Alfréd

Hatodik nap - amiről beszélni kell

2004.03.25. 00:00

Programkereső

A legtöbben Verdi Requiemjének szcenírozott verziójának kezdetét jelző csengő hangját várták, de minden helyszínen teltház előtt játszottak a fellépő művészek, a Szlovén Oktett, Roberto McCausland-Dieppa, az Arriaga Quartet és Tango, vagy éppen Gregor Hatala.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál hatodik napján a fővárosba érkezett a fél évszázados múltra visszatekintő, a szlovén énekes kultúra nagyköveteként számon tartott Szlovén Oktett, amely a fesztivál templomi sorozata keretében lépett fel, március 24-én este a Mátyás-templomban. A kórustagok a koncert előtt a magyar konyhával ismerkedtek, majd a nagy számú közönségnek bemutatták, hogy mire képesek - Mozarttól Schuberten át Csajkovszkijig, orosz daraboktól szlovén dalművekig - széles repertoárral rendelkeznek. A Szlovén Oktett két ráadásában egy szlovén népdalt és egy szlovén dalművet adott elő.

Az Arriaga Quartet és Tango híre nem (csak) a jól kitalált PR-munkán alapult, a Brüsszeli Királyi Zeneakadémián és a New York-i Juilliard Schoolban végzett fiatal művészek és a tangó kiváló táncosainak előadása azon a hőfokon pörgött, amit egy vérbő Astor Piazzolla-esttől elvár a néző. A kvartett női gordonkása pillanatok alatt elvarázsolta a Thália Színház közönségét, a virtuóz tangópáros minden egyes szenvedélyes lépése csak fokozta az amúgy sem hűvös hangulatot.

A főleg Liszt-interpretációival hírnevet szerzett Roberto McCausland-Dieppa zongoraművész a Magyar Rádió Márványtermében lépett fel Liszt- és Mompou-darabokkal, mely koncertet egyben, szünet nélkül játszott el. A közönség soraiban ott ült a kolumbiai nagykövet is.

Az orosz balettirodalom egyik legérdekesebb-legfurcsább karriert befutott darabja Hacsaturján Spartacusa, mely a mai napig töretlen népszerűségnek örvend. A Spartacus egyik legelismertebb koreográfiáját Seregi László hozta létre. A március 24-i operaházbeli előadáson ezt a verziót adták elő, melyben a főszerepre Gregor Hatalát, a Bécsi Operaház magántáncosát kérték fel. A közönség vastapssal köszönte meg a művész kiváló vendégszereplését.

Néhányakat fejcsóválásra ingerelt, hogy Verdi Requiemjét szcenírozott formában elő lehet adni, ám a Kongresszusi Központban tartott látványos, vetítéssel-világítással fokozott előadás mindenkit megborzongatott: a közönség egy olyan eseményen vehetett részt, amelyre szívesen fog visszaemlékezni. A Rafael Frühbeck de Burgos által vezényelt Filarmonica Arturo Toscanini, a magyar kórus és a szólisták az egész közönséget egyöntetű elismerésre késztették, és bebizonyította, hogy a szcenírozott forma az operai hatás jogos fokozása.

Az előadás után Schiffer János főpolgármester-helyettes fogadást adott, ahol megjelent Budapest kulturális életének színe-java, színházigazgatók, művészek, köztük a Magyar Rádió Márványtermében fellépett Dieppa zongoraművész, és az eseményt megtisztelte jelenlétével a március 29-i Tanár úr, kérem című előadás főszereplője, Gonda János tanár-zongoraművész is.

Március 25-én az Amadinda együttes 20 éves születésnapját ünnepli a Zeneakadémián, ez együttes egyébként munkája elismeréseképpen március 15-én Kossuth-díjat vehetett át. A koncertre egyébként bejelentkezett a CNN stábja is, akik szerint az Amadinda a magyar kulturális élet méltó reprezentánsa.
Megérkezett a Spanyol Nemzeti Táncszínház összes kamionja is, hogy 25-én és 26-án este a Thália Színházban teltházak előtt három művet is bemutathassanak a méltán világhírű Nacho Duato művészeti vezetésével.