Jazz/World

Zenészek, akik felülkerekedtek testi hátrányukon

2018.04.12. 09:34
Ajánlom
A testi adottság egy dolog, a zenei tehetség pedig egy másik. A következő zenészek rögös utat jártak végig, hogy testi hátrányukat leküzdve ki tudják magukat fejezni a zene által.

Ludwig van Beethoven

Nem maradhat el a listáról Beethoven, aki 26 éves korában kezdte elveszíteni hallását. Problémái súlyos fülcsengéssel kezdődtek, és azt gondolták, talán szifilisz, mérgezés vagy tífusz okozhatta. Barátjához írott levelében kétségbeesetten számol be tapasztalatairól:

hallásom az utóbbi 3 évben rohamosan romlik. Füleimben éjjel-nappal állandó sípolást és zúgást hallok. Bármily egyéb foglalkozás esetén ez elviselhetőbb lenne, az enyémben azonban ez tényleg ijesztő..."

A klasszikus Beethoven-kép: a zseni káoszban és nyomorban dolgozik

A klasszikus Beethoven-kép: a zseni káoszban és nyomorban dolgozik

Bármi is okozta a süketséget, mindez – bár megfosztotta a társas zenélés örömétől  – nem akadályozta meg abban, hogy komponáljon. Életének utolsó 25 évében, miután elveszítette a hallását, rengeteg örök érvényű művet komponált még, köztük a IX. szimfóniát. A mű ősbemutatóján a tapsviharból semmit sem vett észre Beethoven. A kottáiba merülve lapozgatott, és csak akkor észlelte az éljenző közönséget, amikor az egyik énekesnő a  publikum felé fordította őt. 

Hallgassa meg, hogyan szól Beethoven hangvillája!

Kapcsolódó

Hallgassa meg, hogyan szól Beethoven hangvillája!

Számos különlegesség között a British Library-ben őrzik Beethoven mosodai cetlijeit, konyhai kiadásainak listáját és a hangvilláját. Ez utóbbi hangjáról egy felvételt is közöltek.

Django Reinhardt

Reinhardt egy Párizs környéki cigánytáborban nőtt fel, ahol gyerekkorától fogva tanulta a szintó cigány zenét hegedűn és gitáron. 1928-ban 18 éves volt, amikor egy karavántűzben súlyosan megégett, jobb lába lebénult, bal kezén pedig mozgásképtelenné vált a gyűrűs- és kisujja. Reindhardt újra megtanult járni egy mankó segítségével, és

megtanult gitározni három ujjal.

Végül létrehozta a jazz egy sajátosan európai és francia verzióját, amit ma django swingnek, vagy gypsy swingnek hívnak.

Ray Charles

Ray Charlest rengeteg trauma érte gyerekkorában. 5 éves korában meghalt az öccse, ő pedig nem sokkal később fokozatosan elvesztette a látását.

7 éves korára teljesen megvakult zöldhályog következtében.

Beiratkozott a floridai St. Augustine-ban a vakok és siketek iskolájába, ahol Braille-írás segítségével zongorán, orgonán, szaxofonon és trombitán kezdett tanulni. Tízéves korában elveszítette apját, majd rá öt évre az anyját is. 15 éves korára viszont már beutazta Amerikát együttesével, később pedig a R&B, jazz, soul, pop és country zene egyik legendás előadójává vált. Életében 15 Grammy-díjat kapott. 

Rahsaan Roland Kirk

A jazz-zenész, aki többek között arról vált híressé, hogy egyszerre három szaxofonon is képes volt játszani, gyerekkorában egy elhibázott orvosi kezelés következtében veszítette el látását.

Ezzel együtt azonban nem veszítette el sem életkedvét, sem a színekbe vetett hitét, imádott nagy, színes, orientális kaftánokban és fejfedőkben mutatkozni, miközben nádfúvósok garmadáját szólaltatta meg. A körlégzés nagymestere volt, zenéjében pedig a ragtime-tól, a hard bop-on át a free jazzig és a swingig számos zenei hatás megmutatkozott. Olyan zenészeket inspirált játékával és erőteljes színpadi jelenlétével, mint Jimi Hendrix vagy Frank Zappa. 

Andrés Godoy

A chilei származású gitáros 14 évesen, egy baleset következtében elvesztette egész jobb karját. Ennek ellenére kitartott a hangszer mellett, és kifejlesztett egy speciális játéktechnikát, a Tatapot, amivel rendkívüli virtuozitással játszik egy kézzel a gitáron.

