Klasszikus

„… so schlafen unsre Sünden ein…” – Így ünnepelte Helmut Rilling Bach születésnapját

2004.03.22. 00:00
Ajánlom
Vasárnap este olyan érzésem volt, mintha éppen az esti miséről érkeztem volna haza. Pedig nem ott voltam, hanem a Budapesti Kongresszusi Központban a Bach Collegium és a Gächinger Kantorei hangversenyén. A Máté Passiót adták elő. Fél nyolc után pár perccel, amikor a két zenekar, majd a két kórus is elfoglalta a helyét a BKK színpadán, bejöttek az énekesek, utánuk pedig egyszer csak megjelent egy kicsi, ősz ember. És elkezdődött a csoda.

Az első meglepetés akkor ért, amikor megláttam, hogy Helmut Rilling előtt nincs kotta: a három órás, összetett, sokrétű darabot végig fejből dirigálta. A mozdulatai egyszerűek voltak, mégis elég kifejezőek ahhoz, hogy az első pillanattól az utolsóig össze tudja fogni a Passiót. Ahogyan a recitativókban az Evangélistát vagy Jézust kísérte, azt tanítani kellene! Az irányító jobb és a pálca nélküli bal kezének mozdulatai ugyanúgy szolgálták az abszolút zenét, mint a bibliai szöveget, és teljes összhangban voltak az énekesek pillanatnyi intuíciójával.

Amiben Sibilla Rubens, Ingeborg Danz, Marcus Ulmann, James Taylor, Christian Gerharer és Rudolf Rosen nem szűkölködött. Az Evangélista egyszerre volt kristálytiszta, végtelenül kifejező és hangszíngazdag anélkül, hogy egyetlen teátrális megnyilvánulása lett volna. Amikor Krisztus szenvedéseiről „beszélt”, megállt a levegő. Jézus bársonyos hangszíne pedig szinte felmelegítette az egyébként kicsit hűvös hangversenytermet. A másik két férfi több vibrátóval és kevésbé drámaian énekelt. Ezt indokolta az áriák lírai szövege (Picander tollából) és zenei anyaga. Kicsit zavaró volt, hogy ugyanaz a művész adta elő a basszus szólókat, mint aki Pilátus szerepét énekelte. Ezt azért sem értettem, mert az Evangélium többi szereplője (Júdás, Kajafás, a tanúk…) a kórusból került ki. Az 1954-ben alapított Gächinger Kantorei tagjai közül egyébként valószínűleg bárki el tudta volna vállalni ezeket a szólókat. Az első lírai ária az alté, s úgy érzem, az egész darab szempontjából sokat számít, hogyan szólal meg legelőször a műnek ez a belső, a hívő ember érzelmeit tükröző rétege. Vasárnap este Ingeborg Danz előadásában nagy pillanat volt. A szoprán énekesnőnek az érzékeny és mégis érthető, egész termet betöltő pianói a legemlékezetesebbek a számomra.

Nagyszerű érzés volt érthető német szöveget hallani. Még szép, gondolhatjuk, hiszen német a kórus, a dirigens, németek az énekesek is – akár a darab szövege. De füleljünk csak körül: Magyarországon vajon hány kórus tudja akár csak az anyanyelvű műveket is ilyen intenzitású szöveggel megszólaltatni? És akkor még nem beszéltünk az idegen nyelvű darabok előadásáról. Nem csak a szöveg, hanem az artikuláció, a frazeálás is nagyon német volt. Ez különösen hangsúlyosan jelentkezett a koráloknál, amik látszólag egyszerűek, épp ezért olyan könnyen esnek szét negyedekre és/vagy válnak unalmassá, sablonossá. Helmut Rilling együttese viszont szövegszerűen énekelte a korálokat, és ez pont elég az életre hívásukhoz.

A Passió megkövetelte, hogy a Stuttgarti Bach-Collegium minden egyes muzsikusa szólista legyen. Fontos szerepük tudatában az áriák énekszólamával egyenrangú hangszerszólókat az oboista, a fuvolisták és a két koncertmester felállva adták elő. Ezt természetesen a hangszer adottságai miatt nem tehették meg a continuó-játékosok vagy a gambás, akik szintén kiemelt szerepet (illetve dallamot) játszanak a darabban. És ugyanazt éreztem, mint a kórust hallgatva: ebből az együttesből bárki kiállhatna szólózni, senki nem okozna csalódást.

Ez a darab nagyon hosszú. Figyelmes végighallgatása a gyakorlott hangverseny-látogatók számára is komoly erőpróba. Sajnos volt is, aki a szünetben inkább hazament. Nehéz elképzelni, hogy Bach korában még egy igehirdetés is elhangozhatott a Passió két része között. Bár persze akkor nem volt se TV, se rádió, meg internet se, Fidelióval. De emellett a mű mellett kiüresednek a szavak; lelkész legyen a talpán, aki olyan beszédet tud tartani, ami többet mond az Ötödik Evangélista, Johann Sebastian Bach zenéjénél.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.
Klasszikus

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Színház

Vidéki előadások Budapesten

A Thália Színház szervezésében a Pesti Magyar Színház épületében rendezik meg idén szeptember 3–9. között a népszerű színházi fesztivált, amelyen hét nap alatt nyolc előadás várja majd a közönséget.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.