Klasszikus

14 év korkülönbség

2004.05.11. 00:00
Ajánlom
Valószínűleg generációs problémáról van szó: másképp él bennem Mozart zenéje, mint a Bartók Vonósnégyes tagjaiban. Ennek persze semmi jelentősége. Annak viszont sajnos következményei vannak, hogy – úgy tűnik – Bogányi Gergely is mást gondol Mozartról, mint Bartókék: a g-moll zongoranégyes (K 478) szombat este a generációk között lévő szakadékról szólt. Brahms g-moll zongoranégyese (op. 25) aztán szerencsére bebizonyította, hogy ez a szakadék nem áthidalhatatlan.

A Bartók Vonósnégyes Mozart-játékát elsőként a G-dúr kvartett (K 387) előadásában élvezhette, aki tudta. Számomra nem is a folyamatosan rendkívül intenzív vibrátó tette nehezen hallgathatóvá a koncert első felét (s ez nem is Mozart privilégiuma Bartókék játékában), hanem az ettől talán nem független zenei értelmezés: hogy kezükben minden hang rendkívül tekintélyessé válik. Tekintélyes urakká, amilyenek ők maguk. Pedig a 18. századi zenének általában nem igazán tesz jót, Mozarténak pedig különösen kárára válik ez a görcsös igyekezet. Attól, hogy minden hang fontos, még nem kell minden hangnak jelentősnek is lennie.

A G-dúr kvartett zseniális záró fúgájában – mely koncentráltságában és formai leleményében a Jupiter-szimfónia fináléjának egyenrangú elődje – az egyenletes, hosszú értékekből felépülő fúgatéma nem alkotott ívet, hanem darabokra esett: öt szépen megformált, különálló hang követte egymást, csak épp zeneileg nem történt semmi. Nem derült ki, hogy a kezdő hangból miért épp a téma záró hangja felé tartunk, s miért épp a közbeeső három hangon keresztül. A menüettből hiányoztak számomra az erős kontrasztok, a lassútétel csúcspontjait alig hallottam a hangképzéstől, s a kezdőtétel varázslatos polifóniáját – ezt a mesterien megszerkesztett hajszálér-hálózatot – is felülírta a vastag vonóshangzás érdekében kifejtett balkéz-munka.

Pedig a Bartók Vonósnégyes lenyűgöző kamaraegyüttes: tagjai folyamatosan figyelnek egymásra, hallgatják és hallják egymást, nem csak a koncert alatt, de immár negyvennégy éve. S talán ennek a hosszú időnek is köszönhető, hogy Mozartjuk némiképp merev, lekerekített s kevéssé parázsló. Kíváncsian vártam, hogy a kvartett alapítása (!) után 14 évvel született Bogányi Gergely hogyan képes beilleszkedni e két generációval idősebb társaságba, s hogy mi lesz a g-moll zongoranégyessel. A mozarti dramaturgia mindenesetre csodálatosan működött: a zongora valóban elkülönült a három vonós hangszertől, sokszor azonban az volt az érzésem, hogy nem egyszerűen elkülönül tőlük, hanem más nyelven beszél ugyanarról. Bogányi folyamatosan változó színű játéka és plasztikus hangképzése csak ritkán illett az egy tónusú, s szinte mindig dús vonóshangzáshoz.

A szünetet követő Brahms g-moll zongoranégyesben aztán szerencsésen találkoztak színek, hangvételek és generációk. A komoran érzelmes nyitótétel fájdalma, pátosza és mesteri szerkesztése, a varázslatos Intermezzo szordinált suhogása, az Andantéból sugárzó férfias erő csodálatosan megszólalt, s bár elsőre is magával ragadó volt a záró Rondo lendülete, érdemes volt ráadásként még egyszer eljátszani. A három nagyszerű idősebb zenészt mintha megbabonázta volna Bogányi: a koncert végén négy fiatalember állt fel meghajolni.

(Zeneakadémia, 2004. május 8. szombat 19:30; Bartók vonósnégyes, Bogányi Gergely – Mozart: G-dúr vonósnégyes (K 387), g-moll zongoranégyes (K 478), Brahms: g-moll zongoranégyes (op. 25)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Klasszikus ajánló

Sok Bachot hallhat majd a Veszprémi Régizenei Napokon

Idén is a veszprémvölgyi jezsuita templom lesz a Veszprémi Régizenei Napok helyszíne, ami július 22-én kezdődik, és öt napon át tart.
Klasszikus ajánló

Beethoven Tajvanon

Tajpeji zenekar érkezik a Duna Palotába, hogy Beethoven Sors-szimfóniája mellett klasszikus tajvani zeneszerzők műveiből játszanak.
Klasszikus orgona

Egy este a hangszerek királynőjével: jön az Orgonák Éjszakája

Első alkalommal lesz olyan, hogy Orgonák Éjszakája. Mégpedig július 20-án, országszerte, és a Filharmónia Magyarország szervezésében.
Klasszikus ajánló

Légy világsztárok tanítványa!

A Fesztivál Akadémia egyik elsődleges célja a jövő muzsikusainak nevelése, ezért a programok között központi szerepet kapnak az előadások, a mesterkurzusok és a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny. A verseny július 17-én kezdődik, és a nagyközönség számára is nyitott.