Géza

Operaház: művész vagy kulturális menedzser?

2005.05.23. 00:00

Programkereső

Szinetár Miklós főigazgató távozásának bejelentése után másfél héttel Június közepéig várják a jelentkezőket a válságos helyzetben lévő Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatára. A szakmában terjedő hírek szerint Marton Éva és Gulyás Dénes operaénekes, valamint három kulturális menedzser, Bán Teodóra, Bogyay Katalin és Zimányi Zsófia lehet esélyes. Közülük egyelőre csak Bán és Gulyás jelezte, hogy biztosan indul.

Szinetár Miklós főigazgató távozásának bejelentése után másfél héttel – előbb a minisztériumi honlapon, majd hivatalosan, a Kulturális Közlönyben is – megjelent az Operaház főigazgatói pályázata. A kiírás a jelölttől elvárja az intézmény korszerűsítési programjának részletes kidolgozását és végrehajtását, az új szervezeti-vezetési struktúra kialakítását, az Erkel Színház felújítási programjában való részvételt, a magyar szerzők műveinek hangsúlyos szerepeltetését, a vidéki és határon túli magyar operajátszás szakmai támogatását, nemzetközi kapcsolatok kiépítését. Úgy tűnik, ezek közül most a strukturális reform a legfontosabb, amelynek során "a felhalmozott értékek nem sérülnek, de a működés racionálisabb, a struktúra a kor igényeinek megfelelő lesz". A leendő főigazgató kinevezése július 1-jétől határozott időre, öt évre szól. Bozóki András kulturális miniszter több nyilatkozatában úgy fogalmazott, véleménye szerint az Operaház új főigazgatójának elismert, széles körben elfogadott művésznek kell lennie, aki azonban a gazdasági menedzselésben is jártas. A pályázati felhívás ezt nem tartalmazza, csupán annyit közöl, hogy az elbírálás során előnyben részesül az, aki művészeti intézményben vagy a gazdasági szférában szerzett vezetői gyakorlattal rendelkezik.

Az új főigazgató nehéz helyzetben kezdheti meg munkáját, hiszen az intézmény büdzséjének 2001–2002-es jelentős (6,3 milliárd forintra történt) emelése óta a költségvetési támogatás évről évre csökken, s ez a következő években is így lesz. Az Operaházban nem történt meg a szervezeti reform, így jelenleg túl sok munkavállalót foglalkoztat, pazarlóan gazdálkodik és színpadtechnikája is elavult.