Jazz/World

„Zseni vagy, Ági!”

– Kamondy Ágnes visszatérőkoncertje az A38 Hajón
2019.10.07. 15:55
Ajánlom
Bő 25 év után új műsorral állt színpadra a magyar zenei élet egyik legkülönösebb és legkülönlegesebb egyénisége, a dalszerző-énekes-multiinstrumentalista, Kamondy Ágnes. Ott voltunk az A38 Hajón.

Ha egy normális országban élnénk, és akkor most nem kezdem el sorolni a normális ország tartozékait, hosszú hiánylista lenne, még ha csak a kulturális életet tételezném is, szóval, ha egy normális országban élnénk, Kamondy Ágnes visszatérő koncertje nem repült volna úgy el a radar alatt, ahogy. Kamondy korosztálya egyik kivételes tehetsége, a kevés hazai autonóm szerző-előadó, kitaláló, alkotó női művész egyike.

_LHC0022_DxO_mm_ret-114250.jpg

Kamondy Ágnes (Fotó/Forrás: Szilágyi Lenke)

Világa külön világ, ami a kupléktól, a sanzonoktól és a szongoktól az alterrockig, a magyar népzenétől a világzenéig vagy éppen a kortárszenéig, sőt, akár az operáig ível.

Nem meglepő ez a sokszínűség. Több évtizedes pályafutása alatt volt kísérleti színház, népzenekar és underground rockegyüttes tagja vagy vezetője, de ettől még lehetne persze életműve lólépések sorozata – de nem az, mert Kamondy elképesztő érzékkel, könnyed eleganciával egyesítette, egyesíti saját produkciójában mindenféle tapasztalatait és képes azokból új minőséget, egy csak rá jellemző zenei nyelvet létrehozni.

Bár az 1993-as - legendás - Dalok Közép-Nirvániából óta – mely egy korszak megrázó záróaktusa volt – nem állt elő nagyobb szabású programmal, nem tűnt el teljesen a színházi-zenei életből, bár amit csinált, az többnyire szűk körre korlátozódott „Írt, hezitált, zenét szerzet, anyagot gyűjtött” – ahogy azt az A38 Hajó magazinjának nyilatkozta.

Írt kisoperát, drámát, színházi zenét – és mindezek mellett polgári állásokat vállalt, hogy megélhessen (lásd még: egy normális ország kellékei).

Mindeközben a most, a CAFe Budapest fesztivál rendezvényeként bemutatott Pest fölött az ég című műsor anyagán is dolgozott. A dalciklus címadó szerzeményét egy szomorú esemény, a filmrendező jóbarát, Xantus János halála íratta meg, a műsor további részét egy tucat új és néhány régebbi dal, néhány szám Kamondy korábbi zenekarától, az Orkesztra Lunától, valamint a Dalok Közép-Nirvániából című műsorból már ismert hazai underground-feldolgozás alkotja. A szövegeket Kiss Llászló, az Európa Kiadó volt basszusgitárosa, Karafiáth Orsolya és Simon Márton költők, valamint Müller Péter Sziámi jegyzik, de átemeltek egy verset a tizedik századbeli kínai császártól, Li Jütől is.

Ha egy normális országban élnénk.

Ha egy normális országban élnénk, akkor nem csak kulturális diskurzus volna egy olyan alkotó visszatérésekor, mint Kamondy Ágnes, hanem

a Margit-hídig állt volna a sor szombat este, ideges kultúrafogyasztók kapkodtak volna jegy után és ha nem jut, nagyon szomorúak lettek volna, hogy erről az estéről sajnos lemaradnak.

Sajnos nem ez van, de tegyük hozzá gyorsan: jókedvű, izgatott és tisztes nézőközönség gyűlt össze a Hajón, Kamondy Ágnes pedig nem sétált át az életművével magasra pakolt léc alatt.

kamondy-114234.jpg

Kamondy Ágnes (Fotó/Forrás: Szilágyi Lenke)

A Pest fölött az ég dalciklus úgy időtlen, hogy közben megmutatja, honnan jön az, aki a dalokat írta, mindenek felett pedig – az aktuáliskodás izzadtságszaga és fontoskodása nélkül - jelen idejű. Egyszerre fájdalmas és derűs, frivol és emelkedett, halk és hangos, sűrűn szőtt és visszafogott, közéleti és közérzeti és éteri és nagyon személyes. Érzéki és itt-ott brutális, brutálisan érzékeny.

Horgolt ruhás öregek, hervadó papírvirágok és kóborló szukák, szerelem és nyomor, tanítás és tanulás, a város mocska, erőszak és mágikus realizmus.

