Jazz/World

Zenével a megosztottság ellen – Interjú a ciprusi Monsieur Doumanival

2018.12.05. 14:10
Ajánlom
A Monsieur Doumani legújabb, nagy népszerűségnek örvendő albumával, a korunk aktuális problémáira reflektáló Angathinnal december 9-én érkezik a Müpába.

A sziget zenei világa meglehetősen gazdag, de szerintetek mégis hogyan lehetne jellemezni az autentikus ciprusi népzenét?

Ciprus földrajzi elhelyezkedése miatt a zenéjére nagy hatással volt a görög, a török és az arab világ. Ezenkívül a történelem során a szigetet meghódító frankok, velenceiek, ottománok és britek is nyomot hagytak rajta – a tradicionális ciprusi zene így ezeknek a különböző hatásoknak az egyvelegéből tevődik össze.

Ez a fajta izgalmas hangzásvilág pedig lenyűgözte a széles közönséget, illetve a szakmát is, de ne rohanjunk ennyire előre: meséljetek kérlek arról, hogy a ti közös történetek honnan indult.

Egészen 2011 végére, Nicosiába, Ciprus fővárosába nyúlik vissza. Az ötlet, hogy zenekart alapítsunk Antonistól származik, akinek

határozott szándéka volt, hogy a tradicionális ciprusi zene különböző formáit felkutatassa és kísérletezzen velük, valamint olyan zenei mintákat tárjon fel, amelyekkel valamilyen különleges, innovatív hangzást hozhat létre.

Cipruson a hagyományos ciprusi zene az évszázadok során hátrányba szorult a görög és a török zenével szemben, csupán néhány ember van, aki a tradicionális ciprusi zene tanulmányozásának és előadásának az eltökélt híve. Éppen ezért éreztük úgy, hogy ezt a hatalmas űrt be kell töltenünk. Mivel mindhárman nagyon közeli barátok vagyunk, természetes volt, hogy együtt kezdünk el ezen a projekten dolgozni.

Sok zenész elhatárolódik attól, hogy aktuális politikai problémákat dolgozzon fel a művészetében, ti azonban bátran merítetek ebből a témakörből. Miért fontos számotokra, hogy a zenéteken keresztül beszéljetek ezekről a kérdésekről?

Mindhárman Nicosiában nőttünk fel, amely Európa utolsó megosztott fővárosa egy pufferzónával, ami kettészeli azt. Az, hogy ott nevelkedtünk erősen meghatározza a személyiségünket, valamint azt, ahogyan a dolgokat szemléljük. Ciprus ma is erősen megosztott területileg: északon a török, délen pedig a görög ciprusiakkal. Hiszünk a sziget újraegyesítésében, és ezt a vágyunkat kifejezzük a zenénkben, valamint a dalszövegeinkben is.

Ezen kívül a korrupt politikai rendszer, amelyben élünk, a környezeti-, illetve a menekültválság mind olyan témák, amikről szintén igyekszünk szót ejteni a zenénkben.

Harmadik albumotok az Angathin címet viseli, ami tüskét jelent. Ez is egyfajta politikai állásfoglalásnak tekinthető?

Az Angathin idén februárban jelent meg és az előzőekhez képest a leginkább politikával átitatott lemezünk, amelyet szigorú tematikai felépítéssel hoztunk létre. A ciprusi dialektus szerint, amelyen a dalaink születnek, az angathin valóban tüskét jelent – a megnevezést azonban szimbolikusan használjuk. Egyfajta megszólítást intézzük mindenki felé, hogy hagyjon fel a minket körülvevő negatívumok passzív szemlélésével, és igyekezzen jobb hellyé tenni a világot.

Ez tehát egy felhívás az ellenállásra és a lázadásra mindazzal szemben, ami korlátozza a szabadságunkat.

Ugyanúgy, ahogy a tüske is egy hihetetlenül erős önvédelmi rendszerrel rendelkezik, és megszúr mindenkit, aki manipulálni akarja vagy ártani akar neki.

monsieur-doumani-panagiotis-mina-free1-140433.jpg

Monsieur Doumani Panagiotis (Fotó/Forrás: Panagiotis Mina)

A szabadság művészileg is fontos számotokra, épp emiatt még kiadótok sincs, saját magatok jelentetitek meg a lemezeiteket. Mit gondoltok, ez a nehezebb út, vagy épp ellenkezőleg: a függetlenség a záloga a teljes művészi kiteljesedésnek?

Eddig minden albumunkat önállóan jelentettük meg, az első, illetve a második lemezünket pedig a házi stúdiónkban rögzítettük minimális felszereléssel. Az évek során többször felmerült, hogy együttműködjünk kiadókkal, de végül nem sikerült olyan feltéteket kínálniuk, amiket megfelelőnek találtunk volna, és amelyek eloszlatták volna az aggályainkat. Ezért döntöttünk úgy, hogy továbbra is magunk végzünk mindent. Csak néhány forgalmazó céggel szerződtünk, hogy a lemezeink világszerte elérhetőek legyenek. Az első albumunk, a „Grippy Grappa” sikere, illetve a pozitív nemzetközi kritikai fogadtatása ráébresztett minket, hogy nem is feltétlenül szükséges, hogy mindenáron egy kiadó álljon mögöttünk. Persze néha sok nehézséggel jár a függetlenség, különösen, ha a promócióról vagy a játéklehetőségek felkutatásáról van szó, de minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy működjön a dolog.

Mi az, amit a legjobban vártok a Müpás koncertetekben?

Ez lesz a második fellépésünk Magyarországon, tavaly augusztusban ugyanis Nyíregyházán, a Vidor Fesztiválon koncerteztünk. Nagyon szeretjük az országot (az ételeket és a pálinkát különösen!), és biztosak vagyunk benne, hogy újra csodás élményekkel gazdagodunk majd. Be kell vallanunk, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük a Müpa programkínálatát, és rendkívüli megtiszteltetés számunkra, hogy ezen a fontos koncerthelyszínen játszhatunk majd a magyar közönségnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Jazz/World

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Herczku Ágnes színházi előadást rendez a lemezbemutatójából

Az énekesnő Hozomány című legújabb népzenei albumát december 19-én és 20-án mutatja be a felújított Hagyományok Háza színháztermében, egy szcenírozott lemezbemutató keretében.
Jazz/World magazin

Így történt, hogy Sun Ra szóra bírta a némákat zenéjével

Herman Poole Blount, művésznevén Sun Ra zeneterápiás célból adott koncertet egy chicagói idegklinikán, ahol még a vártnál is gyorsabb „gyógyulást” ért el.
Jazz/World klippremier

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Jazz/World hír

Világzenei toplistán landolt Lakatos Mónika szólólemeze

A Romengo énekesnőjének Romanimo című albuma a World Music Charts Europe 2018, éves listájának 14. helyére került.
Jazz/World magazin

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.