Zsuzsanna

Alban Berg

2004.03.29. 00:00

Programkereső

1885-ben született Bécsben. Rendszeres zenei tanulmányokat csak felnőtt korában folytatott, de már tizenöt éves fővel komponált. Húsz éves volt, mikor Schönberg növendéke lett. Első nyilvánosan bemutatott műve (Öt zenekari dal) ugyanazon a hangversenyen keltett zajos botrányt, mint amelyen Schönberg Kamaraszimfóniája, 1913-ban.
ca93cf74-0ab5-4668-ae6f-81a993f07bc4

Ennek ellenére következetesen megmaradt az atonális stílusban való komponálás mellett. Rendkívül lassan, aggályos műgonddal dolgozott, és keveset alkotott. Az első világháború idején a hadügyminisztériumban teljesített szolgálatot, ezalatt érlelte meg magában Wozzeck című operáját, amit 1921-ben fejezett be. Tevékenységét megosztotta a komponálás, tanítás és az avantgarde zenéért való harcos közéleti kiállás között. 1930-ban a Porosz Művészeti Akadémia tagja lett. 1932-től rendszeresen hosszabb időt töltött Karinthiában, a Wörthi tó mellett. Bécsben halt meg, 1935-ben. Lulu című operáját — amelyen hét évig dolgozott — befejezetlenül hagyta hátra.

Berg 1904-ben találkozott először Schönberggel, akivel Mahler iránt táplált közös csodálatuk hozta össze. Hat évig tanult Schönbergtől, aki valójában egyedüli mestere volt. A maga részéről — akárcsak Schönberg — Berg is a későromantika zenéjéből indult ki, és ő is eljutott addig a pontig, hogy ezt a stílust végleg kimerítettnek, idejétmúltnak érezte. Az új kompozíciós technikára Schönberg hívta fel a figyelmét. Míg azonban Schönbergnek „sikerült” teljesen feloldódnia a szerkesztés logikájában, Berg alapvetően lírai alkatát a dodekafon technika sem változtatta meg. Atonális, tizenkétfokú rendszerben írt zenéjének elsődleges mozgatóereje mindig az emberközpontú érdeklődés és szenvedélyes állásfoglalás maradt: ezért nevezték Berget „a dodekafon iskola romantikusának”.