Valér

Voices of Light – Dawn Upshaw új szólóalbuma

2004.12.18. 00:00

Programkereső

„A fény hangjai” – az elővigyázatos zenerajongó ilyen cím hallatán rögtön reklámfogást, „best of” válogatást, komolyzenei örökzöldeket sejt. Ám a tájékozott zenerajongó azt is tudhatja, hogy Dawn Upshaw napjaink vezető szopránénekesnője, aki nemcsak hangjával és technikai felkészültségével, de a zenei különlegességek iránti nyitottságával is kitűnik pályatársai közül. Így joggal merül fel a kérdés, hogy egy ilyen formátumú, kifinomult ízlésű művész miért jelenteti meg albumát ilyen szlogen-szerű, akár előítéleteket is kiváltható címmel?
360955d0-c75b-4e36-b08a-7686f84ef2b5

A lemezt közelebbről megismerve rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy a közhelyes cím különleges válogatást takar: Dawn Upshaw – mint ezt saját bevezetőjében ki is fejti – Messiaen, Fauré, Debussy és Osvaldo Golijov dalain keresztül zenés utazásra invitálja hallgatóit a fény, az árnyék, a csillagok és a színek világába.

Zene és fény kapcsolata a mindennapi szóhasználatban egyértelműnek tűnik: gyakran beszélünk „csillogó” hangszínekről vagy „sötét” harmóniákról; általában a magas hangokat fényesnek, világosnak érezzük, a mélyeket sötétnek. Ám zenehallgatáskor sokakban jelenik meg ennél jóval nehezebben megragadható „látvány”; sőt különleges hallású emberek – mint például Messiaen – egy-egy hangmagassághoz vagy harmóniához konkrét színt társítanak. Talán ez is indokolja, hogy a „látható” zenei megjelenítése sok komponista számára jelentett kihívást, de az a látvány, ami őket megihlette, csak különleges esetekben deríthető fel. Ilyen rendkívüli lehetőséget kínál lemezünk összeállítása: a tizenkilenc dalszöveg színek és fények valóságos kavalkádját nyújtja. Tanúi lehetünk, hogy hogyan fogalmazza meg a zene nyelvén Messiaen a reggeli szivárványt (Le collier), Golijov a színtelen Holdat (Lúa descolorida) vagy Fauré a kék Édenkertet (La chanson d’Ève).

Az összeállítás elkészítésekor azonban az alkotók nem elégedtek meg a közös tematikájú dalok egyszerű egymás mellé helyezésével. A két teljes ciklus (Debussy: Chansons de Bilitis, Fauré: La chanson d’Ève) és a különálló Golijov-alkotás köré úgy rendezték a válogatás gerincét adó öt, különböző ciklusokból származó Messiaen-dalt, hogy ez utóbbiak, mintegy viszonyítási pontot alkotva, párbeszédet kezdeményeznek a szövegek és a dallamok között. Ily módon a több évtizednyi különbséggel, különböző szerzők verseire komponált művek között finom utalások egész hálója jön létre. Sőt, egymás után következő dalok olykor egészen drámai kapcsolatba lépnek egymással. Ennek egyik legszebb példája a már említett, 1999-ben komponált, a teljes megsemmisülést megéneklő Golijov-mű után felhangzó Prière exaucée, melyben Messiaen szövege és zenéje napfényről, hitről és örömről szól.

Az eddig vázolt zenei-költői-festői tájakon tett utazás Dawn Upshaw és zongorista partnere, Gilbert Kalish társaságában valóban káprázatos. Képzeletgazdag és ihletett előadásukban kifogástalan technikával és választékos ízléssel keverik ki a szövegek és a zene által sugallt valamennyi színárnyalatot. Dawn Upshaw hangja valóban alkalmas a „fény” kifejezésére: szopránja ragyogó, csillogó, és mindvégig sugárzóan kifejező. Ez a pazar felvétel – mely hozzá méltó formában: ízléses borítóval és színvonalas ismertetőszöveggel jelent meg – minden igényes zenerajongó gyűjteményének féltett darabja lehet.

(Voices of Light; Dawn Upshaw (szoprán), Gilbert Kalish (zongora); Messiaen-, Debussy-, Golijov- és Fauré-dalok; Nonesuch Records 7559798122; 2004)