Jazz/World

Zoller Attila titkai

2010.10.21. 12:40
Ajánlom
Megújult Gearbox rovatunk: megtudhatják, hogy milyen hangszeren játszanak, és milyen eszközöket használnak a legismertebb zenészek. Ezúttal Zoller Attila, a világhírű magyar gitáros titkaira világít rá munkatársunk.

Zoller Attila (1927-1998), hasonlóan olyan pályatársaihoz, mint Les Paul, Billy Bird vagy Hank Garland, hangszertervezéssel, közelebbről gitár elektronikákkal is foglalkozott. 1971-től két jelentős német gyártóval is fejlesztett közösen gitárt, valamint szabadalmaztatott egy kétirányú hangszedőt, ami mindkét, a nevével fémjelzett gitárra felkerült, sőt a mai napig megjelenik felső kategóriás faragott fedlapú jazz gitárokon.

Első hangszedőjét Gary Burton vibrafonos számára készítette. Az igazi újítás a többi pick-up felépítéséhez képest az volt, hogy ő alumíniumot használt alnico (alumínium-nikkel-kobalt ötvözet) helyett. Annyira jó hangja volt, hogy nem sokkal később a német Shadow cég AZ-48 néven gyártani kezdte. Azért kapta a 48-as típusszámot, mert Zoller negyvennyolc éves volt, amikor a fejlesztésével foglalkozott.

Egy Bill Donaldsonnak adott interjúban így nyilatkozott a hangszedőkről: "Minden pick-up nagyjából egyforma belül, mindössze a kidolgozás néhány részletében térnek el egymástól. A cél minden esetben az, hogy a hangszedő megbízható legyen. Ez a típus nem színezi a hangot ezért igen sokféle gitárhang megszólaltatható vele."

Gitár: Hofner Attila Zoller modell
- Framus AZ-10 Attila Zoller Archtop

Hangszedő:
Shadow Attila Zoller pickup

Húr: Attila Zoller La Bella

Erősítő: Polytone Mini-Brute II és Mini-Brute IV

ÉLETRAJZ 

Zoller Attila Visegrádon született 1927. június 13-án. Édesapja Zoller József zenetanár és karmester volt. Édesanyja, Nieberl Erzsébet énekelt és zongorázott. Az első hegedűleckéket édesapjától kapta 1931-ben. 1936-tól trombitaleckéket vett, majd tizennégy éves korától már a visegrádi zenekarban játszott, mint trombitás. Tinédzser évei végén kezdett gitározni. Első fellépései budapesti klubokban, kávéházakban voltak. 1946-48 között Tabányi Mihály zenekarában gitározott. Ezzel a zenekarral Zoller már jazzt is játszott.

1948. októberében emigrált Ausztriába. Itt ismerkedett meg Vera Auer vibrafonossal, akivel megalakította első jazz zenekarát. Az Osztrák jazz szavazás 1950/51 keretében a gitárosok között Zoller Attilának ítélték az első helyet. 1953/54-ben Frankfurt am Mainban élt és dolgozott. 1955. július 28-án Kölnben rögzítette szólóprodukcióját, ami tovább növelte ismertségét. Ebben az időszakban játszott Hans Koller szaxofonossal és Albert Mangelsdorff pozanossal.

1959-ben, harmadik  amerikai turnéja során ismerte meg leendő feleségét Helen Gottenberget ezért úgy döntött, nem tér vissza Európába, hanem New York-ban marad. Segítette őt a kijutásban, hogy ösztöndíjat kapott a Lennox School of Jazz-be, ahol olyan zenészekkel tanult együtt, mint Jim Hall, Ornette Coleman és Don Cherry. A két utóbbi legendás muzsikus hatására fordult érdeklődése a free jazz irányába. 1960-ban Chico Hamilton zenekarában játszott, ahol Benny Goodman volt a klarinétos. 1964-ben egy másik magyar gitárossal, Szabó Gáborral holtversenyben lett első a világ akkori vezető jazz szaklapjának a Down Beat-nek a népszerűségi szavazásán. 1966-67-ben ért pályája csúcsára, a legtöbb lemezfelvételt ekkor készítik vele, a világ vezető jazz muzsikusaival szerepel koncerteken és lemezeken. Többek között Don Friedmann, Stan Getz, Red Norvo, Herbie Hancock, Ron Carter, Bill Evans, Herbie Mann, Miroslav Vitous, Reggie Workman, Scott LaFaro és Jimmy Rainey voltak partnerei.

1966-ban, mint osztrák állampolgár jöhetett tizennyolc év után ismét Magyarországra. 1968-tól közösen vezetett zenekart az altszaxofonos Lee Konitz-cal, aki utóbb az egyik legfontosabb zenei partnerévé vált. Az elkövetkező időkben több turnén vett részt, többek között koncertezik Japánban is. 1972. június 3-án a Magyar Rádió meghívására magyar színpadon is fellépett huszonöt év kihagyás után.

New York-i koncertje - 1975. január 1. - után alapította meg iskoláját Vermontban, ahol az elméleti képzést neves szakemberekre bízta. Ő maga gitárt oktatott, mégpedig kimondottan a haladó tanulóknak. AZ 1980-as években több szólókoncertet adott Európában. 1990. november 30-án a Magyar Televízió egy kisfilmet mutatott be Zoller Attila Budapesten címmel. 1995. június 9-én vette át a New England Művészeti Alapítvány Életműdíját, nem sokkal később rákkal diagnosztizálják. Pár hónappal halála előtt sok barátja és tisztelője az Amerikai Gitár Múzeumban egy gálát szervezett tiszteletére, amire többek között közelgő 70. születésnapja adta az alkalmat. A fellépők között Jim Hall, Peter Bernstein, John Abercrombie és John Scofield is ott volt. 1997. december 5-én, a Magyar Rádió Márványtermében került sor arra a koncertre, amely Zoller Attila egyik utolsó kívánsága volt. Szülőhazája közönsége előtt szeretett volna végleg elbúcsúzni. Másnap, 1997. december 6-án a művész telt ház előtt lépett fel szülővárosában, Visegrádon. 1998. január 25-én halt meg az Egyesült Államokbeli Vermontban. Emlékére 2000-ben a Bartók Rádió jazz gitár versenyt rendezett, a zsűri elnöke munkásságának egyik nagy tisztelője, és egy rövid ideig tanítványa, Pat Metheny volt. Zoller kétségtelenül minden idők egyik legnagyobb hatású magyar származású jazz zenésze.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.
Jazz/World rustico

Alázattal kísérletezni

Kubinyi Júlia már tizenévesen nyakig benne volt a népzenei koncertéletben, hiszen a Dűvő Zenekar énekeseként rengeteg helyen játszottak. Most izgalmas mérföldkőhöz érkezett, amikor Szokolay Dongó Balázzsal és Zimber Ferenccel közös, Rustico című lemezén újraértelmezték a népi hangzásvilágot.