Géza

Afroamerikai történetek

2004.03.19. 00:00

Programkereső

Rendkívül ritkán láthatunk Budapesten amerikai afrotánctársulatokat: ezek, a rendszerint tudatosan etnikai alapon szerveződött formációk, az afroamerikai kultúra kiemelkedő képviselői vitalitásukkal, erejükkel, művészeik hasonlíthatatlan tehetségével vívták ki maguknak a figyelmet. A Trafó – Kortárs Művészetek Háza Az Óperencián túl… címet viselő sorozata első bemutatkozójaként Ronald K. Brown társulatát, az Evidence-t hívta meg. Brown első ízben lép fel Magyarországon, ahol afroamerikai társulat egy évtizede járt utoljára.

Az amerikai kultúra szerves része a fekete, „african-american” tradíció, elég csak a gospelzenére, James Baldwin regényeire, a rapre vagy akár napjaink fekete filmművészetére gondolni. Kevésbé közismert azonban, hogy a kortárs táncban is létezik egy, erre a hagyományra épülő nyelv. Elsőként Alvin Ailey táncos-koreográfus vált világhírűvé kizárólag afro-amerikai táncosokból álló társulatával. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Trafó meghívására Budapestre látogató Ronald K. Brown és társulata, az Evidence Ailey művészi ars poeticájának méltó örököse.

Brown – aki táncosként maga is játszik alkotásaiban – koreográfiái történetek identitáskeresésről, kapcsolatainkról, érzéseinkről, az afroamerikai „emlékezetről”, amelynek gyökerei egyidősek az amerikai történelemmel. E koreográfiák a fizikalitáson túl fontos társadalmi mondanivalót is képesek a kortárs tánc eszközeivel közvetíteni.

A fekete táncosok mozdulatai szinte zsigeriek, szenvedélyes játékukban a magas szintű technikai tudás inkább tűnik spontán állapotnak, mint gyakorlás végeredményének. A művészet alapvetően a láthatatlant kívánja láthatóvá tenni, ez történik Ronald K. Brown darabjaiban is, amelyekben az afroamerikai folklór elemei és a rituális tradíciók idéztetnek meg a koreográfus sajátos értelmezésében. Ronald K. Brown koreográfiái a klasszikus baletton, a modern és az autentikus afrikai táncon alapulnak, némi breakkel és hip-hoppal ötvözve. Mindehhez rendkívüli dinamika és lendület, ugyanakkor líraiság és személyesség társul.

A nyolctagú társulat estjén három koreográfia látható, köztük Ronald K. Brown személyes hangvételű, rövid szólója, a For you. A High Life című darab a fekete amerikai kultúra történetéből villant fel epizódokat: a rabszolgavásártól egy harlemi mulatságon és egy felszabadult afrikai táncon át eljutunk a XXI. század partivilágába. A Come Ye című darab ihletője a legendás dzsesszénekesnő, Nina Simone azonos című dala. Ronald K. Brown e koreográfiájában is az ön- és társadalomvizsgálat segítségével közelít Nina Simone énekművészetéhez. Az ismert dalt Fela Kuti zenéjével elegyítve vázolja fel sajátos történelem- és szabadságképét. A koreográfia egy New Orleans-i karneválra emlékeztet: a táncosok különleges könnyedséggel azonosulnak a zene ütemével.