Árpád

Koncert a Nyugati pályaudvarért

2004.12.01. 00:00

Programkereső

A magyar vasútnál az európai példákat tartják mértékadónak Kevesebb mint egymilliárd forintot költhet jövõre pályaudvarai fejlesztésére a MÁV. Százmilliárd forintot meghaladó beruházási tervei ellenére a vasút csak a magánbefektetõk segítségével tudja korszerûsíteni utasforgalmi épületeit.

Harminc éve maradékelven finanszírozza állomásépületei fejlesztését a MÁV. A kétes tisztaságú, lepusztult pályaudvarok rendbetételére folyamatosan készülnek a tervek, megvalósításukra azonban általában nem marad pénz. Látványosabb beruházásokra az elmúlt évtizedekben csak a nagyobb fővárosi közlekedési fejlesztésekkel együtt kerülhetett sor. Az állami vasútnál eközben jelenleg arra sincs válasz, hogy a MÁV Ingatlankezelő Kft. és a különféle üzletágak kezében lévő ingatlanokra évente mennyit költenek. Valószínű, hogy az idei 48 milliárd forint után 2005-re 75-80 milliárd forintos veszteséget prognosztizáló cégnek az évtized vége előtt saját erőből aligha lesz pénze legnagyobb pályaudvarai több tízmilliárd forintba kerülő átépítésére.

Jövőre legalábbis biztosan nem sokat változtat az utasforgalmi létesítményeiben szükségessé váló beruházások finanszírozásán a vasút. A Népszabadság értesülései szerint a MÁV igazgatóságának előzetes tervjavaslata 2005-ben ugyan valamivel több mint százmilliárd forintnyi beruházással számol, ám ebből az ingatlanok fejlesztésére csupán 1,2 milliárd jutna. A tervbe vett beruházások között ráadásul a fővárosi pályaudvarok rendbetétele nem szerepel. Helyettük 600 millió forintot költene a MÁV a szegedi, 150 millió forintot a szombathelyi pályaudvar felvételi épületének korszerűsítésére. A kiemelt felvételi épületek és fejpályaudvarok beruházásaira a társaság csupán 50 millió forintot szán, míg az egyéb épületekre százmillió forintot különít el.

Ennek ellenére a fővárosi pályaudvarok európai színvonalú átépítését a MÁV legfontosabb feladatai között tartja számon. A szakértők által megálmodott, pályaudvaronként 10-15 milliárd forintba kerülő fejlesztéseket a magántőke bevonásával, PPP-beruházásként hajtanák végre. Még akkor is, ha a Keleti pályaudvar átépítését a MÁV a hírek szerint éppen azért nem tudta befejezni, mert az alagsorban kialakított üzlethelyiségek iránt a vártnál kisebb volt a vállalkozók érdeklődése.

A magyar vasútnál az európai példákat, így a római pályaudvarok átépítését tartják mértékadónak. Az olasz főváros vasúti beruházásai ugyanis a nagybefektetők - például a Benetton - részvételével valósultak meg. A hazai elképzelésekben az első helyen a Keleti pályaudvar korszerűsítésének befejezése, a Nyugati és a Déli pályaudvar átépítése szerepel. Az utóbbinál a szakértők elsősorban az úgynevezett járulékos funkciók - a többi között a vonat-előkészítés vagy a műszaki tevékenységek - Kelenföldre telepítésével számolnak. Mindez, valamint a pályaudvar épületének átépítése, a vágánytér esetleges felülépítése, a térfigyelő kamera-rendszer kiépítése, a boltok, üzletek bérleti szerződéseinek megújítása a becslések szerint mintegy 15 milliárd forintba kerül majd. De nem lesz olcsóbb a Nyugati pályaudvar korszerűsítése sem. A létesítmény a MÁV új stratégiája szerint a nagyarányú fejlesztés előtt álló elővárosi vonatközlekedés legfontosabb kiszolgálója. A 11 elővárosi vonalról ide befutó vonatokkal naponta hozzávetőleg 60 ezren utaznak. Vágányainak egy részét a Westend City Center megépítésekor átépítették és lefedték, ám korszerűsítése ezzel még nem fejeződött be. Az elképzelések szerint területéről néhány éven belül el kell költözniük az oda nem illő vasúti tevékenységeknek. A tervek szerint 2006 márciusa után fokozatosan szolgálatba álló új elővárosi motorvonatok pedig a vonatrendezési műveletek egyszerűsödésével forgalomtechnikai változtatásokat is lehetővé tesznek majd.

Külső támogatásokból, koncert- és reklámbevételekből, szeretné átalakítani a Nyugati pályaudvar arculatát 2005 végéig a MÁV. A vasúttársaság a vállalkozói tőke megjelenésétől, esetleg bartermegállapodásoktól egyelőre csupán néhány kisebb fejlesztés forrásainak biztosítását várja. A többi között magántőkéből állítanák helyre például a MÁV elővárosi programjában kiemelt szerepet játszó pályaudvar beázó tetőszerkezetét, kapnának új burkolatot a peronok, újulna meg a hangosbemondó, és festenék át az épület falait. De már a modellértékűnek szánt program pénteki kampányindító koncertjének bevételét is a Nyugati új tömegközlekedési információs pontjának felállítására, az utascsarnok virágosítására költik majd. A MÁV Szimfonikusok Zenekara, a Magyar Állami Operaház magánénekesei és számos meghívott művész fellépésével megtartandó koncert bevétele a várakozások szerint a tíz-, illetve húszezer forintos jegyárak mellett néhány millió forint lesz.