Klasszikus

10 érdekesség a 35 éves Amadeusról

2019.09.18. 16:55
Ajánlom
1984 szeptemberében mutatták be az Egyesült Államokban Miloš Forman filmjét, amely ugyan hemzseg a történelmi pontatlanságoktól, mégsem tudjuk megunni. Összeszedtünk tíz érdekességet róla.

Nem volt egyszerű adaptálni

1830-ban Puskin írt egy rövid drámát Mozart és Salieri címmel, amely arra ihlette Peter Shaffert, hogy megírja a saját változatát. Shaffer akkor már Tony-díjas drámaíró volt, így nem csoda, hogy a ’79-es londoni bemutató után a Broadwayre is került a darabja. Ott Ian McKellen játszotta Salierit, Tim Curry Mozartot, Jane Seymour pedig Konstanzét. Erős szereposztás.

A film rendezője, Miloš Forman és a drámaíró Peter Shaffer négy hónapot töltöttek együtt egy connecticuti farmon, elzárva a világtól. Nem volt könnyű munka: mindkettejük átment alkotói válságon, közösen hallgattak Mozart-lemezeket, és részleteket adtak elő a szkriptből. A szobát, amelyben tartózkodtak, egyszerűen „kínzókamrának” nevezték.

Elég sokat vitatkoztak, még azon is, hogy ki főzze meg az aznapi ebédet.

A végső forgatókönyv végül csak 1982-ben készült el, amikor a két alkotó helyszíneket keresett Európában, Bécsben, Budapesten és Prágában.

 

Mark Hamill és Mick Jagger is főszerepet akart

A Star Warsból ismert Mark Hamill – három blockbusterrel a háta mögött – nagyon szerette volna megkapni Mozart szerepét, miután kilenc hónapig játszott a Broadwayn Shaffer drámájában. Miloš Forman azonban hallani sem akart a dologról, és kijelentette, hogy a nézők nem hinnék el, hogy Luke Skywalker Mozart lehet. Később Hamill elmondta, hogy valójában hálás volt a rendezőnek, amiért egyenes volt vele, így ő sem táplált reményeket a szereppel kapcsolatban.

De nem csak Hamill akarta nagyon a címszerepet: Kenneth Branagh szinte a zsebében érezte a szerződést, mire Forman közölte vele, hogy amerikai színészt keresnek. A Broadwayn sikert arató Tim Curry, illetve Mel Gibson is kosarat kapott, és hiába ábrázolja a film Mozartot afféle rocksztárként, egy valódi rocksztár, Mick Jagger sem kapta meg a szerepet.

amadeus-3-013236.jpg

F. Murray Abraham mint Salieri (Fotó/Forrás: Amadeus - film)

Salieri halála

A nyitójelenetben F. Murray Abraham – Salieri szerepében – egy pengével átvágja a torkát. Ez már a főcím előtt egy történelmi pontatlanság, amely Beethoven unokaöccsének, Karlnak pletykáján alapul, de semmi bizonyítékot nem találunk rá. Annyi viszont valóban igaz, hogy Salieri 1823-ban megsebesítette magát, majd a sérüléssel és idegösszeomlással a bécsi kórházba szólították.

1620px-Exterieur_du_Theatre_des_Etats_a_Prague_Republique_Tcheque-125223.jpg

A prágai Stavovské divadlo, amit 1990-ig Tyl Színházként ismertek (Fotó/Forrás: Jérôme Schneider / Wikimedia)

Modern fények nélkül forgatták a film számos jelenetét

A Don Giovannit a prágai Tyl Színházban mutatták be 1787-ben, ami kapóra jött a filmkészítőknek. A színházat ugyanis 1783 óta nem újították fel! Twyla Tharp koreográfus visszaemlékezése szerint a forgatás korabeli világítás mellett zajlott: „Mindenhol tűz égett! Leégethettük volna a színházat.”

