Klasszikus

Utazás Satie koponyájába

2025.10.13. 14:30
Ajánlom
Párizs, a 19. század második fele. Zuhogó eső, és egy férfi, aki becsukott esernyővel, kalapáccsal a belső zsebében sétálgat. Hogy miért nincs nyitva az esernyő? Mert az eső csak elrontana egy tökéletes ernyőt. A kalapács természetesen önvédelmi funkciót tölt be, a bársonyöltönyös úriember pedig nem más, mint Erik Satie.

Excentrikus. Ezzel a jelzővel próbáljuk megragadni azt a kiismerhetetlen, véletlenszerű viselkedést, amelyet hozzá társítunk. Az értelmezhetőség itt már nem tényező, így marad a kijelentés: „Ő ilyen volt.”

De milyen is volt igazából Satie?

Nem írhatjuk le a zenetörténet egyik legfontosabb úttörőjét annyival, hogy „fura”, ezért érdemes újra és újra megnyitni az excentrikus dossziét.

Találunk benne többek között egy egyszemélyes vallást, amelynek ő volt a főpapja, több száz esernyőt, amelyekből sosem volt elég, két zongorát, egymásra helyezve,

épületek rajzainak gyűjteményét és hét éven át hordott azonos színű öltönyöket is, miközben „bársony úriembernek” hívatta magát. Szórakoztató jelenségek sora, de ordít belőle egy megkerülhetetlen tény: Satie ki mert tűnni.

A szürke zóna

Ahhoz, hogy igazán megértsük, miért fontos ez, vissza kell utaznunk egészen a késő romantikáig, ahol a zene, mint a korszak maga, robbanásszerű volt, és ami még fontosabb: kifejező – hiszen erről szólt a romantika kora. A lényeg a túlzás volt: Wagner embert próbáló hosszúságú operáival és impozáns, hangos kórusaival uralta a színpadot, ám az érzelmek szélsőséges kifejezése mellett alig maradt hely a „szürke zónának”.

És ebben a szürke zónában élt Satie. Zenéje minimalista, néha gúnyos, gyakran szatirikus az akkori elvárásokkal szemben.

A kottáiban ilyen utasításokat hagyott hátra: „mint egy fogfájós fülemüle” vagy „Ez egy csinos szikla volt! Nagyon nyálkás!”

A magát nem zeneszerzőnek, hanem fonometrográfusnak nevező Satie-t bosszantotta, hogy az emberek hallani akarják a darabjait.

A darabok és a csend

Satie lázadó természete már ebből is látszik, de hogy miért volt ez több, mint pusztán feltűnési viszketegség, azt a zenéje árulja el igazán. Vegyük például a Gymnopédies és a Gnossiennes lebegő, végtelenített hangzását, amelyben sokszor lehetetlen megmondani, hol kezdődik a darab, és hol ér véget. A hangok és a köztük lévő csendek olyan érzelmet sugároznak, amelyet nehéz szavakkal leírni, de közel áll az emberi tapasztalathoz. A legközelebb maga a zeneszerző, elnézést, fonometrográfus került hozzá.

Bútorzene

A bútorzene ötlete egy étteremben látott napvilágot, ahol miután egyik barátjával, Fernand Légerrel „elviselhetetlenül közönséges zenét” kellett hallgatniuk, Satie a következőket mondta: „Olyan zenére van szükség, amely a környezet részévé válik, és figyelembe veszi azt.

Olyan zenét képzelek el, amely melodikus jellegű: enyhítené a kések és villák zaját anélkül, hogy elnyomná, anélkül, hogy ráerőltetné magát a környezetre.”

Ennek az eredménye lett öt rövid darab, melyből Satie életében csak egy került „előadásra”, de a közönség minden instrukció ellenére társalgás helyett inkább csendben hallgatta a művet, így meghiúsítva annak eredeti intencióját.

Habár Satie csak öt darabnak adott „bútorzene” elnevezést, legtöbb művének érzülete és előadásmódja magában hordozza a bútorzene esszenciáját.

Egész életében arra törekedett, hogy az emberek ne ámulattal és figyelemmel kövessék művészetét és műveit, hanem a természetes élethelyzetek „berendezéseként” használják.

Nála azonban ez a háttér nem passzív, hanem egy állandó szereplő (nem mellesleg előrevetítve ezzel a minimalizmus és a mai ambient és filmzenei világ egyik alapelvét).

Satie zenéje nem az eső maga, de az eső összetéveszthetetlen illata, nem a festmény, de az ecset disztingvált vonása a vásznon. Egy meghatározó komponense a nagyobb egésznek, amely az ember szemszögéből értelmezi azt, és így önmagában szinte a bőrünk alatt érzékelt közeli misztikum. Talán el is siklanánk felette, de ha nem lenne ott, nem lehetne teljes a kép. Mint egy szoba, amelyben nincsenek bútorok.

Szerző: Urbancsek Zalán

Az írás eredetileg a Liszt Ünnep blogján jelent meg.

Az Erik Satie 100 koncertről további információ itt érhető el. >>>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Erik Satie (forrás: Liszt Ünnep)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Könyv

David Szalay kapta az idei Booker-díjat

A magyar-kanadai származású szerző a legrangosabb brit irodalmi elismerésnek számító Booker-díjat Flesh című új regényével érdemelte ki, amely kapcsán a zsűri úgy fogalmazott, soha nem olvastak még hasonlót. 
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Klasszikus ajánló

Az opera ezer arca – fiatal énekesekkel koncertezik a Szent István Filharmonikusok

Varázslatos operavilág a Zeneakadémián: a Gaudeamus 2 – Az opera ezer arca című koncerten Mozart, Verdi, Donizetti és Rossini legismertebb áriái kelnek életre, hősies, komikus és tragikus pillanatokat tárva a közönség elé.
Klasszikus ajánló

Angol szerzőknek szenteli következő maratonját a Müpa

Február 15-én visszatér a Müpa közönségkedvenc, egész napos koncertsorozata, ezúttal három legendás angol komponista (élet)műveivel a középpontban. A részletes program már elérhető a Müpa honlapján.
Klasszikus hír

Maria João Pires befejezi zongoristakarrierjét

A világhírű zongoraművész már korábban is mondott le koncerteket egészségügyi okokból kifolyólag, most azonban bejelentette, végleg felhagy az előadóművészi pályával.
Klasszikus hír

Palesztinpárti tüntetők gyújtogattak Schiff András párizsi koncertjén

November 6-án este az Izraeli Filharmonikus Zenekar Schiff András szólójával lépett fel a Párizsi Filharmóniában, mikor palesztinpárti tüntetők fáklyákkal és skandálással zavarták meg a koncertet. A beszámolók szerint egy helyen a székek is lángra kaptak.