Orbán

Első nap - a kapuk kitárultak

2004.03.20. 00:00

Programkereső

A fesztivállátogatók úgy érezhették, mintha el sem telt volna az a bizonyos egy év, hiszen legalább ugyanolyan magas hőfokon, remek előadásokkal, teltházzal, vastapssal, fellobogózott hidakkal, szívmelengetően gyönyörű tavaszi időben kezdődött el március 19-én az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál, mint ahogy tavaly befejeződött. Az idei kínálatot és érdeklődést nézve mindez csak fokozódni fog az elkövetkezendő napokban egészen április 4-ig. Üdvözlünk Európa!

Az EU-csatlakozás szellemében kiadott jelszót minden helyszínen tetten lehetett érni: több ezer külföldi, angol, francia, német turista érkezett Budapestre, hogy néhány napra fesztivál rajongóvá változzon. Közülük rengetegen érkeztek a Budapesti Operettszínházba, ahol Kálmán Imre örök közönségkedvenc klasszikusát, a Csárdáskirálynőt felállva, vastapssal jutalmazta a hálás publikum, melyben Hámori Ildikó is fellépett az anya szerepében.

Az esti hivatalos megnyitó a Budapesti Kongresszusi Központban zajlott,. Az óriási teltházas este folyamán Kocsis Zoltán zeneigazgató-karmester a Ferencsik János-i szellemi etalonhoz méltó módon vezényelte a Nemzeti Filharmonikus Zenekart és Énekkart Marton Éva közreműködésével, amellyel a XX. század fordulójának zenei úttörői - Schönberg, Wagner, Berlioz - előtt tisztelgett.

Az azt követő, jó hangulatú fogadáson az NKÖM képviseletében Vas Lajos köszöntötte a fellépő művészeket, többek között Marton Évát és Kocsis Zoltánt, valamint Zimányi Zsófiát, a Budapesti Tavaszi Fesztivál igazgatóját. Az eseményen megjelent a legendás operaénekesnő-táncosnő, Julia Migenes is, aki a való életben ugyanolyan temperamentumos, virtuóz, élettel teli vörös démon, mint ahogy a Francesco Rosi-féle, Grammyvel díjazott Carmen filmben megismerhette a nagyközönség. Migenes azzal is elárulta profizmusát, hogy bár késő este érkezett Budapestre, addig nem pihent le amíg nem láthatta, a másnapi fellépése (március 20-i Tango-show "La Argentina") helyszínét.

Polgár Lászlót valószínűleg már sokszor hívták vissza a függöny elé, de Verdi: Don Carlosának március 19-i Magyar Állami Operaház-beli tapsviharára sokáig emlékezni fog az operaénekes, aki látványosan megújított díszletek és jelmezek között, egy remek társulattal vitte sikerre a kacskaringós és kalandos pályát befutott operát.

Tehetsége és híre megelőzte a 20 éves japán lányt, Kyoko Okushibát, a szapporói Liszt Ferenc szeminárium legeredményesebb résztvevőjét, aki Bach-, Haydn-, Chopin-, Debussy-művekből álló zongoraestjén három ráadással is megörvendeztette a virtuóz-érzékeny játéktól elbűvölt közönséget a Magyar Rádió Márványtermében.

Az első nap kiállításokkal, tárlatokkal gazdagította a nem zenei kulturális kínálatot, így többek között már megtekinthető Az elhallgatott Holokauszt című, a magyar holokauszt 60. évfordulója alkalmából megrendezett kiállítás a Műcsarnokban, vagy a Klimt, Schiele, Kokoschka és a dualizmus művészete című képzőművészeti kiállítás a Budapesti Történeti Múzeumban, mely a Bécs-Budapest kiállítási tematika egyik alapeleme.

És már készülődik a március 20-án is koncertező Fesztiválzenekar, az ezen a napon bemutatkozó Kocsis Zoltán és a Pannon Filharmonikusok, Kelemen Barnabás és Bogányi Gergely, a rendkívül izgalmasnak ígérkező Baltic Trio, az Új Színház és az Operettszínház társulata.