Mikor a drámaíró Peter Shaffer belépett a színházba, elsírta magát, tudva, hogy Mozart járt már itt előtte.

qa2em68j1u611-193019.jpg

Tom Hulce Mozart szerepében (Fotó/Forrás: Amadeus)

Nem egészen korhű, ahogy Mozart vezényel

Az Amadeus nem ábrázolja pontosan a 18. század végén gyakorolt zenekarvezetői munkát. Minden jelenetben, amelyben Mozart vagy Salieri zenekar élén áll, hasonló felállást látunk, mint a mai karmesterek esetében – a zenekarral szemben, a kezeit lengetve irányítanak. A korban a legtöbb német és olasz operát azonban általában az első hegedűs pozíciójából vagy a csembaló mellől igazgatták. A pálca pedig egyáltalán nem volt elterjedt, helyette egy tekercs kottával vagy puszta kézzel vezényeltek.

amadeus-5-013238.jpg

A Varázsfuvola díszlete a filmben (Fotó/Forrás: Amadeus - film)

… és ez sem hiteles.

Az egyik jelenetben Mozart fiatalabb pályatársáról, Christoph Willibald Gluckről kijelenti, hogy „unalmas”, Händelről pedig, hogy nem szereti. Valójában mindkét zeneszerző rajongás tárgya volt Mozart számára.

Tom Hulce rengeteget gyakorolt

Napi négy-öt órát gyakorolt a zongoránál a Mozart szerepét játszó Tom Hulce, hogy hitelesnek tűnjön a vásznon. Noha rendelkezett zenei képzettséggel – olvasott kottát, gyerekként hegedülni tanult és kórusban énekelt –, még élethűbbé akarta tenni a billentyűk mellett forgatott jeleneteket. A film álarcosbál-jelenetében, amikor Mozart a hátán fekve játszik egy dallamot – akkor tényleg Hulce-t látjuk.

Hulce-nak volt még egy furcsa inspirációja: a hisztijeiről ismert teniszsztár, John McEnroe kirohanásait tanulmányozta videón.

amadeus_1-013233.jpg

Tom Hulce és F. Murray Abraham (Fotó/Forrás: Amadeus - film)

Valóságos rivalizálás folyt a két főszereplő között

A film ugyan túloz a kérdésben, de Mozart és Salieri riválisok voltak. Érdekes, hogy hasonló helyzet alakult ki a forgatáson is. Tom Hulce és F. Murray Abraham valamiféle féltékenységet éreztek a másikra. „Tom és Meg [Tilly, Konstanze megformálója] közel kerültek egymáshoz. Közös tréfáik lettek, amiken közösen nevettek. Engem kitaszítottak, és ez bántott” – emlékezett vissza később Abraham. – „Valami olyasfélét éreztem, amit Salieri érezhetett Mozart iránt. Amikor az élet és a film így együttjátszik, az egy rendező álma lehet.”

Bizarr klip készült a filmhez

A film finanszírozásában igazán nagy stúdió nem vett részt, így az Orion Pictures döntéshozói elhatározták, hogy kreatívak lesznek. És mi sem lenne alkalmasabb promóvideó az MTV fénykorában, mint egy klip, amelyben egyaránt felbukkan Bruce Springsteen, a Van Halen, a KISS, Michael Jackson, David Bowie és Madonna, hogy együtt táncoljanak Mozart nagy g-moll szimfóniájára?

Ez volt Neville Marriner egyetlen kikötése

Az Amadeus zenei felvételeit nem kisebb név, mint a klasszicizmus zenéjének egyik specialistája, Neville Marriner vezényelte. A karmesternek egy órája volt eldönteni, hogy vállalja-e a munkát, mikor egy New York-i repülőtéren találkozott Miloš Formannal és Saul Zaentz producerrel. Marriner vállalta, de ezzel felvétellel: egyetlen hangot sem változtatnak meg Mozart zenéjében.

5 őrült és zseniális sztori Mozartról

Kapcsolódó

5 őrült és zseniális sztori Mozartról

Wolfgang Amadeus Mozart géniusz volt, de nem a komoly, súlyos fajtából: néha úgy nyávogott, mint egy macska, fel-alá rohangált a házban, mint egy eszelős, és mocskos leveleket írt az unokahúgának. Milyen ember volt a marcipángolyók "reklámarca"?

10+1 színes adalék a Mozart-kultuszhoz

10+1 színes adalék a Mozart-kultuszhoz

Összegyűjtöttük, mi minden született a közelmúltban a kultusza nyomán, mi mindent adtak el Mozart nevével fémjelezve, milyen érdekességekre derült fény és megtaláltuk a legnagyobb rajongóját is.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.