„Tulajdonképpen a gyűrűs és a kisujj helyettesítik a jobb kéz munkáját. Ezzel pengetek és ezzel hozom a ritmikai alapot és néhány kísérő harmóniát”

- árulta el titkát egy régebbi interjúnkban.

Fél kézzel gitározni? Lehetséges!

Kapcsolódó

Fél kézzel gitározni? Lehetséges!

A chilei származású gitáros, Andrés Godoy a példa erre, aki annak ellenére, hogy 14 évesen egy baleset következtében elvesztette egész jobb karját, kitartott a hangszer mellett, és kifejlesztett egy speciális játéktechnikát, amivel rendkívüli virtuozitással játszik egy kézzel a gitáron. Október 6-án a Muzikumban lép fel az V. Fingerstyle Night fesztiválon. Őt kérdeztük izgalmas pályájáról és a Tatap technikáról.

Michel Petrucciani

Michel Petrucciani az osteogenesis imperfecta nevű genetikus betegséggel született, aminek következtében csupán 110 cm-esre nőtt. Négyévesen határozta el, hogy zongorista lesz, amikor a televízióban meglátta Duke Ellington játékát. Első nyilvános koncertjét 13 éves korában adta.

Ekkoriban apja és testvére gyakran ölben vitte a zongorához, mert a fiú még ezt a távolságot sem tudta önállóan megtenni.

Édesapja egy különleges szerkezetet rögzített a pedálokra, hogy azokat lábaival elérje Michel, keze ugyanakkor átlagos méretű volt, így az nem hátráltatta a játékban. 1982-ben az Egyesült Államokba költözött, ahol már a világ legjobb jazz-muzsikusaival dolgozott. Rengeteg sikeres lemezt készített olyan zenészekkel, mint Charles Lloyd, Wayne Shorter és sokan mások, a közönség pedig szívébe zárta nem csak megjelenése, de virtuozitása miatt is.

Érdi Tamás

Koraszülöttként jött a világra, és egy hibás inkubátorkezelés következtében vesztette el a látását a Prima Primissima-díjas zongoraművész. 5 éves korában kezdett el zongorázni, és a mai napig ún. strukturális módszerrel tanulja a darabokat, amelynek lényege, hogy tulajdonképpen „újrakomponáltatják” vele a darabokat. Erről a Fideliónak adott interjújában így mesélt:

„Azokban a darabokban, ahol a dallam dominál – Mozartnál, Schubertnél – Erika (Becht Erika – , a zongoratanára – a szerk.) eljátszotta az első akkordokat, a dallam első felét, aztán megkérdezte, mit gondolok, hogyan folytatódik. Próbálkoztam, voltak nevetések, tévesztések: „Ez is jó, de Mozart másképp gondolta” – mondta ilyen Erika. (...) Úgy éreztem ilyenkor, enyém a darab, hiszen együtt komponáltuk újra, beépült a mű szerkezete az agyamba”.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-al. 
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Világklasszisok a Fonóban

Dresch Mihály két koncertet is ad a közeljövőben a Dresch-trilógia folytatásaként, novemberben pedig a görög lírajátékos, Sokratis Sinopoulos kvartettje lép fel Lukács Miklóssal karöltve.
Jazz/World magazin

Tudtad? Joni Mitchell fest is, és most könyvben adják ki műveit

Az irodalmi mélységű dalszövegek szerzője, a jellegzetes, erős hang, a sokszínű gitárjátékos, az egyik legegyedibb dalszerző-énekes. Ez mind elmondható Joni Mitchellről, és még valami: a kifinomult képzőművész.
Jazz/World kritika

Zene össznépi felejtés ellen – Megjelent a Bujdosó Trió új lemeze

Még a betlehemes egyházzenei témából is avantgárd jazz lesz a Bujdosó Trió új albumán, a National Amnesia Institute címűn. Meghallgattuk a lemezt, és a zenekarvezetőt is megkérdeztük arról, mi járt a fejében, miközben ezeket a zenéket írta.
Jazz/World Partitúra

Tolcsvay Béla: „Az élet oldalán állok”

Országjáró kulturális tévésorozatunk, a Partitúra legutóbbi adásában a Velencei-tó környékére látogatott el. A műsor vendége volt a közelben élő Tolcsvay Béla is, akivel a kápolnásnyéki Halász-kastélyban forgatott a stáb. Interjú.
Jazz/World magazin

Szerenáddal fogadta új karmesterét a legkedvesebb dán bigband

Azt mindig is tudtuk, hogy a rézfúvósoknak van humora, de ilyen megható reptéri találkozást utoljára az Igazából szerelem című filmben láttunk.