Bernadett

Vallási ellentét a musicalszínpadon

2005.05.26. 00:00

Programkereső

Péntek este mutatják be a Madách Színházban a Volt egyszer egy csapat című Webber-musicalt, amely a Londonban már játszott The Beautiful Game-nek a magyar változata. A zenés művet Szirtes Tamás rendezi és Bródy János írt hozzá teljesen új magyar dalszövegeket. A hatvanas évek végén Észak-Írországban játszódó történet főszereplői fiatalok, akik egyrészt szeretik a futballt, másrészt a térségben uralkodó nagyon éles vallási konfliktus közepette szeretnének boldogok lenni.

Újságírók, fotóriporterek találgatják, hogy a darab hármas szereposztásból éppen kit fogunk majd látni az ún. fotóspróbán. Aztán a színház egyik munkatársa segít, bekeretezi a színlapon az aktuális nevet. Szükség is van rá, mert nagyon fiatal színészekről van szó, több közülük végzős egyetemista a gyakran színházba járó sem ismeri fel hangról, mozgásról automatikusan a színpadon lévőt. Felmegy a függöny és a feszültség egy csapásra elmúlik. A játszók - akiket ezúttal is mint Az operaház fantomja esetében több fordulós válogatás után bízott meg szerepükkel a rendező - óriási lendülettel vetik bele magukat a játékba. A Kentaur által megálmodott mozgatható falak egy kicsit filmszerűvé teszik a látottakat. A történetről csak annyit, hogy bár egy futballcsapat áll a középpontjában, igazán mégis az írországi katolikus protestáns viszály okozta következményeket próbálja érzékeltetni a darab. A musicalt 2000-ben mutatták be Londonban, de eléggé rövid idő után levették a West End műsoráról. A Volt egyszer egy csapat több ponton különbözik az ősbemutatótól. Erős hangsúlyt kap például, hogy Bródy János írt a műhöz magyar dalszövegeket. Dramaturgiai változásokat is engedélyezett Andrew Lloyd Webber, így a budapesti adaptációban a történet végén meghal a főhős, ellentétben a londoni variációval, ahol eltűnik. A másik hansúlyos eleme a mozgás. Tihanyi Ákos, akinek ez az első önálló koreográfusi munkája, a futballdöntő jelenethez például egy hét perces táncjáték betétet állított össze. Tihanyi korábban táncosként egyébként megfordult az Egyesült Állaomokban és Bécsben is. Eredeti látásmódja mindenképp fontos eleme lehet az előadásnak.

Nagy Sándor, aki az általunk látott próbán Johnt a férfi főhőst alakítja a próba után elmondja, most végez a színművészeti egyetemen, az úgynevezett musical-osztályban. Osztálytársai közül egyébként többen benne vannak a produkcióban. Néhányan valószínűleg ezután is csapatot alkothatnak, hiszen együtt szerződnek majd Zalaegerszegre. A Volt egyszer egy csapattal kapcsolatban megjegyzi, hogy ha nem is annyira drámaian, mint a darab figurái, az elmúlt magyarországi parlamenti választások idején ő is átélte, miként szól bele és osztja meg a családokat a politika.

Szirtes Tamás kérdésünkre arról beszélt, hogy egy musicalnek nem feltétlenül andalító meséket kell közvetítenie, gondoljunk csak a Hairre és annak kemény iróniájára. Arról is szót ejt, hogy az emberek természetes módon közelednek és távolodnak egymástól, de ha ebbe külső tényező vagy például a politika beleszól, akkor az sok szenvedéssel járhat.

A Madách Színház a zenés profil erősítésével elindult egy úton Szirtes Tamás szerint, aki a teátrumot irányítja technikailag és a minőséget tekintve is érezhető a fejlődés. A közönség pedig látva a Macskák és a "Fantom" előadásszámát nálunk is vevő egy népszerű, zenés műveket színre vivő musicalszínházra. A Volt egyszer egy csapatot júniusban és októberben folyamatosan játsszák majd az Erzsébet körúton.