Klasszikus

10 bölcs Debussy-gondolat az évfordulón

2018.03.25. 10:01
Ajánlom
100 éve hunyt el Claude Debussy, a francia zene egyik legnagyobb mestere, akinek festői, impresszionista hangja semmit sem veszített fényéből. Az évforduló alkalmából korabeli interjúkból válogattunk.

Magyarul is olvashatók Debussy összegyűjtött írásai és beszélgetései. A kötetet a Rózsavölgyi és Társa adta ki 2017-ben a neves Debussy-játékosnak és - hangszerelőnek, Kocsis Zoltánnak ajánlva.

Debussy egyike azon kivételeknek, akik zeneszerzőként a szavak mesterei is voltak. 1901-től haláláig rendszeresen közölt hangversenykritikákat, amelyeknek hangja vállaltan volt szubjektív, szellemes és vitriolos.

A kötet második felében Debussy interjúi olvashatók. Ezekből az írásokból választottunk tíz tanulságot, meghökkentő vagy bölcs részletet, amelyek éppúgy megvilágítják a zene lényegét, mint Debussy forradalmi személyiségét és művészetét.

Debussy: Összegyűjtött írások és beszélgetések 

Ford.: Fazekas Gergely

A könyv adatlapja a Líra webáruházban.

1

„Szerettem volna megadni a zenének azt a szabadságot, mely sokkal inkább jellemző rá, mint bármilyen más művészeti ágra, mivel nem korlátozódik csupán a természet többé-kevésbé pontos másolására, hanem a természet és a képzelet között meglévő rejtélyes összefüggések megragadására törekszik”

– mondta 1902. áprilisában a Pelléas et Mélisande komponálásáról.

Debussy a zongoránál Ernest Chausson szalonjában, 1893.

Debussy a zongoránál Ernest Chausson szalonjában, 1893. (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

2

„Wagnernél a legfeleslegesebb dolgok kuszálódnak össze a hosszadalmas magyarázatokban”

– ezt mondta a La Revue Musicale újságírójának Debussy a Pelléas bemutatójának előestéjén. Érdekes, hogy miközben Debussy határozottan el akart szakadni a wagneri zenekoncepciótól, valószínűleg a művészete nem is létezne nélküle.

3

„A kritikusok... a kritikusok? (...) Velük szemben nem egyenlő feltételekkel folyik a küzdelem. Egy óra erőfeszítés árán jogukban áll ítélkezni többévnyi vajúdás fölött.”

– 1902. májusában a Le Figaro hasábjain. Ugyanebben a cikkben egyébként Debussy megköszöni – név szerint – öt kritikus méltató szavait a Pelléas kapcsán, akik, miközben a közönség értetlenül fogadta, felismerték, hogy kiváló operát írt.

A legismertebb Claude Debussy-portré

A legismertebb Claude Debussy-portré

4

„Amit a francia zenének leginkább kívánhatunk: hogy eltöröljék az iskolákban művelt összhangzattan-oktatást, amely a legünnepélyesebben nevetséges módja a hangok egymáshoz illesztésének. Ráadásul van egy komoly hibája is, amennyiben olyan mértékben egyesíti a zenészek stílusát, hogy néhány kivételtől eltekintve mind ugyanúgy harmonizálnak”

– mondta Debussy, aki szerint Bach fittyet hányt a harmóniai formulákra, őt a hangzások szabad játéka érdekelte.

Elképesztő, mit meg nem engedett magának Debussy!

Kapcsolódó

Elképesztő, mit meg nem engedett magának Debussy!

A következő történet nem tartozik azok közé, amikre Debussy büszke lenne: nem elég, hogy nyerészkedett egy halláskárosult, női szaxofonos zene iránti szenvedélyén, kétszer vett fel fizetséget egy félkész műért.

5

... a művészet túl általános terjesztése nem vezet máshoz, mint a középszerűség növekedéséhez.

– válaszolt a La Plume körkérdésére a kortárs közönség művészi nevelésével kapcsolatban.

A boldog sziget c. zongoradarab Kocsis Zoltán előadásában

6

„Egyetlen nagy mestert ismerek el, Bachot. Nem tudom, miért kellene őt is klasszikusnak nevezni, mivel ma is él, lélegzik, ver a szíve”

– felelte 1908-ban egy New York-i újságíró kérdésére. Debussynek sarkos véleménye volt Beethovenről: „[Beethovent] a kor emberének tartom, és néhány kivételtől eltekintve jobb lett volna, ha a művei is azok maradnak.”

