Klasszikus

14 év korkülönbség

2004.05.11. 00:00
Ajánlom
Valószínűleg generációs problémáról van szó: másképp él bennem Mozart zenéje, mint a Bartók Vonósnégyes tagjaiban. Ennek persze semmi jelentősége. Annak viszont sajnos következményei vannak, hogy – úgy tűnik – Bogányi Gergely is mást gondol Mozartról, mint Bartókék: a g-moll zongoranégyes (K 478) szombat este a generációk között lévő szakadékról szólt. Brahms g-moll zongoranégyese (op. 25) aztán szerencsére bebizonyította, hogy ez a szakadék nem áthidalhatatlan.

A Bartók Vonósnégyes Mozart-játékát elsőként a G-dúr kvartett (K 387) előadásában élvezhette, aki tudta. Számomra nem is a folyamatosan rendkívül intenzív vibrátó tette nehezen hallgathatóvá a koncert első felét (s ez nem is Mozart privilégiuma Bartókék játékában), hanem az ettől talán nem független zenei értelmezés: hogy kezükben minden hang rendkívül tekintélyessé válik. Tekintélyes urakká, amilyenek ők maguk. Pedig a 18. századi zenének általában nem igazán tesz jót, Mozarténak pedig különösen kárára válik ez a görcsös igyekezet. Attól, hogy minden hang fontos, még nem kell minden hangnak jelentősnek is lennie.

A G-dúr kvartett zseniális záró fúgájában – mely koncentráltságában és formai leleményében a Jupiter-szimfónia fináléjának egyenrangú elődje – az egyenletes, hosszú értékekből felépülő fúgatéma nem alkotott ívet, hanem darabokra esett: öt szépen megformált, különálló hang követte egymást, csak épp zeneileg nem történt semmi. Nem derült ki, hogy a kezdő hangból miért épp a téma záró hangja felé tartunk, s miért épp a közbeeső három hangon keresztül. A menüettből hiányoztak számomra az erős kontrasztok, a lassútétel csúcspontjait alig hallottam a hangképzéstől, s a kezdőtétel varázslatos polifóniáját – ezt a mesterien megszerkesztett hajszálér-hálózatot – is felülírta a vastag vonóshangzás érdekében kifejtett balkéz-munka.

Pedig a Bartók Vonósnégyes lenyűgöző kamaraegyüttes: tagjai folyamatosan figyelnek egymásra, hallgatják és hallják egymást, nem csak a koncert alatt, de immár negyvennégy éve. S talán ennek a hosszú időnek is köszönhető, hogy Mozartjuk némiképp merev, lekerekített s kevéssé parázsló. Kíváncsian vártam, hogy a kvartett alapítása (!) után 14 évvel született Bogányi Gergely hogyan képes beilleszkedni e két generációval idősebb társaságba, s hogy mi lesz a g-moll zongoranégyessel. A mozarti dramaturgia mindenesetre csodálatosan működött: a zongora valóban elkülönült a három vonós hangszertől, sokszor azonban az volt az érzésem, hogy nem egyszerűen elkülönül tőlük, hanem más nyelven beszél ugyanarról. Bogányi folyamatosan változó színű játéka és plasztikus hangképzése csak ritkán illett az egy tónusú, s szinte mindig dús vonóshangzáshoz.

A szünetet követő Brahms g-moll zongoranégyesben aztán szerencsésen találkoztak színek, hangvételek és generációk. A komoran érzelmes nyitótétel fájdalma, pátosza és mesteri szerkesztése, a varázslatos Intermezzo szordinált suhogása, az Andantéból sugárzó férfias erő csodálatosan megszólalt, s bár elsőre is magával ragadó volt a záró Rondo lendülete, érdemes volt ráadásként még egyszer eljátszani. A három nagyszerű idősebb zenészt mintha megbabonázta volna Bogányi: a koncert végén négy fiatalember állt fel meghajolni.

(Zeneakadémia, 2004. május 8. szombat 19:30; Bartók vonósnégyes, Bogányi Gergely – Mozart: G-dúr vonósnégyes (K 387), g-moll zongoranégyes (K 478), Brahms: g-moll zongoranégyes (op. 25)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Franz Kafka életéről készített filmet Agnieszka Holland

Az Oscar-jelölt lengyel rendező Franz című filmjének előzetesét a napokban zajló Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be először. Cikkünkben megtekinthető a videó!
Színház

15 sor színház: Sirály

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás az Apertúra Sirály című előadásáról szól. Sirály kritika. 15 sor színház.
Plusz

Kortárs zenei ősbemutatók és színházi különlegességek várnak az Óbudai Társaskör fesztiválján

Ötödik alkalommal rendezi meg a Társaskör az Óbudai Hang-mű-helyt. A szeptember 17-én induló, kéthetes programsorozatban egy színmű magyarországi bemutatója, hét kortárs zenei ősbemutató is helyet kap, és közel hatvan művész lép színpadra.
Plusz

Az élmények harmóniája – jön a 34. Zempléni Fesztivál

A sokszínűség és a kulturális turizmus eseménysorozata idén immár 34. alkalommal várja közönségét augusztus 8–17. között. A fesztivál célja, hogy sokszínű programjaival felhívja a figyelmet a régió történelmi és kulturális értékeire.
Tánc

Eltáncolt szenvedélytörténet – A skarlát betű a Városmajorban

A Győri Balett hosszú évek óta szinte sorozatban foglalkozik női sorsokkal a színpadon. A Városmajor közönsége augusztus 8-án a világirodalom egyik legismertebb házasságtörő asszonyának sorsával ismerkedhet meg – a tánc nyelvén.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

„A klasszikus zene által jobb hellyé válhat a világ” – 50 kistelepülésen ad koncertet a Concerto Budapest

A Concerto Budapest idén év végéig összesen ötven településre viszi el a klasszikus zene élményét a Petőfi Kulturális Program részeként, a Mozart Planet címet viselő koncertsorozat keretében.
Klasszikus hír

Ismeretlen Satie-műveket rögzítettek lemezre

Az éppen száz éve elhunyt francia zeneszerző huszonhét sosem hallott alkotása került elő könyvtárakból és magángyűjteményekből. A műveket most bárki meghallgathatja Alexandre Tharaud zongorista és Nemanja Radulović hegedűművész lemezén.
Klasszikus hír

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Klasszikus hír

Indul a 3. Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny

Három kontinens 26 országából összesen 110 jelentkezés érkezett a debreceni Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Versenyre, melynek keretében ezúttal a fiatal kürt-, trombita- és harsonaművészek mérhetik össze tudásukat.
Klasszikus ajánló

Elérhetőek a jegyek az MRME koncertjeire

A Magyar Rádió Művészeti Együttesei a különleges, tiszta hangzás mellett a hazai, valamint nemzetközi karmesterek és szólisták legjobbjait hozza el, továbbá az ígéretét annak, hogy minden koncert a zene varázsát nyújtja majd a közönségnek.