Klasszikus

144 éve született Alekszandr Nyikolajevics Szkrjabin

2016.01.06. 14:20
Ajánlom
Az orosz zeneszerző, zongoraművész 1872. január 6-án született Moszkvában.

Anyja kiváló zongorista volt. Még nem töltötte be első életévét, amikor anyja elhunyt tüdőbajban. Nem sokkal ezután apja Törökországba utazott diplomáciai megbízatással, a gyereket pedig nagyanyjára és nagynénjére hagyta. Az apa újranősült, aminek révén az egyke Alekszandernek hirtelen több féltestvére is lett.

Alekszandr Szkrjabin

Alekszandr Szkrjabin

Ljubov nagynénje tanította először zongorázni a visszahúzódó, koravén fiút, aki közben a katonai akadémián is végzett. Emellett zenét tanult Nyikolaj Zverevnél, aki rajta kívül még egy sor tehetséggel foglalkozott, többek között Rachmaninovval is, akivel szoros barátságot kötött. 1885-ben Tanyejev zeneszerzés-növendéke lett, 1888-ban beiratkozott a moszkvai konzervatóriumba. Szkrjabin hamarosan neves zongoristává vált, annak ellenére, hogy kicsik voltak a kezei, amivel alig tudta átfogni az oktávot.

Művei

Szkrjabin műveinek stílusára kezdetben főleg Chopin hatott. Sajátos életszemlélete, a misztikus tanok iránti érdeklődés, majd azok hirdetése egyre jobban kihatottak zeneszerzői tevékenységére, egyre bonyolultabbá tették darabjait. Hozzájárult még ehhez, hogy szinesztéziája volt, aminek következményeként a hangokhoz színek és fények társultak számára: minden hangnak megfelelt egy konkrét szín (árnyalat). Ezeket a megfelelőségeket színkörökben és a zongorabillentyűk színezésével szokás ábrázolni. Stílusát a szélsőséges kromaticizmus jellemzi. Désir című zongoradarabjában eljut a politonalitás és az atonalitás határáig.

A szigorú gyakorlás miatt (Liszt Don Juan fantáziáját és Balakirev Iszlaméjét tanulta) jobb keze súlyosan sérült (ekkor már Joszif Levin tanítványa volt), és az orvos semmi jóval nem kecsegtette. Erre írt egy nagyszabású darabot (f-moll szonáta), könyörgésül Istennek és a sorsnak.

Meggyógyult, zongoraművészi oklevelét 1892-ben kitüntetéssel nyerte el. Érdekesség, hogy zeneszerzésből nem kapott oklevelet, mert a vizsgáit rendszeresen elmulasztotta, ráadásul zeneelméletből igen gyenge eredményei voltak. 1894-ben adta első nyilvános zongoraestjét Szentpétervárott, ez alkalommal néhány saját kompozícióját is bemutatta. Bjelajev kiadó felfigyelt rá és vállalkozott anyagi támogatására, valamint eddig írt műveinek kiadására. Oroszországban és Európában koncertezett, a hangversenyeken saját művein kívül főleg Chopin, Liszt és Schumann darabjait játszotta. Koncertkörútjának csúcsa a kiemelkedő sikerű párizsi hangverseny volt 1898-ban.

Itt jelent meg először mellette felesége, Vera Ivanovna Iszakovics. 1897-tól 1903-ig a moszkvai konzervatórium zongoraprofesszora. Ebben az időszakban komponálta Op. 8-as etűd-sorozatát, hasonló nagyságú prelűd-ciklusát, három zongoraszonátáját és egyetlen zongoraversenyét. Később évekig külföldön élt és utazott (Franciaország, Olaszország, Svájc, Belgium, Észak-Amerika). Szkrjabinnak több gyermeke is született, de ez nem gátolta abban, hogy elhagyja családját, és viszonyt kezdjen az őt csodáló tanítványával, Tatyjana Fjodorovna Schloezerrel.

A válás későbbi, 1904-es svájci utazásukkor derült ki, ahova már nem a feleségével utazott. Ekkor fordult a szimfonikus művek felé. 1900-ban mutatták be I. szimfóniáját, amely hat tételre tagozódik, és zárótételében a kórus Szkrjabin saját szövegét énekli a művészet dicsőségéről. Ebben az időszakban misztikus-filozofikus gondolatok foglalták el figyelmét, ami egyre inkább elszigetelte a napi valóságtól, és gyakran hosszas, intellektuális, elvont jellegű polémiákba bonyolódott. Miszticizmusa révén zenei alkotásai bonyolultabbá, nehezen követhetővé, egyre összetettebbekké és disszonánsabbakká váltak. Az extázis költeménye, terjedelmes saját szövegére készült zenekari kompozíciója, amely tulajdonképpen 4. szimfóniájának számít. 1910-től ismét Moszkvában tevékenykedett, és megírta utolsó 5. rendkívül sűrű szövetű és drámai hatású zongoraszonátáját. Bjelajev halála után Serge Koussevitzky lett a zeneszerző pártfogója, az ő számára írta, Prometheus (A tűz költeménye) című utolsó szimfóniáját. Koncerten 1915-ben lépett fel utoljára Szentpétervárott, és még ebben az évben elhunyt. Mindössze 43 éves volt.

Jevgenyij Kiszin Szkrjabin koncertjéről itt irtunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Klasszikus építészet

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus ajánló

Kocsis Krisztián is fellép a Balatonnál

A MOL által támogatott tehetségek, illetve Kovács Gergely, Érdi Tamás és Kocsis Krisztián ingyenesen látogatható koncertjeivel folytatódik a Klassz a pARTon! fesztivál.