7

A Pelléas et Melisande első felvonásában a közönség egy áriát várt Mélisande-tól. Debussy egy interjúban azonban kikelt az operai közhely ellen, amely szerint mindenkinek – még a haldoklónak is – van ereje áriát énekelni:

„Hogy tehette volna? Ki van merülve, és eltévedt az erdőben. (...) Valóban azt gondolja, hogy ilyen állapotban Mélisande-nak kedve lehetne elüvölteni egy három vagy négy versszakos áriát, nem is beszélve a ráadásokról?”

8

„Senki sem szerzett zenét Bach után.”

Debussy

Debussy

9

„Nem tudom, hogyan komponálok. A zongoránál? Nem, nem mondhatnám. Fogalmam sincs, miként magyarázzam. Mindig úgy érzem, hogy mi, zeneszerzők csupán hangszerek vagyunk, meglehetősen bonyolultak, az igaz, de mégiscsak hangszerek, amelyek a bennünk megszólaló harmóniákat adják vissza”

– a New York Times kérdésére, 1910. júniusában.

10

Jól érzem a különbséget Debussy, a zeneszerző és Debussy, az ember között. A művészet tehát mélyen az alapokig valótlan, minden csak illúzió, a tények átalakítása. Nem fejezi ki az embert, aki létrehozta, se az életet úgy, ahogy van. A művészet a legcsodálatosabb, legszebb hazugság, de hazugság.

– New York Times, 1910.

A tenger – három szimfonikus vázlat. Előadja a Lucerne Festival Orchestra, vez. Claudio Abbado.

Debussy nagy pályatársáról, Maurice Ravelről decemberben közöltünk érdekes portrét. Ki ne hagyja!

A különc manó, aki imádta az öltönyöket és az izgalmas zenét

Kapcsolódó

A különc manó, aki imádta az öltönyöket és az izgalmas zenét

Nyolcvan éve hunyt el Maurice Ravel, a francia zene zsenije, akinek zenéje folyton változó és megújuló időkapszula egy olyan világból, amely feltalálta a repülőgépet, bevonult egy világháborúba, felfedezte az egzotikus keletet és a parázsló szexualitást.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Könyv

23 kortárs író dolgozik Budapest nagyregényén

A projektben részt vevő művészek már kiválasztották a lakosság által beküldött történeteket legjobbjait, és hozzá is láttak a fejezetek megírásához. A könyvet novemberben vehetjük kézbe.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A virtuóz és a művész – százötven éve született Szergej Rahmanyinov

1873. április 1-jén látta meg a napvilágot a 20. század egyik legnagyobb zongoristája, aki a történelem viharai ellenére is gazdag zeneszerzői életművet hagyott hátra. Szergej Rahmanyinovra emlékezünk.
Klasszikus interjú

„Ha nem áldozunk az oktatásra, ne várjuk, hogy a fiatalok értelmiségi felnőtté váljanak” – Interjú Farkas Gáborral

Farkas Gábor zongoraművész életében egyaránt fontos szerep jut a tanításnak és az előadó- művészetnek. A Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetőjével áprilisi koncertje kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Sztárelőadók Kismartonban – Idén is a zeneélet nagyságai koncerteznek a Herbstgold Fesztiválon

Szeptember 9-től 24-ig Julian Rachlin, a Herbstgold Fesztivál művészeti vezetője ismét kitűnő művészeket invitál Kismartonba, például Angelika Kirschlagert, John Eliot Gardinert, Kristīne Opolaist vagy Kirill Gersteint.
Klasszikus hír

OTT VAN címmel hirdette meg jövő évi Müpa-bérletét a Pannon Filharmonikusok

A Pannon Filharmonikusok a 2023/2024-es évadban két évtizede áll a Müpa színpadán ötkoncertes bérletsorozatával, melynek hangversenyein a jövő évadban is neves vendégművészekkel muzsikálnak együtt.
Klasszikus ajánló

Még egy hétig tart az ingyenes programdömping a Pesti Vigadóban

A végéhez közeledik az egyhónapos Essentia Artis kiállítás és programsorozat. A grandiózus művészünnep utolsó Kultúra és innováció elnevezésű tematikus napján, március 29-én a fényművészet kerül fókuszba.