Alfréd

Francia Erkel, magyar Offenbach

2004.03.09. 00:00

Programkereső

Magyar–francia zenés színházi koprodukciók lehetőségéről tárgyalt Budapesten és Szegeden Raymond Duffaut, az Avignoni Operaház és a világhírű Chorégies d’Orange fesztivál művészeti igazgatója. Az ilyen kezdeményezések a magyar repertoár nemzetközi megismertetését és a fiatal énekesek pályakezdését is segíthetik.

Raymond Duffaut Európa-szerte elismert kulturális menedzser, a koprodukciós együttműködés szakértője. Az eredetileg jogi végzettségű Duffaut az 1970-es évek elejétől Avignon város kulturális tanácsnokaként, illetve az avignoni fesztivál főtitkáraként tevékenykedett, majd több mint húsz éven át igazgatta az Avignoni Operaházat. 2002-ben az ügyvezetést ugyan átadta, de művészeti kérdésekben továbbra is ő dönt a Franciaország vezető dalszínházai közé tartozó avignoni teátrumban. Duffaut másik nagy "projektje" a Chorégies d’Orange fesztivál, amit 1982 óta igazgat, s az ő munkájának is köszönhető, hogy a több mint 140 éves múlttal rendelkező fesztivált újra a legrangosabb európai szabadtéri zenei programok között jegyzik. A Chorégies érdekessége, hogy a kitűnő akusztikájú, 8500 néző befogadására alkalmas színházat egy római kori arénából alakították ki. Orange-ban egyébként ma már nemcsak operákat játszanak, hanem oratórium-előadásokat, szimfonikus zenekari koncerteket is tartanak.

A neves zenés színházi szakembert az Armel Produkció és Sajtóiroda hívta meg Magyarországra, amely a magyar–francia kulturális kapcsolatok élénkítését, s ezen belül koprodukciók létrehozását tekinti feladatának. Raymond Duffaut a Magyar Hírlapnak elmondta: az általa vezetett opera és fesztivál úgynevezett stagione rendszerben működik, vagyis a létrehozott produkciókat egy bizonyos ideig sorozatban játsszák, majd leveszik a műsorról. (Ennek ellentéte a repertoárszínház – így működik a Magyar Állami Operaház is –, ahol bizonyos darabok folyamatosan műsoron maradnak.) "A stagione rendszerben természetes, hogy nincs állandó társulat, hanem vendégművészekkel dolgozunk, sőt időről időre komplett produkciókat is megvásárolunk. Számos nyugat-európai társulattal alakítottunk ki kölcsönös művészi és anyagi előnyökön alapuló együttműködést, de Kelet-Európában eddig ilyen kapcsolataink nem voltak. A magyar zenekultúrát régóta nagyra becsülöm, nem véletlen, hogy a régióban az első utam éppen ide vezetett" – magyarázza Duffaut. Tárgyalásait biztatónak nevezte, de azt is hozzátette, hogy az általa vezetett opera és fesztivál gondosan megtervezett programja miatt francia–magyar zenés színházi koprodukció legkorábban két-három év múlva jöhet létre. Konkrét tervek még nincsenek, de Duffaut számára fontos lenne, hogy az együttműködés Erkel, Bartók, Kodály, Kálmán Imre, Lehár Ferenc művészetének franciaországi népszerűsítését is szolgálja, és fordítva: azt is szeretné, hogy a magyar publikum jobban megismerje Meyerbeer, Gounod, Bizet vagy Offenbach alkotásait. Ennek a kulturális "csereprogramnak" az is fontos eleme, hogy tehetséges pályakezdő énekesek számára biztosítja a külföldi bemutatkozás lehetőségét. Duffaut nemcsak a magyarországi, hanem más koprodukciók vonatkozásában is egyesületet alapított, amely elnyerte a párizsi külügyminisztérium támogatását.

Duffaut magyarországi programja során Bán Teodórával, a Szabad Tér Színház Kht. közelmúltban kinevezett igazgatójával; Fülöp Attilával, a Magyar Állami Operaház ügyvezető igazgatójával; Kerényi Miklós Gáborral, a Budapesti Operettszínház igazgatójával; Székhelyi Józseffel, a Szegedi Nemzeti Színház igazgatójával és Bátor Tamással, a Miskolci Operafesztivál Kht. igazgatójával is találkozott. Bán Teodóra a Magyar Hírlapnak elmondta: elképzelhető, hogy a Chorégies d’Orange és a Margitszigeti Szabadtéri Színpad között egyfajta "testvérfesztiváli" kapcsolat jön létre. "Egységes arculatú nyári fesztivált szeretnénk létrehozni a Margitszigeten, amelynek nemcsak a színvonala, hanem a megjelenés korszerűsége, a hatékony reklám is megfelel az európai elvárásoknak. Ebben döntő szerep juthat a francia–magyar koprodukcióknak" – mondja Bán Teodóra.