Fülöp, Evelin

Negyedik nap - kaleidoszkóp

2004.03.23. 00:00

Programkereső

A Budapesti Tavaszi Fesztivál március 22-én is kaleidoszkópként fogadta a nézőket, Budapesttől, Belgrádtól Japánon át Amerikáig, a Mátrai képektől a Billy, a kölyökig.

A Thália Színházban a belgrádi Madlenianum Kamaraopera műsora egy fél órás technikai jellegű csúszással kezdődött, de a közönség rendkívül fegyelmezetten, türelemmel várakozott. Senki sem csalódott, a tehetséges társulat - Vaslav Nijinski balettlegenda munkássága előtt tisztelgő táncesttel - ajándékozta meg nézőit.
A Magyar Rádió Márványtermében két figyelemre méltó japán művész, Jin Matsuno (hegedű) és Kanae Furomoto (zongora) kamaraestjét élvezhette a publikum. A japán zenei élet köztudottan régóta magáévá tette az európai komolyzenei hagyományokat és patinás, elsőrangú komolyzenei szcénát teremtett: Matsuno és Furomoto koncepciója a japán és az európai kultúra kapcsolódási lehetőségeinek felmutatása volt, így egyaránt játszottak Vitali-, Beethoven-, Kodály-, Monti-darabokat és japán népdalfeldolgozásokat. Tehetségük ezúttal sem hagyta őket cserben, a közönségbarát Monti: Csárdás után a lelkes nézősereg három ráadást is kikövetelt magának, majd a koncert után dedikáltatott.

A lehető legjobb választás volt a három egykori csodagyerek alkotta Stuller Gyula-Perényi Miklós-Rohmann Imre triász kamaraestje az MTA Roosevelt téri Dísztermében, amelyet vastapssal köszöntött a közönség és a zenekar ezt természetesen meg is hálálta: hegedű-gordonka-zongora triódarabokat adtak elő Mozarttól, Sosztakovicstól és Brahmstól a tőlük jellemző világklasszis színvonalon.

A Zeneakadémián a Muzsikás Együttes, Sebestyén Márta és a Budapesti Tomkins Énekegyüttes adott közös Bartók-Kodály estet. Az est egyik csúcspontja a Mátrai képek Muzsikás-Tomkins-féle közös előadása volt, amelyet Tóth Ildikó és Farkas Zoltán tánca tett vizuálisan is teljessé. A zsúfolási megtelt Zeneakadémián a közönséget nem hagyták pihengetni, ritmusos dallamok kényszerítették a nézőket, hogy tapsoljanak, ezzel maguk is a koncert részeseivé váljanak.

Amerikai estet láthattunk az Operaházban: Gershwin Kubai nyitányával indult és Grofé Grand Canyon-szvitjével zárult a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának igen érdekes, Magyarországon ritkán hallható huszadik századi amerikai komponisták - Gershwin, Copland, Grofé - műveiből összeállított műsora. Rico Saccani, - akiben amerika és olasz vér csörgedezik - karmester vezette, másfél évszázados múltra visszatekintő, legrangosabb magyar szimfonikus zenekar "népművelő célzatú" tematikája osztatlan sikert aratott, és a közönség kívánságára kétszer is újrázott. A koncert után a Magyar Turisztikai Rt. adott fogadást a fellépők tiszteletére, ahol Pál Béla turisztikai államtitkár mondott beszédet.

Szerdán Rafael Frühbeck de Burgos vezényletével és nem utolsósorban Pierluigi Pier'Alli víziónak is beillő látványtervével különleges Verdi: Requiemben részesülnek mindazok, akik bejutnak a Kongresszusi Központba. A szcenírozott előadás hatalmas díszleteit már hétfő éjjel építeni kezdték A Thália Színházban holnap lesz látható Piazzolla egyetlen tangóoperájának bemutatója, amire bejutni szinte lehetetlen, Buenos jegyek ugyanis már 3 hónapja elkeltek.

A holland - argentin társulat már itt van a fővárosban és a magyaros konyhával ismerkedik.