Alfréd

Keserű, szép, szomorú, kemény

2004.03.27. 00:00

Programkereső

Svéd szerző darabja a Magyar Színházban Sosztakovics prelűdjei felnyitják a tömegsírokat – hangzik el valahol a darab legelején. A Búcsúkvartett című színmű négy színészre és négy vonósra íródott, két felvonásban. Egy darab a diktatúráról, az orosz emigránsokról, mondhatnánk, de nem. Niklas Radström svéd szerző darabja az individuális árulásról szól, az ember sorsa által kimért teherről, a rá nehezedő nyomásról.

Sosztakovics zenéje és élete inspirált, a téma innentől kezdve már a kezemben volt – mondta a szerző bemutató előtt rendezett sajtótájékoztatón. Az orosz zeneszerző művei, a hidegháborús Szovjetunióban megélt sorsa önmagáért beszél. – A darab írása közben az lebegett a szemem előtt, hogy az ő jelenlétét a színpadon mindvégig fenntartsam – tette hozzá.

A hazájában elismert svéd író, aki a magyarországi bemutató kedvéért látogatott most Budapestre, több neves svéd színházi és drámadíj tulajdonosa. Apja Par Radström, a korán elhunyt író ismertsége és ünnepeltsége sokáig távol tartotta a drámától. Fiatalon dramaturgként híres rendezőkkel, köztük Susan Osten avantgárd alkotóval dolgozott együtt. A Kvartett című darabját úgy álmodta színpadra, hogy a zene és a színészi játék mintegy párbeszédben álljon egymással.

Sosztakovics is sokat kísérletezett avantgárd eszközökkel. Életműve terjedelmes és ellentmondásokkal teli; míg a művei harmincas évek végi Szovjetunióban még a kultúrpolitika által is elismertek voltak, addig 1948-ban többedmagával elítélték, mint a „formalista és népellenes” zenei irányzat képviselőjét. Ahogy Hacsaturjánt és Prokofjevet is.

Sosztakovics kvartettet komponált, én karakterekké alakítottam a szólamokat, melyek mind egy-egy külön individuum, de a játékban az összhangot keresik. Ez nem történelmi dráma, csak négy ember története, négy sorsé, mely a múltban, a történelemben fonódott össze – állítja Radström.

Radström, aki több verseskötet, regény és a Kvartetten kívül még négy színmű szerzője, az egyik legjelentősebb, drámapályázati díját az Ördögök című Dosztojevszkij regényhez írt átdolgozásaival nyerte el. – Dosztojevszkij és az orosz irodalom volt a legfontosabb alap. Lételméleti és életfilozófiai kérdések ezért nem hiányozhatnak a darabjaimból – beszélt az író saját munkásságáról.

A kérdésre, hogy vajon a svéd irodalom mely alakja inspirálta leginkább, a svéd szerző így válaszolt: – Csak tízéves voltam, amikor az apám meghalt, mégsem éreztem soha, hogy a nyomába érhetek. Ezért írtam először verseket. Ha tetszik, ha nem, mindannyian a szüleink vállára állva figyeljük az életet. Nincsenek irodalmi elődjeim, és nem hiszek abban, hogy inspirálhatnak olyan tökéletes szerzők, akiket nem érhetünk utol. Írásra buzdítanak, mindössze ennyi.

Niklas Radström Búcsúkvartett című darabját, melyet játszottak már Stockholmban, Koppenhágában is, Pinczés István rendezésében pénteken este mutatják be a Magyar Színház Sinkovits színpadán. A négy zenész szerepeit Kubik Anna (Irina, első hegedű), Csernus Mariann (Helga, második hegedű), Cserna Antal (Jack, brácsa) és Szélyes Imre (Szergej, cselló) játsszák. A díszletet Szlávik István tervezte, a jelemezek Tordai Hajnal munkái. Közreműködik az előadásban a Mestó Kvartett.