Fülöp, Evelin

Tizedik nap - Hagyományőrzés

2004.03.29. 00:00

Programkereső

Huszonhárom alkalom már nem is hagyományteremtés, hanem maga az eleven hagyomány: ismét Országos Táncháztalálkozóra és Kirakodóvásárra zarándokolhattak el fiatalok, öregek, egész családok, melyet természetesen a Budapesti Tavaszi Fesztivál rendezvényei között üdvözölhettünk.

A kétnapos rendezvény legnagyobb vonzereje egy olyan fajta közösségi élmény, melyet a népzene, a népművészet máig ható ereje képes katalizálni. A hetvenes évek legelejére visszanyúló táncházi mozgalom már több generációval ismertette meg, fedeztette fel újra, és örökítette át a népi kultúra értékeit. A találkozón ezúttal is rengeteg magyar és külföldi vendég fordult meg, hogy feloldódjon a közös táncolásban és szembesüljön a kézmíves remekek kínálatával. Vasárnap este hagyományőrző gálát tartottak, melyről a jelenlévők a régi időket idéző forró, fantasztikus hangulatra fognak emlékezni.

A Clemens, Lukas és Veronika Hagen, valamint Rainer Schmidt alkotta Hagen Quartett Ausztria egyik legjelentősebb kamarazenekarának számít mind a szakma, mind a közönség részéről. Lemezeik, koncertjeik minősége mind-mind garancia volt arra, hogy ez a vasárnap este is biztos pont lesz a zenebarátok számára. És valóban: Mozart-, Bartók- és Smetana-művekből álló estjüket a közönség nem engedte befejezni. A művészek hétfő reggel repülővel utaztak tovább Angliába, hogy játékukkal az ottani hallgatóságot is elvarázsolják.

A jelekből ítélve Magyarországon nagy számban élnek Astor Piazzolla- és tangó-rajongók: a BTF leghangosabb sikereit ezek az esték hozzák. Maria Serrano vasárnapi világpremier előadásán a nézők szétszedték a házat lelkesedésükben: az Thália-beli előadások (délután és este) alatt hangosan bekiabáltak, ujjongtak, miközben argentin táncosok varázslatos technikával és eleganciával járták a tangót, majd a színpadon játszó zenészek a ráadásban táncra perdültek, sőt az első előadáson az együttes menedzserét is táncba hívták, amit - saját bevallása szerint - még soha nem tett meg. Mindeközben Serrano asszony kutyája, egy törpeuszkár, otthonosan közlekedett a színházban, az előadás ideje alatt az öltözőben várta gazdáját.

Ezzel a vasárnapi művészóriások névsora még mindig nem fejeződött be, hiszen az Olasz Kultúrintézetben maga Shlomo Mintz hegedűművész lépett fel Krausz Adrienne zongoraművész társaságában, akivel Brahms-, Dvorak-, Sarasate-, Navarra-, Zapateado-, Habanera-művek előadásával adtak egy felejthetetlen estét. A műsor második részében Mintz megcsillogtathatta ördögi technikáját, és a legvégén különlegesen hosszú időt szentelt a ráadásoknak. A koncert után a nézők hosszú, tömött sorban vártak dedikálásra a fáradhatatlan és örökifjú művésztől.

A dzsesszisták körében igen jól csengő név a veterán Henk Meutgeerté, az általa vezetett holland Jazz Orchestra of the Concertgebouw bigband formációban dolgozó együttes, amely gyakran és szívesen működik együtt különböző vendégművészekkel. Ezen az estén a Zeneakadémián azon ritka pillanatnak lehettek részesei a nézők, hogy egyszerre két bigband is megszólalt, a hollandok ugyanis Magyarország jelenleg egyetlen professzionális bigbandjével, a Budapest Jazz Orchestrával lépett közösen színpadra. A hangzás - 40 fúvós egyszerre a színpadon (!) -, a kompozíciók együttes hatása a közönség lelkesedését váltotta ki, kétszer is kikövetelték a ráadásszámot és állva tapsolták meg a különleges produkciót.

Fantasztikus beugrást hajtott végre Rálik Szilvia, aki Verdi: Macbeth szerepére ugrott be az utolsó pillanatban a teltházas Magyar Állami Operaházban. Az olasz Rico Saccani vezényletével Verdi egyik legjobb interpretációját hallhattuk.

A francia Klezmer Nova estje nem volt más, mint a feltöltődés koncertje. A nyolcfős zenekar a klezmer zene örökségét olyan profi módon mutatta be a közönségnek, hogy nem maradt nyugton a néző keze: tapsolni, ritmust verni kellett. A klezmerhez hagyományőrző, másrészt modern, dzsesszes, improvizatív attitűddel, mindezen elemekhez jó érzékkel nyúló Klezmer Nova három ráadást is adott, majd megköszönték a Fesztiválközpontnak és az Uránia Filmszínháznak a sok figyelmességet.

Egész nap folytak Vivaldi be nem fejezett operájának, a Nagy Tigrán, örmény király különleges magyarországi bemutatójának próbái. A Savaria Barokk Együttest Németh Pál vezényli: Németh volt az, aki a barokk kor szellemében kölcsönzött ki olyan áriákat Vivaldi más operáiból és műveiből, amelyekkel teljessé válhatott az opera. A koncertszerű előadás magyarországi bemutató lesz egyben.