Lázár, Olimpia

Miller a Millenárison

2003.10.18. 00:00

Programkereső

Néha huzamosabb időre elfogynak Budapestről a dzsessz világsztárjai, mostanában azonban jócskán elkényeztetik koncertjeikkel a rajongókat. Október 16-án Victor Bailey játszott a Petőfi Csarnokban, négy nappal később a szaxofon három tenorjaként aposztrofált Michael Brecker, David Liebman és Joe Lovano lép fel a kongresszusi központban, 22-én pedig a basszusgitáros, basszusklarinétos Marcus Miller hallható a Millenáris Teátrum színpadán.

Aki kicsit is ismeri Marcus Millert, tudja: a dzsessz és a funk húzós, feszes ötvözetére számíthat, pontos, dögös zenére, olyan koncertre, amely a szervezők ígérete szerint az ősz legnagyobb zenei eseménye lesz. Marcus Miller legmaradandóbb dobása a Tutu című lemez volt, amelyet ugyan általában a néhány éve elhunyt legendás trombitás, Miles Davis albumaként és sikereként tartanak számon, ám amelynek producere Miller volt, és amelyen ő játszotta föl (a trombitaszólók kivételével persze) valamennyi hangszerszólamot!

A Tutut azonban megelőzte egy és más.

Marcus Miller Brooklynban született, majd New York Queens és Jamaica negyedében tanulta meg, mi is az élet. Édesapja több hangszeren is játszott, másod-unokatestvére, Wynton Kelly pedig korának egyik legjobb dzsesszzongoristája volt. Nem csoda, hogy Marcus is muzsikálni kezdett, előbb a soul és a rhythm and blues érdekelte, klarinétozott, szaxofonozott, nem sokkal később basszusgitárt akasztott a nyakába, és a dzsessz felé fordult. Kisebb együttesekben játszott, ha nem volt fellépése, akkor utcazenészekkel örömzenélt a parkokban hajnalig.

A kisebb csapatokat rangos dzsessz-zenekarok követték, és most itt hosszasan illene sorolni, kik mellett tűnt fel pályafutása során. Inkább csak illusztrációként: együtt játszott a Return to Forever dobosával, Lenny White-tal, Aretha Franklinnel, Buddy Richcsel, Dave Grusinnel, David Sanbornnal vagy Bob Jamesszel. De mindenekelőtt és -felett Miles Davisszel, együttműködésük csúcspontja pedig a már említett és immár legendás Tutu, melynek sikere után Marcus Miller az amerikai zene- és filmipar csillaga lett, akit szívesen látnak a földkerekség bármely nagy dzsesszfesztiválján, dzsesszklubjában. Aki immár Grammy-díjas zeneszerző, producer.

Vasvári Pál, aki a Millenáris dzsesszprogramjaiért felelős (és aki mellesleg maga is kitűnő basszgitáros), úgy véli: nem túlzottan érdekes ma már olyan zenekarokat felléptetni, akik azt próbálják elhitetni a közönséggel, hogy 1959-ben, Harlemben járunk, és minden muzsikus nagyon szomorú. Az elmúlt évben a Millenáris színpadán megfordult sztárok, azaz John Scofield, Joe Zawinul, Bill Frisel, Mike Stern és a többiek már elég egyértelműen jelezték, hogy a Millenáris a kortárs dzsesszművészet értékeit szeretné megmutatni a magyar közönségnek. Márpedig, ha így van, akkor Marcus Miller, aki manapság a legkeresettebb, legnagyobb csillagok egyike, kihagyhatatlan a sorból.