Eszter, Eliza

Nyolcadik nap - tavaszi eső aranyat ér

2004.03.27. 00:00

Programkereső

Bár a tavaszi eső ezen a napon teljes erőbedobással jelezte ittlétét , mégsem tántorította el a fesztivál látogatóit, hogy megnézhessék leendő és már meglévő kedvenceiket, új, eddig ismeretlen műveket, előadásokat fedezzenek fel a Mátyás-templomtól a Thália Színházig.

A zuhogó eső ellenére a Mátyás-templomban pótszékeket kellett lerakni a neves holland orgonista, Jos van der Kooy estjére, ahova Bach F-dúr toccatáján kívül kortárs zeneszerzők műveit hozta a templomi sorozat hallgatósága elé Messianentől, Sweelincktől, Böhmtől Vierne-től kezdve, saját orgona improvizációjáig. Az improvizációk között hallhattuk a magyar Himnusz és az EU csatlakozásról elképzelt gondolatait is.

Az ELTE Jogi Karának Dísztermében Peter Bruns csellista és Nagy Péter zongoraművész Schumann-, Schubert-, Brahms- és Bartók-darabokkal bizonyította be, hogy cselló és zongora együtt kamarazenekari hangzást képes létrehozni. Nem véletlen, hiszen Bruns hangszerének világszerte elismert mestere, a csodagyerekként indult Nagy pedig a legnagyobb nemzetközi fesztiválok állandó meghívott szereplője.

Az előzetes hírekből már sejteni lehetett, hogy a Ligeti András vezette MATÁV Szimfonikus Zenekar műsora komoly meglepetést okoz: a Susanne Schimmack mezzoszoprán énekesnővel és gyermekkórussal megerősített zenekar a nálunk kevéssé ismert Bartók-kortárs, a svájci Hermann Suter: Le Laudi - oratórium Assisi Szent Ferenc Naphimnuszára című darabját lelkesedve fogadta a nézőközönség. A zenekar ezt az ismeretlen, ám gyönyörű művet úgy adta elő, hogy a gyermekkórus nem a színpadon, hanem a tér más részein, a két oldalerkélyen lett elhelyezve, fokozva az akusztikai élményt.

A Magyar Rádió Márványtermében a Liszt-díjas, a Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztivál alapító, Vígh Andrea hárfaművész adott szólóestet. A változatos zenetörténeti utazásban Vígh nem adott szünetet a nézőknek, akik ezt egyáltalán nem vették zokon, sőt annyira megfogta őket az előadás, hogy kikövetelték a ráadást.
Eredetileg az Olasz Kultúrintézet lett volna a dán-svéd Concerto Copenhagen régizene együttes házigazdája, de az olasz elnök váratlan budapesti látogatása miatt az estét a Fesztiválközpont bravúros gyorsasággal áthelyezte a szomszédos Magyar Nemzeti Múzeum csodálatos dísztermébe. Nyolc információs fiatal segítette-terelte a közönséget zuhogó esőben a múzeum felé, ami nagyon jól esett a kissé tanácstalan nézőknek, de mivel a barokk kort megidéző koncert szünetében egy pohár pezsgővel is megkínálták őket, gyorsan feloldódtak zavarukból és gratuláltak a kiváló, új helyszínért.

A nyolcadik nap legnagyobb sikere a Thália Színházban tartott Spanyol Táncszínház-est utolsó előadása volt, ahol a közönség vastapssal ünnepelte a rendkívül tehetséges fiatalokból álló társulatot, melynek művészeti vezetője, Nacho Duato ismét bebizonyította, hogy a tánc nyelve örökké fiatal marad.

A Millenárison már felépítették a szombaton bemutatkozó wroclawi Tomaszewski Pantomimszínház által bemutatásra kerülő Majmok című előadás (teltház várható) díszletét, egy valódi állatkerti majomketrecet, ülőrudakkal, kisajtókkal felszerelve, amely első pillantásra pontosan meghatározza a darab kiindulási pontját.