Klasszikus

14 év korkülönbség

2004.05.11. 00:00
Ajánlom
Valószínűleg generációs problémáról van szó: másképp él bennem Mozart zenéje, mint a Bartók Vonósnégyes tagjaiban. Ennek persze semmi jelentősége. Annak viszont sajnos következményei vannak, hogy – úgy tűnik – Bogányi Gergely is mást gondol Mozartról, mint Bartókék: a g-moll zongoranégyes (K 478) szombat este a generációk között lévő szakadékról szólt. Brahms g-moll zongoranégyese (op. 25) aztán szerencsére bebizonyította, hogy ez a szakadék nem áthidalhatatlan.

A Bartók Vonósnégyes Mozart-játékát elsőként a G-dúr kvartett (K 387) előadásában élvezhette, aki tudta. Számomra nem is a folyamatosan rendkívül intenzív vibrátó tette nehezen hallgathatóvá a koncert első felét (s ez nem is Mozart privilégiuma Bartókék játékában), hanem az ettől talán nem független zenei értelmezés: hogy kezükben minden hang rendkívül tekintélyessé válik. Tekintélyes urakká, amilyenek ők maguk. Pedig a 18. századi zenének általában nem igazán tesz jót, Mozarténak pedig különösen kárára válik ez a görcsös igyekezet. Attól, hogy minden hang fontos, még nem kell minden hangnak jelentősnek is lennie.

A G-dúr kvartett zseniális záró fúgájában – mely koncentráltságában és formai leleményében a Jupiter-szimfónia fináléjának egyenrangú elődje – az egyenletes, hosszú értékekből felépülő fúgatéma nem alkotott ívet, hanem darabokra esett: öt szépen megformált, különálló hang követte egymást, csak épp zeneileg nem történt semmi. Nem derült ki, hogy a kezdő hangból miért épp a téma záró hangja felé tartunk, s miért épp a közbeeső három hangon keresztül. A menüettből hiányoztak számomra az erős kontrasztok, a lassútétel csúcspontjait alig hallottam a hangképzéstől, s a kezdőtétel varázslatos polifóniáját – ezt a mesterien megszerkesztett hajszálér-hálózatot – is felülírta a vastag vonóshangzás érdekében kifejtett balkéz-munka.

Pedig a Bartók Vonósnégyes lenyűgöző kamaraegyüttes: tagjai folyamatosan figyelnek egymásra, hallgatják és hallják egymást, nem csak a koncert alatt, de immár negyvennégy éve. S talán ennek a hosszú időnek is köszönhető, hogy Mozartjuk némiképp merev, lekerekített s kevéssé parázsló. Kíváncsian vártam, hogy a kvartett alapítása (!) után 14 évvel született Bogányi Gergely hogyan képes beilleszkedni e két generációval idősebb társaságba, s hogy mi lesz a g-moll zongoranégyessel. A mozarti dramaturgia mindenesetre csodálatosan működött: a zongora valóban elkülönült a három vonós hangszertől, sokszor azonban az volt az érzésem, hogy nem egyszerűen elkülönül tőlük, hanem más nyelven beszél ugyanarról. Bogányi folyamatosan változó színű játéka és plasztikus hangképzése csak ritkán illett az egy tónusú, s szinte mindig dús vonóshangzáshoz.

A szünetet követő Brahms g-moll zongoranégyesben aztán szerencsésen találkoztak színek, hangvételek és generációk. A komoran érzelmes nyitótétel fájdalma, pátosza és mesteri szerkesztése, a varázslatos Intermezzo szordinált suhogása, az Andantéból sugárzó férfias erő csodálatosan megszólalt, s bár elsőre is magával ragadó volt a záró Rondo lendülete, érdemes volt ráadásként még egyszer eljátszani. A három nagyszerű idősebb zenészt mintha megbabonázta volna Bogányi: a koncert végén négy fiatalember állt fel meghajolni.

(Zeneakadémia, 2004. május 8. szombat 19:30; Bartók vonósnégyes, Bogányi Gergely – Mozart: G-dúr vonósnégyes (K 387), g-moll zongoranégyes (K 478), Brahms: g-moll zongoranégyes (op. 25)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Ha sztrájkolunk, ha lejjebb kapcsolunk, nem lesz magyar operaéneklés” – interjú Ókovács Szilveszterrel

Új évadról, sztrájkról, szereposztásokról és az Eiffel Műhelyházról is kérdeztük Ókovács Szilveszter főigazgatót, aki azt is elárulta, mit gondol az elmúlt időszak néhány olyan kínos ügyéről, amit felkapott a sajtó.
Klasszikus

Elhunyt Fekete Győr István

A Magyar Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett zeneszerző, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola zeneszerzés tanára 88 éves volt.
Jazz/World

Fedél nélkül – Simon Kornél zenekara ad koncertet a 6SZÍN-ben

Simon Kornél és Tótváradi Zsolt szerzőpáros együttese, a Boughris május 30-án tartja meg bemutatkozó estjét a terézvárosi játszóhelyen. A zenekar átmenetet képez a Pink Floyd és John Mayer stílusa között. 
Plusz

Ugorjon fejest a szabadtéri szezonba a júniusi Fidelióval!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a 2024. júniusi Fidelio. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Színház

Nemzetközi fesztiválok a Karinthy Színházban

Június 4-én és 5-én a Nemzetközi Történetmesélő Fesztiválon, június 8-án pedig az I. Karinthy New Wave Festivalon találkozhat a közönség nemzetközileg elismert művészekkel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Fekete Győr István

A Magyar Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett zeneszerző, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola zeneszerzés tanára 88 éves volt.
Klasszikus ajánló

Martha Argerich, Mischa Maisky és Fazil Say is fellép a 10. Cziffra Fesztiválon

A 2025-ben 10. jubileumát ünneplő Cziffra Fesztivál különösen gazdag programkínálattal várja az érdeklődőket. A mintegy 40 eseményt számláló ünnepi hangversenysorozat ősszel, Cziffra György születésnapjához kapcsolódóan indul Oslóban, Budapesten és Londonban.
Klasszikus hír

Idén is tíz fiatal kapott Junior Prima Díjat a klasszikus, a könnyűzene és a jazz területéről

A május 15-én a Magyar Zene Házában tartott ünnepélyes díjátadón tíz harminc év alatti kiemelkedő művészt díjaztak, akik az elismerés mellett hárommillió forint támogatásban is részesülnek.
Klasszikus hír

Rangos elismerést kapott egy francia magazintól a Budapesti Fesztiválzenekar Eroica-lemeze

„Igazi mérföldkőhöz értünk a mű lemezfelvételeinek történetében” – fogalmazott a Diapason magazin kritikusa indoklásában. A BFZ lemezéről korábban a nemzetközi kritikai visszhang is elismerően szólt.
Klasszikus ajánló

Schiff András is fellép május végén Kismartonban

A bécsi klasszika és Joseph Haydn kompozícióinak bölcsője, az Esterházy-kastély 2024-ben, az Esterházy alapítványok megalapírásának 30., jubileumi évében az évfordulóhoz méltó programokkal és kitárt kapukkal várja a klasszikus zene szerelmeseit. Így lesz ez májusban és júniusban is.