Klasszikus

„... a kultúra úgy hull le rólam” – Madarász Iván 70 éves

2019.02.10. 10:00
Ajánlom
Hetvenedik születésnapját ünnepli Madarász Iván zeneszerző, akinek művészetében központi helyet foglal el a fuvola.

Az első kompozíciójának címe Alkonyat volt, s ezt máig megmosolyogja: „koromnak megfelelően, észszerűbb lett volna, ha a hajnalról írok darabot.” Madarász Iván 1949. február 10-én született, egész kicsi korától kezdve zenei pályára készült. Ahogy leült a zongorához, már komponálni is kezdett, s később nem is volt kérdés, hogy a Zeneakadémián fog tanulni. Zeneszerzést már a Bartók konziban tanult (Szelényi Istvántól), az egyetemen pedig Szervánszky Endre osztályába került. Pernye András, Ferenczy György is tanította. „Egy egész életre szóló útravalóval láttak el. De ez az úti csomag évtizedek alatt, természetes folyamat eredményeként, új élményekkel gazdagodva átalakult, gyarapodott” – nyilatkozta később Illés Eszternek egy interjúban.

1972-ben kitüntetéssel diplomázott, diplomamunkájaként egyfelvonásost írt a Magyar Televíziónak A nő meg az ördög címmel. A következő évtől Pécsett kezdett tanítani, 1980-tól pedig a Zeneakadémia tanára lett, amely tisztséget máig ellátja.

Tanárként nevezték már szokatlannak, haladónak, pedig nincs más titka, mint a helyzethez való alkalmazkodás, a változtatás képessége:

„Bizonyos értelemben az órákon fedezem fel újra és újra a zenét” – mondta, hozzátéve, hogy nem is érti, hogy lehetne évtizedeken át ugyanúgy végezni ezt a nemes feladatot.

Kompozíciói között kiemelt helyet foglalnak el azok, amelyeket fuvolára írt – köztük olyan szólistáknak, mint Bálint János, Csetényi Gyula, Gyöngyössy Zoltán és Matuz István. Az Operaház felkérésére írta az Utolsó keringő c. egyfelvonásosát, amely akár a Kékszakállú párdarabjának is tekinthető. A zeneszerző így írt a cselekményről: „A darabban szinte személlyé válik az ajtó. Már kezdetben is nehezen nyílik, a szereplők asztalost akarnak hívni, hogy javítsa meg. Ezen az ajtón lépünk be az életbe, s ezen át távozunk a halálba. Amint a Feleség öregszik, egyre nehezebben nyílik az ajtó. A Feleség halálakor azonban végtelen puhasággal tárul föl, s ő a fénybe léphet ki.”

Két fuvola- és két zongoraversenyt alkotott, több oratórikus művet. Egyazon magabiztossággal nyúlt antik görög témákhoz és Pilinszkyhez, vagy Örkény Egyperceseihez. Az élet minden területén szerteágazó műveltséggel rendelkezik, de szerinte nem ez a lényeges.

„A művészet túl van a műveltségen” – vallja, s József Attilát idézi: „a kultúra úgy hull le rólam, mint másról a ruha a boldog szerelemben”.

Kossuth-, Bartók-Pásztory-, Liszt- és Erkel-díjas, az Artisjus elnöke. 2005-ben a Magyar Köztársaság Érdemrend Lovagkeresztjével tüntették ki.

Hetvenedik születésnapja alkalom lehet az összegzésre, de hogy megteszi-e? Tíz évvel korábban így nyilatkozott. „Egy zenbudhista koanban a Mester a helyes életmódot firtató kérdésre visszakérdezéssel válaszol: »Reggeliztél már? Ha igen, akkor mosd el a csészédet!« Vagyis nem kell állandóan messzire nézni, inkább a soron következő feladatot kell elvégezni.”

„A díj a kortárs zenére is ráirányíthatja a figyelmet”

Kapcsolódó

„A díj a kortárs zenére is ráirányíthatja a figyelmet”

Madarász Iván Erkel Ferenc-díjas zeneszerző azt reméli, hogy a Kossuth-díj a kortárs magyar zenére is ráirányítja a figyelmet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.