hazai fesztivál idei tervezett fellépőlistája alapján választották ki azt a száz zenekart, akiknek lehetőségük lesz részt venni a raktárkoncerteken. A raktárkoncertek intézményét kifejezetten a koronavírus-járvány miatt lehetetlen helyzetbe került könnyűzenei szektor támogatására hozták létre.
Jazz/World interjú

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.