Bernadett

Értelem és érzelem

2004.03.19. 00:00

Programkereső

Seregszemle, népünnepély, kulturális megmérettetés. Fesztivál Budapesten, egy év híján negyed évszázada. Idesereglenek a világ legnagyobb zenekarai, világsztár karmesterei, együttesei, szólistái. Rangos kiállítások, kortárs táncbemutatók, színházi előadások. Már csak egy oktávnyira vagy ecsetvonásnyira, illetve tánclépésnyire vagyunk attól, hogy az Európai Unió tagjainak mondhassuk magunkat. Ezért is viseli ezt a címet a mostani „Fesztiválok fesztiválja”: Üdvözlünk Európa. Zimányi Zsófia fesztiváligazgatóval az idei programokról beszélgettünk.

– Ez az utolsó olyan fesztivál, amely az unión kívül, de a programokból ítélve, az unió jegyében zajlik.

- A kultúránk eddig is integráns része volt az európai kultúrának. Mi, magyarok, önálló vonás vagyunk Európa arculatán, ahogyan a többi itt élő nemzet is, saját nyelvvel, karakterrel, kultúrával. Ám folyamatosan és kölcsönösen hatunk egymásra, s közösen alakítjuk ki az Európai Unió színes, változatos, éppen sokféleségéből eredően oly lebilincselő portréját. A Budapesti Tavaszi Fesztivál programja ezúttal erre a bonyolult összefüggésrendszerre koncentrálva mutatja be az „európaiság” forrásait, országokon-tájakon áthullámzó áramlatait, rokoni rímeit és dús rezonanciáit zenében, táncban, irodalomban, valamint a színház- és képzőművészet területén. Remélem, hogy a jövő évtől több koprodukcióra kerül sor más fesztiválokkal, más országokkal. Természetesen európai uniós segítségre is számítunk, mint ahogyan uniós támogatással tudjuk megrendezni azokat az estéket is, melyeket a most belépő országoknak szentelünk.

– Március 19-én a Budai Várban, a Magyar Nemzeti Galériában, a Budapesti Történeti Múzeumban és az Országos Széchényi Könyvtárban nagyszabású kiállítás nyílik Budapest és Bécs a historizmus és az avantgárd között címmel. Ennek megnyitásával veszi kezdetét a fesztivál.

– Melyek azok a programok, amelyekre külön is felhívná a figyelmet?

– Az eseménysorozat fősodrában most is a zene áll: klasszikus remekművek és kortárs alkotások gazdag repertoárja szólal meg nemzetközi előadógárda tolmácsolásában. Két karizmatikus dirigensre hívnám fel a figyelmet. Az egyik a 70 éves Claudio Abbado, aki az általa alapított Gustav Mahler Ifjúsági Zenekart dirigálja, a másik a vele egyidős Rafael Frühbeck de Burgos, aki egy szcenírozott Verdi-Reqiuem különleges élményével készül meglepni a közönséget. Nagyon remélem, hogy valóban olyan különleges lesz ez az előadás, mint amilyennek most tűnik. Verdiről azt tartják, hogy olyannyira kötődött az operához, hogy amit írt, az minden opera volt. Felrótták, hogy színpad nélküli operát írt a Requiem szövegére. Pierluigi Pier''Alli, napjaink egyik vezető olasz díszlettervezője és rendezője képekben is megálmodta a Requiemet és ez a merész, meghökkentő és sokakat vitára ingerlő Requiem-víziója kerül most műsorra. Egy másik zeneszerzőre is felhívnám a figyelmet, Astor Piazzolára, aki érdekes módon életében nem aratott különösebb sikereket. Most, 12 évvel a halála után, úgy tűnik, hogy egész Európa felfedezte. Mi felkértünk különböző modern táncegyütteseket, hogy Astor Piazzola zenéjére koreografáljanak esteket. A zeneszerző egész életében egyetlen operát írt, a Maria de Buenos Airest, melyet egy holland és argentin együttes Amszterdamban mutatott be. Ők is eljönnek egy előadásra hozzánk.

- Ön kulturális menedzserként elsőként hozott létre kulturális ügynökséget, amikor ennek még nálunk nem nagyon volt hagyománya. A Budapesti Fesztiválközpont Kht. élén pedig nyolc éve ugyanazokkal a munkatársakkal rendezi a Tavaszi Fesztivált. Elégedett a személyes pályájával?

– Azt hiszem, hogy amit ebből a szakmából meg lehet tanítani, azt én igyekeztem megtanítani azoknak a fiataloknak, akik annak idején hozzánk jöttek, úgy, hogy nem tudták mennyi lesz a munka, és hogyan fogunk együtt dolgozni. Az ember mindig csak azzal foglalkozzon, amit szeret csinálni. Csak azzal lehet dolgozni, akihez valamilyenfajta érzelem kapcsol, de azért az értelemnek kell dominálnia. Az ügynökségi munka alapja az értelem és az érzelem.