Jazz/World

„Zseni vagy, Ági!”

– Kamondy Ágnes visszatérőkoncertje az A38 Hajón
2019.10.07. 15:55
Ajánlom
Bő 25 év után új műsorral állt színpadra a magyar zenei élet egyik legkülönösebb és legkülönlegesebb egyénisége, a dalszerző-énekes-multiinstrumentalista, Kamondy Ágnes. Ott voltunk az A38 Hajón.

Ha egy normális országban élnénk, és akkor most nem kezdem el sorolni a normális ország tartozékait, hosszú hiánylista lenne, még ha csak a kulturális életet tételezném is, szóval, ha egy normális országban élnénk, Kamondy Ágnes visszatérő koncertje nem repült volna úgy el a radar alatt, ahogy. Kamondy korosztálya egyik kivételes tehetsége, a kevés hazai autonóm szerző-előadó, kitaláló, alkotó női művész egyike.

_LHC0022_DxO_mm_ret-114250.jpg

Kamondy Ágnes (Fotó/Forrás: Szilágyi Lenke)

Világa külön világ, ami a kupléktól, a sanzonoktól és a szongoktól az alterrockig, a magyar népzenétől a világzenéig vagy éppen a kortárszenéig, sőt, akár az operáig ível.

Nem meglepő ez a sokszínűség. Több évtizedes pályafutása alatt volt kísérleti színház, népzenekar és underground rockegyüttes tagja vagy vezetője, de ettől még lehetne persze életműve lólépések sorozata – de nem az, mert Kamondy elképesztő érzékkel, könnyed eleganciával egyesítette, egyesíti saját produkciójában mindenféle tapasztalatait és képes azokból új minőséget, egy csak rá jellemző zenei nyelvet létrehozni.

Bár az 1993-as - legendás - Dalok Közép-Nirvániából óta – mely egy korszak megrázó záróaktusa volt – nem állt elő nagyobb szabású programmal, nem tűnt el teljesen a színházi-zenei életből, bár amit csinált, az többnyire szűk körre korlátozódott „Írt, hezitált, zenét szerzet, anyagot gyűjtött” – ahogy azt az A38 Hajó magazinjának nyilatkozta.

Írt kisoperát, drámát, színházi zenét – és mindezek mellett polgári állásokat vállalt, hogy megélhessen (lásd még: egy normális ország kellékei).

Mindeközben a most, a CAFe Budapest fesztivál rendezvényeként bemutatott Pest fölött az ég című műsor anyagán is dolgozott. A dalciklus címadó szerzeményét egy szomorú esemény, a filmrendező jóbarát, Xantus János halála íratta meg, a műsor további részét egy tucat új és néhány régebbi dal, néhány szám Kamondy korábbi zenekarától, az Orkesztra Lunától, valamint a Dalok Közép-Nirvániából című műsorból már ismert hazai underground-feldolgozás alkotja. A szövegeket Kiss Llászló, az Európa Kiadó volt basszusgitárosa, Karafiáth Orsolya és Simon Márton költők, valamint Müller Péter Sziámi jegyzik, de átemeltek egy verset a tizedik századbeli kínai császártól, Li Jütől is.

Ha egy normális országban élnénk.

Ha egy normális országban élnénk, akkor nem csak kulturális diskurzus volna egy olyan alkotó visszatérésekor, mint Kamondy Ágnes, hanem

a Margit-hídig állt volna a sor szombat este, ideges kultúrafogyasztók kapkodtak volna jegy után és ha nem jut, nagyon szomorúak lettek volna, hogy erről az estéről sajnos lemaradnak.

Sajnos nem ez van, de tegyük hozzá gyorsan: jókedvű, izgatott és tisztes nézőközönség gyűlt össze a Hajón, Kamondy Ágnes pedig nem sétált át az életművével magasra pakolt léc alatt.

kamondy-114234.jpg

Kamondy Ágnes (Fotó/Forrás: Szilágyi Lenke)

A Pest fölött az ég dalciklus úgy időtlen, hogy közben megmutatja, honnan jön az, aki a dalokat írta, mindenek felett pedig – az aktuáliskodás izzadtságszaga és fontoskodása nélkül - jelen idejű. Egyszerre fájdalmas és derűs, frivol és emelkedett, halk és hangos, sűrűn szőtt és visszafogott, közéleti és közérzeti és éteri és nagyon személyes. Érzéki és itt-ott brutális, brutálisan érzékeny.

Horgolt ruhás öregek, hervadó papírvirágok és kóborló szukák, szerelem és nyomor, tanítás és tanulás, a város mocska, erőszak és mágikus realizmus.

Olyan, amit Kamondyn kívül nagyon kevesen tudnak ebben az országban.

Az énekesnő színpadi jelenlétet az ugyanannyira nehezen felejthető zenekar tette teljesebbé,

a metálban, az alterockban, dzsesszben és kísérleti zenében egyszerre kompetens gitárossal, Keszei Krisztiánnal, a bőgőt és a basszusgitárt váltogató, bombabiztos Vajdovich Árpáddal, a sokoldalú billentyűs-zongorista Darvas Bencével, a súlyosan elegánsan doboló Gyenge Lajossal, a finom kis pluszokat szolgáltató ütőhangszeres Dudás Zsomborral, és két társénekesnővel, a hegedűszólamokat is prezentáló Roszik Hellával és Ádám Ritával, akit egy-egy szólót is énekeltek a műsorban.

Most már csak azért kell drukkolnunk, hogy (egy) ezt a műsort még többször meghallgathassuk és megnézhessük és (kettő) ahogy azt Kamondy Ágnes tervezi is, ebből a programból rögzített zene, egy lemezanyag is születhessen. Egyébként pedig egyáltalán

nem tévedett az a női hang, amely valamikor a koncert második felében, a dal végén bekiabálta: „Zseni vagy, Ági!”.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Klasszikus

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Jazz/World jótékonyság

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek számára

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek megsegítésére; az Összefogás hagyományőrző mesterekért elnevezésű kampány zárásaként december 19-én online jótékonysági gálaestet szervez a Hagyományok Háza.
Jazz/World gyász

Elhunyt Mihály Tamás, az Omega basszusgitárosa

73 éves korában elhunyt Mihály Tamás, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zenész, az Omega basszusgitárosa – tudatta Facebook oldalán a zenekar.
Jazz/World interjú

Sárik Péter: Nekem kell a csend, a séta a Duna-parton

A hazai jazz élet egyik megkerülhetetlen alakja Sárik Péter. Triójával rendszeresen fellép hangversenytermekben, jazzklubokban, zenei fesztiválokon. Ceglédi. Vele is forgatott a Partitúra a ceglédi adásához, csakhogy online, ugyanis Sárik Péterék akkor éppen Frankfurtban koncerteztek. A beszélgetés szombaton látható a Duna tévén, 14.30-kor. A Fidelio.hu-nak pedig további érdekességekről is mesélt.