Olyan, amit Kamondyn kívül nagyon kevesen tudnak ebben az országban.

Az énekesnő színpadi jelenlétet az ugyanannyira nehezen felejthető zenekar tette teljesebbé,

a metálban, az alterockban, dzsesszben és kísérleti zenében egyszerre kompetens gitárossal, Keszei Krisztiánnal, a bőgőt és a basszusgitárt váltogató, bombabiztos Vajdovich Árpáddal, a sokoldalú billentyűs-zongorista Darvas Bencével, a súlyosan elegánsan doboló Gyenge Lajossal, a finom kis pluszokat szolgáltató ütőhangszeres Dudás Zsomborral, és két társénekesnővel, a hegedűszólamokat is prezentáló Roszik Hellával és Ádám Ritával, akit egy-egy szólót is énekeltek a műsorban.

Most már csak azért kell drukkolnunk, hogy (egy) ezt a műsort még többször meghallgathassuk és megnézhessük és (kettő) ahogy azt Kamondy Ágnes tervezi is, ebből a programból rögzített zene, egy lemezanyag is születhessen. Egyébként pedig egyáltalán

nem tévedett az a női hang, amely valamikor a koncert második felében, a dal végén bekiabálta: „Zseni vagy, Ági!”.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elhunyt Haramza László operaénekes

A Magyar Állami Operaház magánénekesét 60 éves korában érte a halál – adta hírül az Opera.
Zenés színház

Ingyen látható a Macskák londoni előadása az online térben

Bemutatásának 40. évfordulóján a The Show Must Go On Youtube-csatornája ingyenesen közvetíti Andrew Lloyd Webber kultikus darabját, a Macskákat.
Zenés színház

Idén is díjazták a nemzetközi operaélet legjobbjait

Online díjátadón jelentették be az Opera Awards győzteseit, akik a 2020/21-es évadban nyújtott teljesítményük alapján érdemelték ki a díjat.
Plusz

A b(m)űvész embersége – interjú a 110 éve született Rodolfo lányával, Gálvölgyi Judittal

Polgári neve Gross Dezső volt, de Rodolfoként ismerte meg a világ. „Vigyázat, csalok!”, mondta – és csalt. A többi már játék volt és szórakozás. Születésének 110. évfordulója alkalmából lánya, Gálvölgyi Judit segítségével idéztük föl a bűvész és édesapa legendás alakját.
Vizuál

KÉP-regény: A Gyilkos tó kémiája

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Gyilkos-tónál megélt pálinka-történeteket mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Hegyi levegő receptre: a Bagossy Brothers Company

A Bagossy Brothers Company erdélyi csapatként eljutott oda, ahova csak nagyon kevesen: az elmúlt évek egyik legnépszerűbb koncertzenekarává nőtték ki magukat itthon. Talán éppen azért, mert nem tesznek mást, egyszerű érzésekről, otthonról, kötődésről énekelnek sallangmentesen, őszintén. A Gyergyószentmiklóson alakult csapat több tízmilliós nézettségű videói is jól mutatják: valamit nagyon elkaptak. Mi a titkuk, hogyan látják szülővárosukat és Budapestet, és mit takar a #HEGYILEVEGŐ?
Jazz/World ajánló

Megjelent a Zűrös Banda 2021 című új lemeze

A Zűrös második lemeze a 2021 címet viseli, egy nehéz évben született, de tele alkotó energiákkal és saját számokkal! A zenekar talán nem is fejezhette volna be jobbkor az albumot, hiszen itt a nyitás: a lemezbemutatóra már élőben, közönség előtt kerül sor a Fonó nagytermében június 4-én.
Jazz/World hír

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.
Jazz/World ajánló

Kocsmazene magyarul – ezért könnyű beleszeretni az Aurevoir.-ba

Ma már egyre inkább elmosódnak a könnyűzene műfaji határai, de még ebben a sokszínű felhozatalban is akadnak karakteres, azonnal felismerhető stílusok. Az Aurevoir. rengeteg forrásból táplálkozó zenéje ethno-beat névre hallgat, és alig pár év alatt hódította meg a hazai klubszínpadokat. Népzene és angolszász beat-folk, lélekig hatoló mélységek és őrült elszállás: mutatjuk, miért ne hagyjátok ki a zenekar május 16-i ingyenes online koncertjét!
Jazz/World hír

Egyedi hangszín és világzenei hangulat

Szól a világ címmel május 10-én jelenik meg a Napfonat együttes első nagylemeze. Az öttagú a cappella csapat 2018-ban alakult és dalaikban a saját szövegeik mellett, versfeldolgozások, valamint magyar és más nemzetek népdalai szólalnak meg egyedi hangzásban.