Szilárda

Világzenei csemegék

2003.03.12. 00:00

Programkereső

Ha minden igaz, rendkívüli élményben lesz részük azoknak, akik április 9-én elmennek a Petőfi Csarnokba, hogy meghallgassák a Gotan Project és Taraf de Haidouks zenekarok koncertjét (plusz az előzenekarként fellépő Szilvási Gypsy Folk Band muzsikáját.)

Cigányzene, tangó, dub… Igazi multikulti. Hogy mi a közös ezekben a zenekarokban? Tulajdonképpen semmi, mégis nagyon sok minden. Mindkét zenekar a világ legnagyobb fesztiváljainak sztárja, s, mint a budapesti koncertet szervező A38 sajtóanyaga állítja, valószínű, hogy 2003 nyarán minden magára valamit adó rendezvény fellépteti legalább egyikőjüket. Közös bennük az is, hogy mindkét zenekar megnyerte a legrangosabb világzenei díjat, a BBC Radio World Music díját, két egymást követő évben.

A francia-argentin Gotan Project a XXI. század tangóját hozza Budapestre. A párizsi elektronikus színtér egyike Európa legtöbb érdekességet produkáló műhelyeinek. Az igazán multikulturális városból indult ki a St Germain project, errefelé lett híres Manu Chao, és szintén innen indult az a produkció is, ami lassan három éve tartja lázban Európát. A Gotan Project szülőatyja Philippe Cohen Solal producer. Az alapkoncepció szerint a legjobb tangózenészek közreműködésével valami egészen új zenei hangzást hoznak létre ötvözve a tangó, a dub és a funky elemeit a modern elektronikus zenei eszközökkel (maga a Gotan szó a tangó farncia szleng elnevezése). A nagylemezen egyébként hallható a hetvenes évek kultuszfilmjévé vált Utolsó tangó Párizsban főcímdalának egy feldolgozása is.

Párizs és a tangó kapcsolata persze nem előzmények nélküli. A hetvenes években a szélsőjobboldali junta elől az argentin muzsikusok legjava külföldön, így jelentős részben Párizsban talált új otthonra, ahol az argentin tango az ötvenes évek óta meg-megújuló reneszánszát éli. Az emigránsok krémjéből is kiemelkedik Eduardo Makaroff, aki évtizedek óta Párizsban él. A producer Philip Cohen Solal-lal évek óta tervezik a közös munkát, de erre a 2000-ben megjelent első Gotan Project kislemezig várniuk kellett. A váratlan sikerű bemutatkozó kislemez után sorra jöttek ki az újabbak, és rövid időn belül a vájtfülű DJ-k kedvencei lettek. A sztár DJ-k azóta sorban állnak, hogy remixeket készíthessenek, és alig akad olyan DJ szett mostanában, ahol ne csendülne fel valamelyik slágerük. A 2001 októberében megjelent La Revancha del tango nagylemez hihetelen népszerűségnek örvend szerte Európában. Ez idő alatt több mint félmillió példány fogyott belőle, a koncertek teltházat vonzanak szerte a kontinensen, sőt a legtöbbjükre már hónapokkal előtte elővételben elfogynak a jegyek. Sikerükre jellemző, hogy a legjobb DJk remixelik zenéjüket Peter Krudertől Tom Middletonig.

A dolog persze egyáltalán nem meglepő, hiszen az utóbbi idők egyik legigényesebb színpadi produkciójáról van szó. 12 művész - zenész és táncos - működik közre a koncerteken, argentinok és franciák. Idén a Gotan Project megnyerte a BBC Radio World Music Díját a "legjobb új zenekar" kategóriában (díjkiosztó: 2003. március 24., London).

Ami a romániai T a r a f d e H a i d o u k s együttest illeti, az A38 beharangozója elmeséli, hogy a romániai Clejani nevű kis település lakói 1990 óta kerültek be a zenei köztudatba két belga zenész segítségével, akik "szerelembe estek" zenéjükkel. A név szó szerint azt jelenti: "a tiszteletreméltó útonállók zenekara". A tucatnyi hegedűs, harmonikás, gitáros, nagybőgős olyan briliáns virtuóz hangszerein, az énekesek pedig olyan forró hangulatot képesek teremteni, hogy az 1995-ben megjelent lemezüket az év világzenei produkciójának választották, majd 2002-ben a BBC Rádió World Music díját is elnyerték a "legjobb Európai zenekar" kategóriában, megelőzve a szintén közismert Manu Chao-t. Európa legszínvonalasabb helyszíneinek, fesztiváljainak kedvencei. Népszerűségüket jellemzi, hogy Johnny Depp amerikai filmsztár privát partijára hívta meg őket Hollywoodba. Ő egyébként a Taraf de Haiduks tiszteletbeli tagja.

Nincs még egy olyan zenekar, amelyiket ennyire lehetne szeretni. Anélkül autentikus, hogy poros lenne, anélkül érzelmes, hogy érzelgős lenne. Mindenféle marketingturbózástól mentes: a zenészek ennyi erővel játszhatnának egy kocsmában is, mégis zseniális, ütős, színpadi produkció zseniális, elementárisan tehetséges zenészekkel. Pocakos, korosodó énekesük, ha meglát egy jó csajt az első sorban táncolni, gondolkodás nélkül lejön a színpadról, és beáll bulizni. A Taraf alapító nagy öregje, Neacsu sajnos tavaly szeptemberben meghalt, jellegzetes, kaparós hangján előadott, Ceausescut átkozó dalát és lószőrrel húzott hegedűszólóit már nem hallhatjuk többé – tudhatjuk még meg a Wizart.hu információiból.

A Szilvási Gipsy Folk Band autentikus magyar cigányzenét és saját dalokat is játszik. A zenekar a közelmúltban megújult. Új formációban, harmonikával, bőgővel kiegészülve lépnek fel. Az „igazi VIII. kerületi városi cigányzenekar”, ezen az estén új műsort mutat be. Vezetőjük, Szilvási István legutóbb, a Gödörben a következőkkel köszöntötte a közönségét: „Testvéreim, innen fentről úgy néztek ki, mint a cigányok.” Szóval még humoruk is van.