Etelka, Aletta

Thalberg-operafantáziák négy kézre – Az Egri & Pertis Duó legújabb lemeze

2004.08.16. 00:00

Programkereső

„Ki volt Thalberg?” – kérdezi nem csak az átlagos, de talán még a művelt zenerajongó is. A választ megtudhatjuk Egri Monika és Pertis Attila lemezének – az előadók által írott – színvonalas borítószövegéből. S hogy érdemes-e megtudni? Erre a kérdésre maga a felvétel ad egyértelmű választ: érdemes!
a6eefda7-d2be-46f6-a08a-dbe60b6a9b9a

A Sigismund Thalberg (1812–1871) művészetéből ízelítőt adó lemez a Hungaroton Classic „First recording” sorozatának keretében jelent meg. A nagyszerű sorozatban olyan művek látnak napvilágot, melyekről eddig sosem készült hangfelvétel. Egri Monika és Pertis Attila, akikről köztudott, hogy szólókarrierjüket háttérbe szorítva, elsősorban a kétzongorás és négykezes koncerteknek szentelik idejüket, már jó néhány darabbal gazdagították a sorozatot: bemutatkozó albumuk például Liszt összes kétzongorás és négykezes operafantáziáját tartalmazta. Kitartó kutatómunkájuknak köszönhetően e sokszor mellőzött duó-repertoár újabb csemegéit adhatják közre 2004 júliusában megjelent lemezükön.

Thalberg a 19. századi zenei világ valóságos sztárjának számított: zongoravirtuózként beutazta nem csak egész Európát, hanem Észak- és Dél-Amerikát is, a zongoránál őt tartották Liszt egyetlen riválisának, személyéről, származásáról számos legenda keringett. Két saját operáját Bécsben, illetve Londonban mutatták be, de zeneszerzőként leginkább operaparafrázisai tették ismertté. Ez a sajátos 19. századi műfaj, melyben Thalberg mintegy hatvan darabot komponált, két tényezőnek köszönhette virágzását: az egyik az opera és a bel canto ma már elképzelhetetlen népszerűsége, a másik pedig a zongoraépítés és ezzel párhuzamosan a játéktechnika fejlődése – az 1830-as évektől az újfajta Pleyel és Erard zongorák a virtuózok keze alatt már képesek voltak az énekhang tökéletes utánzására.

Hogyan készül tehát az operafantázia? Adottak a gyönyörű dallamok, a szerző ezekből füzért alkot, közéjük átvezető részeket illeszt, variációkat, díszítéseket komponál. A hangversenyen az avatott közönség nem csak felismeri a dallamokat, hanem újra átélheti a szituációt, melyben eredetileg elhangzanak. A jó parafrázis ilyen módon nem csupán az opera keresztmetszetét nyújthatja, hanem a témák új elrendezésével kommentálhatja is a cselekményt, netán új dramaturgiát hozhat létre. Ezek a finomságok azonban csak az eredeti művek ismeretében érzékelhetők. A Thalberg által feldolgozott két Rossini-mű, A tó asszonya és a Mózes, Bellinitől a Beatrice di Tenda és az I Capuleti ed i Montecchi, valamint Weber Euryanthe című operája manapság nem tartozik színházaink alaprepertoárjához, ezért a parafrázisok mai hallgatói eligazításra szorulnak. Talán nem egy hallgatójuknak keltené fel az érdeklődését, ha az előadók kísérőszövege nagyobb részletességgel foglalkozna a lemezen szereplő operadallamok eredetével. Például a Donna del lagoŹ-fantázia Románcáról fontos tudni, hogy az opera során háromszor is felbukkan: először a szerelme után epekedő hősnőtől, Elenától halljuk, majd nem sokkal később duettként énekli el ugyanő, de különös módon azzal a férfival (Ubertóval), akinek szerelmét nem viszonozza; az opera végén pedig Uberto dúdolja magában a dallamot, mintegy emlékezve az Elenával töltött órákra és reménytelen szerelmére. Ugyancsak érdekes, hogy Thalberg ebben a Rossini-átdolgozásban nem az opera végső fináléját választja darabja befejezéséül (ahogy az Euryanthe-fantáziában sem): az első felvonás végéről idézi fel a harcosokat buzdító, eredetileg hárfakísérettel elhangzó Bárdok kórusát.

A lemezen szereplő hét Thalberg-mű azonban az eddig tárgyalt nüánszok nélkül is messzemenően élvezhető. A zongorista házaspár lemezük hallgatóit finom színárnyalatok sokaságával, ízlésesen előadott díszítésekkel, áttetszően tolmácsolt kísérőszólamokkal és bravúros futamokkal kápráztatja el. Tolmácsolásuk nem csak tökéletes és virtuóz, hanem egyúttal képzeletgazdag és magával ragadó.

(Sigismund Thalberg: Opera Fantasias Weber Rossini Bellini; km.: Duo Egri & Pertis (Egri Monika, Pertis Attila) – Hungaroton Records, 2004)