Jazz/World

Zenével ünnepli az életet Harlem titkos jazzkirálynője

2018.03.17. 12:39
Ajánlom
Fia halála után kezdett házi koncerteket szervezni Marjorie Eliot, hogy ezzel ellensúlyozza a vesztesége fölött érzett fájdalmat. Azóta már másik két fiát is elvesztette, de 25 éve nem telt el vasárnap lakáskoncert nélkül.

„Ha esett, ha fújt, nem volt megállás” - mondja a jazz-zongorista, aki 25 éve minden vasárnap ingyenes koncerteket szervez lakásában. 1992-ben, 32 éves korában májproblémák következtében halt meg Philip nevű fia, a rá következendő évben, a tragédia évfordulójának napján, egyfajta rendhagyó zenés istentiszteletként szervezte meg az első jazz sessiont egy helyi jazzklubban Marjorie. Az eseményt ezután saját lakásán tartotta meg, ahol a zárt körű esemény rövidesen jazz-rajongókat vonzó, népszerű programmá vált nemcsak a helyiek, de a turisták körében is.

Az ötven fős kis jazzklubbá alakult lakásban akkor sem szakadt meg a sorozat, amikor tragikus módon 2006-ban másik, Michael nevű fia is elhunyt agyhártyagyulladás következtében.

Valójában már fia betegségének előrehaladott állapotában eldöntötte, hogy ahelyett, hogy gyászba és szomorúságba temetkezne, igyekszik odafigyelni az élet derűs történéseire is.

Ekkor még nem sejtette, hogy harmadik fia, Shaun is el fog tűnni, ahogy az 2011-ben megtörtént. "Az ötlet, hogy a zene örömét megosszuk mindenkivel, nagyon korán megvalósult. Ezért nem bánok semmit az életemben" - árulta el. Marjorie Eliot családias hangulatú jam sessionjein a jazz nagy hercegeinek örökségét is átmentette, hiszen ő még olyan zenészekkel zenélt együtt, mint Duke Ellington vagy Billie Holiday.

Marjorie a zenés összejövetelek során személyes kedvenceit lépteti fel, akiket zsebből fizet.

Egy zenész, a szaxofonos Cedric Show Croon szerint a házi jam sessionök bensőséges hangulata egészen különleges élmény zenészként is: "Itt csak őszintén lehet játszani". Az internetes értékeléssel foglalkozó oldalakon pedig a látogatók szuperlatívuszokban beszélnek a hely intim hangulatáról, a profi zenészekről és az igazi Harlem-hangulatról, amiről maga Marjorie Eliot így vélekedett:  "Az emberek azt mondják, Harlem megváltozott. De ők nem tudják, mennyire sokat jelent nekem látni a világ összes tájáról ideérkező embereket, akik mind különbözőek: bőrszínben, nyelvükben. Mégis, osztozhatok velük a zene élményében, mindezt ráadásul a saját lakásomban. Ez az igazi Harlem, és teljesen mindegy mi történik, soha nem vehetik el ezt tőlem...mivel Harlem a szívemben van". 

Aki tehát New Yorkban jár, és van néhány szabad órája vasárnap délután, mindenképp látogasson el Marjorie Eliot lakására

(via:  openculture.com)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Klasszikus

„Hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk”

Egyre klasszabb a parton – évről évre nő a Klassz a pARTon közönsége és koncertjeinek száma. A fesztivál alakulásáról, koncepciójáról és titkairól Érdi Tamás zongoraművésszel és Érdi Mártával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Grammy-díjas nagyságok a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon

A klasszikus gitár nagyjai, három Grammy-díjas legenda lesz a vendég az idei Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon november 8-10. között a Zeneakadémián. Az Eötvös József Liszt-díjas gitárművész, a Zeneakadémia tanszékvezető tanára által hat éve életre hívott rangos fesztivál a klasszikus gitárzenét helyezi el a hazai zenei életben a megfelelő helyre, bemutatva a hangszer és irodalmának sokoldalúságát és kiemelkedő művészeit.
Jazz/World ajánló

Budapesten is bemutatkozik Harcsa Veronika menő belgiumi zenekara

A Next.Ape tagjai mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. A formáció szeptember 27-én játszik az A38 hajón.
Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.
Jazz/World budapest ritmo

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

A korábbi évekhez hasonlóan idén is lesznek olyan koprodukciók, amik kifejezetten a fesztivál idejére állnak össze, de hallhatunk marokkói emancipációs zenekart, világhírű flamencoénekest, szülinapi koncertet és Césaria Évora emlékest is.
Jazz/World kritika

Érzelmi hullámvasút épült a New York-Hortobágy vonalon

Mi a közös egy magyar népdalban és egy mississippi bluesban? Ez is kiderült a szaxofonos Tóth Viktor Tercettjének Pocsai Kriszta és Horváth Sára Nina énekesekkel közös, szeptember 3-ai koncertjén.