Valér

34. Debreceni Jazznapok

2005.07.02. 00:00

Programkereső

Szerencsére az idei évben már többször is leírhattuk, hogy ez az év igazi szenzációkat ígér a jazz területén. S az évnek még közel sincs vége: ősszel is folytatódik a kiemelkedő események sora: szeptember 8-11. között Chicago bemutatkozik Debrecenben…
35bdef4c-0ba1-4780-95f7-bab0df46dd8f

Az európai fesztiválok gyakorlatában egyedülálló kezdeményezést indított útjára 2003-ban a Debreceni Jazznapok: sorozatban mutatja be a jazz kialakulásában fontos szerepet játszó amerikai városokat. A St. Louis-ból érkezett tíz blues-muzsikus nagy sikerű fellépését követően a 2004. évi fesztivál középpontjában a jazz bölcsőhelyeként számon tartott New Orleans zenéje állt, idén pedig a sorozat újabb állomásaként Chicago lesz a vendégváros.

A hadikikötőnek nyilvánított New Orleans szórakozónegyedét, Storyville-t 1917-ben bezárták, az állás nélkül maradt zenészek a virágzó Északon kerestek munkát. Chicago közönségében csodálatot vált ki a déli muzsikusok sodró lendületű, újfajta ritmikai és zenei effektusokat felvonultató játéka: a jazz történetének valóságos aranykora kezdődött el, a klasszikus jazz időszaka („jazz age”). 1917 és 1928 között Chicago volt a jazz fővárosa: alig akadt jelentősebb jazz-zenész, aki ne játszott volna itt ebben az időszakban. A feketék zenéje mellett itt kristályosodott ki a fehér zenészek önálló chicagói stílusa is: a dixieland, amely már a később oly népszerű swing korszakot készíti elő. A chicagói jazz fénykorának az 1929-ben kezdődő gazdasági válság véget vetett, de a város azóta is megkülönböztetett szerepet tölt be az amerikai jazz történetében.

A Chicagóból érkező művészek a nagyváros sokszínű jazzéletének lüktetését hozzák el Debrecenbe. Többségük először jár és szerepel Magyarországon. John Primer gitáros négytagú együttesével a chicagói blues-hagyományok hiteles képviselője. A városában nagy tekintélynek örvendő Erwin Helfer zongorista a boogie-woogie stílus autentikus művelője. A jazz ’60-as évekbeli megújulásában meghatározó szerepet játszó, idén 40 éves évfordulóját ünneplő AACM (Association for the Advancement of Creative Music, azaz a Kreatív Zene Fejlődését Támogató Társaság) elnöke, Ernest Dawkins szaxofonos New Horizon Ensemble nevű együttesével mutatkozik be a fesztiválon. A jazzhagyományok korszerű értelmezésében jeleskedő Ken Vandermark szaxofonos Bridge 61 nevű kvartettjével érkezik Debrecenbe. És a jazznapokon találkozhat először a hazai közönség Patricia Barber zongorista-énekessel, a modern jazz egyéni hangú csillagával.

A 34. Debreceni Jazznapok programjának egyedülálló vonása, hogy a zenén kívül az amerikai város kultúrájába is bepillantást enged fotókiállítás, filmvetítések, előadások, idegenforgalomi és gasztronómiai bemutatók révén.

A fesztivál mezőnyét az Amerikából érkező vendégeken kívül a magyar jazzművészet fiatal tehetségei és neves muzsikusai teszik teljessé. Debrecen városa a rendezvény történetében először önálló mű komponálására adott megbízást. Zakar Zoltán A sziget meséi című nagyzenekari szvitjét a hajdúböszörményi Jazzmelon Big Band muzsikusai és budapesti szólisták szólaltatják meg. A fesztivál helyszíne a tavalyihoz hasonlóan a debreceni Nagyerdőben található Békás tó. A szabadtéri koncertek ezúttal is ingyenesen látogathatók.

(A jazznapok programjának összeállítását nemzetközi kuratórium segítette. Tagjai: Barry Dolins (Chicago Polgármesteri Hivatala), Michael Orlove (Chicagói Kulturális Központ), Frank Alkyer (Down Beat Magazine), Maloschik Róbert (Magyar Rádió) és Turi Gábor (Debrecen – elnök)