Alfréd

Második nap - "a kultúra örök"

2004.03.21. 00:00

Programkereső

Jutalomjáték, valahogy így jellemezhető a Budapesti Tavaszi Fesztivál második napja: közhelyes is lenne a megállapítás, ha nem pillantanánk a március 20-i programokra. A fesztivállátogató ilyenkor hosszasan lamentál, vajon hogy tud egy időben több műsorra beülni, Kocsis Zoltán vagy Kelemen Barna, Baltic Trio vagy Julia Migenes. Mindegyik tökéletes választás volt.

Az Új Színházban elkezdődtek az irodalmi és színházi esték, Michael Frayn: Még egyszer, hátulról című színielőadásának bemutatóján mind a közönség, mind Jiři Menzel rendező jutalomjátékban részesült, Takács Katalin, Trill Zsolt, Kecskés Karina, Hirtling István, Györgyi Anna és a többiek határtalan élvezettel lubickoltak szerepükben, a frenetikus angol humorban, a közönség reakciójában, mely leglátványosabban a második részben csúcsosodott ki.

Az Olasz Kultúrintézetet a bejárat előtt kígyózó sorról lehetett megismerni. A közönség már egy órával a kezdés előtt türelmesen várt sorára, hiszen a nemrég felszerelt detektoros biztonsági kapuk miatt lassabban lehet bejutni az épületbe, ám jutalmuk a Hamar Zsolt vezette pécsi Pannon Filharmonikusok Ravel-Debussy-Bartók-estje volt, Kocsis Zoltán közreműködésével. Kocsis nemcsak mint zongoraművész, hanem mint Ravel- és Debussy-darabok áthangszerelője is részt vett a néhai Pécsi Szimfonikus Zenekar "új névhez új arculatot, új célokat" törekvésének megvalósításában.

Sokan nem fértek be az MTA Roosevelt téri Dísztermébe, ahol Kelemen Barnabás hegedűművész és Bogányi Gergely zongoraművész adott kamaraestet Beethoven-, Bartók- és Brahms-művekből. A koncert elképesztő közönségsikerét jelzi, hogy még órákkal a hangverseny után is tömött sorokban álltak a zenerajongók a művészbejárónál, hogy találkozzanak a két fiatal muzsikussal, akik közül Bogányi idén, mindössze 30 évesen megkapta a Kossuth-díjat eddigi munkássága, tehetsége elismeréseképpen. Az 1978-as születésű Kelemen Barnabás egyébként már a fesztivál megnyitó ünnepségén is jelen volt a Várban feleségével, Kokas Katalin hegedűművésszel és 10 hónapos babájukkal egyetemben, ahol a művész házaspár Bartók Hegedűduókat adott elő. Kelemen-Bogányi, két hét múlva a Carnegie Hall-ban. Elvitathatalanul jogosan.

A Zeneakadémián immár második alkalommal játszott a Virgin Classics exkluzív művésze, Truls Mork, akinek a keze alatt megszólaló gordonka hangszíne egészen egyedülálló. Nem véletlen, hogy Michiyoshi Inoue karmester többször is elmondta mennyire szeret dolgozni vele.

A Magyar Rádió Márványtermében szintén teltház fogadta a litván-lett-észt tagok alkotta Marcis Kulis klarinétos, Vytautas Sondeckis csellista és Andres Paas zongoraművész - véd- és dacszövetségét, a Baltic Triót, sőt megjelent a fiatal, 1977-es születésű Ruta Paidere zeneszerzőnő is, akinek a klarinéttrió, "Elfeledett víz" című művét is bemutatta a triász.

Julia Migenesben egy pillanatra sem lehetett csalódni, hírnevéhez méltó módon korbácsolta fel a szenvedélyeket, nem túlzás, hogy valódi argentin hangulatot varázsolt a Kongresszusi Központba Tango-show "La Argentina" című műsorával. A rendkívül sokoldalú színésznő-operaénekes-táncos, aki Maurice Bejartól kezdve Lalo Schifrinen, Placido Domingón át Eötvös Péterig mindenkivel dolgozott és dolgozik, finoman metszett arcvonásával, tüzes tekintetével, kiváló előadásával és humorával elbűvölte a publikumot. Migenes a fellépést követő fogadáson rövid beszédet mondott, amelyben megköszönte az NKÖM-nek és a Siemensnek társulata előadásának támogatását, majd azzal zárta mondandóját, hogy a kultúra a legtartósabb érték, a kultúra örök.

Március 21-e vasárnapi előadások előkészületei már javában zajlanak, Helmuth Rilling karmester, az Internationale Bachakademie Stuttgart alapítója már 20-án Budapestre érkezett. Az "Akadémia" Bach: Máté-passióját adja elő este a Kongresszusi Központban.